کمک کنید این جوان اهوازی اعدام نشود

خورنا: پسر نوجوانی که هفته پیش هنگام اجرای حکم قصاص از مرگ نجات یافته و دوباره به سلولش در زندان بازگشته بود، فقط یک هفته برای پرداخت مبلغ تعیین‌شده از سوی اولیای دم مقتول زمان دارد و در صورتی که نتواند دیه را بپردازد بار دیگر پای چوبه دار خواهد رفت.

به گزارش  شرق، این جوان که محمد نام‌ دارد و اکنون ۲۳‌ ساله است، وقتی ۱۸سال و دو ماه داشت در درگیری خونینی جوانی دیگر را در اهواز به قتل رساند.

محمد در تحقیقات به جرم خود اعتراف کرد و گفت قصد کشتن نداشته و حین درگیری با چاقو به مقتول ضربه زده است تا وی را زخمی‌کند اما دفاعیات محمد کارساز نبود و او با درخواست اولیای‌ دم به قصاص محکوم شد.

پنج‌ سال بعد از تشکیل پرونده و طی‌ شدن مراحل قانونی، هفته قبل خبر رسید محمد به سلول انفرادی منتقل شده و قرار است صبح روز دوشنبه اعدام شود. به این ترتیب تلاش‌های قبیله محمد و بزرگان قبیله مقتول در اهواز و آبادان برای جلوگیری از اجرای حکم آغاز شد اما پدر مقتول همچنان بر اجرای حکم قصاص پافشاری کرد و التماس‌های محمد برای گذشت هم فایده‌ای نداشت تا اینکه وقتی طناب ‌دار دور گردن محمد افتاد و پدر مقتول می‌خواست اهرم را برای باز شدن چال زیر پای محمد حرکت دهد، چشم‌ در چشم حاضران که با نگاهی بهت‌زده از او می‌خواستند این کار را نکند انداخت و در یک لحظه گفت به خاطر خدا گذشت می‌کند البته این گذشت مشروط به دریافت دیه ‌شد و او گفت در صورتی که نتوانند مبلغ درخواستی وی را تامین کنند حکم قصاص را اجرا خواهد کرد.

این در حالی‌ بود که پدر محمد که مردی فقیر بود برای تامین هزینه‌های زندگی فرزندانش به سمت خرید و فروش مواد رفت اما حین معامله بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. در این مدت نیز او به دلیل زندانی بودن نتوانسته برای نجات جان فرزندش اقدامی انجام دهد.

بزرگان دو قبیله با توجه به فرصتی که خانواده مقتول به محمد دادند دور هم جمع شدند تا بر سر مبلغ دیه درخواستی از سوی اولیای‌ دم به توافق برسند. در نهایت روز یکشنبه هفته جاری روسای هر دو قبیله بر سر مبلغ ۳۸۰ میلیون‌ تومان دیه توافق کردند اما این توافق هم نتوانست به کابوس اعدام جوان اهوازی پایان دهد و زمانی که مشخص شد قبیله او فقط توانسته ۲۰۰ میلیون‌ تومان از این پول را تامین کند یک‌ بار دیگر جوان اهوازی در آستانه اعدام قرار گرفت.

یکی از نزدیکان محمد در این خصوص گفت: در صورتی که نتوانیم ۱۸۰‌ میلیون‌تومان مابقی را تهیه کنیم محمد پای چوبه‌ دار خواهد رفت.

او در مورد وضعیت خانواده محمد گفت: آنها خانواده بسیار فقیری هستند. پدر محمد در زندان و مادرش زنی تنهاست که حتی قدرت تامین هزینه‌های روزمره زندگی را هم ندارد. او به لحاظ روحی در شرایط بسیار بدی قرار دارد و به همین دلیل باید تحت نظر دکتر باشد. انتظار اعدام فرزند درد بزرگی است که این زن آن را تحمل می‌کند.

سخنان وکلای متهم

از سوی دیگر عبدالصمد خرمشاهی، سارا نجیمی و حسن آقاخانی – سه وکیلی که به رایگان دفاع از محمد را بر عهده گرفته‌اند – نیز گفته‌اند این جوان هم در شرایط بد روحی قرار دارد.

خرمشاهی در این‌باره گفت: هفته گذشته برای دیدن محمد به اهواز رفتم. او به دلیل رفتن پای چوبه‌ دار در وضعیت روحی بسیار بدی قرار داشت و کاملا گنگ بود. شوک ناشی از دیدن صحنه اعدام او را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده ‌بود. با این حال در چند جمله‌ای که با هم صحبت کردیم از او قول گرفتم در صورت آزادی راه درستی را انتخاب کند و زندگی سالمی داشته‌ باشد. تجربه‌ای که محمد داشته قطعا مانع بازگشت دوباره او به سمت خلاف است و این جوان بعد از آزادی اول نیاز به روان‌درمانی دارد تا بتواند شب اعدام را فراموش کند.

خرمشاهی گفت: خدا را شکر اولیای‌ دم حاضر به گذشت شدند؛ البته مبلغی که درخواست کرده‌اند بسیار بالاست و تامین آن از عهده خانواده فقیری چون خانواده محمد بر نمی‌آید. به همین دلیل محمد نیازمند یاری هموطنانش است. البته ۲۰۰‌ میلیون‌ تومان از این پول تامین شده و برای نجات او به ۱۸۰‌ میلیون‌ تومان دیگر نیاز ‌است. در صورتی‌که مردم یاری کنند می‌توانیم یک جوان را که به خاطر آموزه‌های غلط و بر اثر یک اتفاق مرتکب جرم شده ‌است، از قصاص نجات دهیم.

خرمشاهی گفت: هموطنانی که می‌خواهند به محمد کمک کنند می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۵۷۴۴۸۴ متعلق به حسن آقاخانی تماس بگیرند تا شماره حساب در اختیار آنها قرار گیرد. من از هموطنان درخواست دارم به این جوان کمک کنند چرا که او فقط یک هفته تا قصاص فاصله دارد و اگر در این یک هفته نتوانیم این پول را پرداخت کنیم او پای چوبه‌ دار می‌رود.

او در مورد مبلغ دیه هم گفت: قانون به اولیای‌ دم اختیار داده ‌است در صورت گذشت از قصاص، دیه قانونی یا بیشتر از آن را طلب کنند. این تصمیم اولیای‌ دم نیز برای ما قابل احترام است و به خاطر گذشتی که انجام داده‌اند از آنها تشکر می‌کنیم.