نماینده خرمشهر: مدیران نالایق خرمشهر را رها کنید/ وزرا باید پاسخگوی مردم این شهر مظلوم باشند

خورنا: نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بعد از گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ تحمیلی خرمشهر هنوز آباد نشده است و این امر به سوء مدیریت مسئولان برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به لحاظ درگیر شدن با جنگ تحمیلی که دشمن بعثی و متحدانش بر کشور ما روا داشتند هشت سال تمام خط مقدم جبهه و جنگ بوده‌اند و تا به امروز نتوانسته‌اند قامت شکسته و تنیده خود را راست کنند. با وجود همه تلاش‌های دولت‌های گذشته تا به امروز برای رفع مشکلات این دو شهر اما همچنان بوی فرسودگی و جنگ‌زدگی از گوشه و کنار این مناطق به مشام می‌رسد. با نگاهی هر چند گذرا باز هم می‌توان وضعیت آبادان را نسبت به خرمشهر مطلوب‌تر دانست اما این مردم خونین شهر هستند که امروز با وجود همه صبوری و سکوتی که اختیار کرده‌اند باز هم نادیده گرفته می‌شوند و به قول خودشان «مسئولان آنان را کاملا از یاد برده‌اند». با وجود گذشت چند دهه از پایان جنگ تحمیلی، مشکلات ریز و درشت محمره را در کوچه و پس کوچه‌ها و حتی خیابان‌های اصلی آن به وضوح می‌توان دید. در همین راستا بر آن شدیم با عبدالله سامری نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگویی صمیمی بنشینیم و دلایل رکود و دست نخوردگی این شهر را پس از سالیان متمادی از زبان وی بشنویم.

*فارس: خرمشهر پس از جنگ تا خرمشهر امروز تفاوت زیادی نکرده است. درست است که خرابه‌ها و ویرانه‌ها تا حدودی آباد شده‌اند اما انتظاری که مردم دارند هنوز برآورده نشده است. شما دلیل این امر را در چه چیزی می‌بینید؟

*سامری: بله. متاسفانه بعد از گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ تحمیلی خرمشهر هنوز آباد نشده است و این امر به سوء مدیریت مسئولان برمی‌گردد. کسی نبوده است اعتبارات را آن طور که باید و شاید جذب کند. یا اگر هم اعتبار بوده است کسی اعتباری برای این منطقه نیاورده است. نظام جمهوری اسلامی همیشه و در طول دولت‌های مختلف عنایت ویژه‌ای به شهرستان دارد اما متاسفانه مدیران و مسئولان ضعیف این شهر را به نابودی کشانده‌اند. از اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان آماری را ارسال کرده‌اند که خرمشهر را در رتبه هفدهم و آبادان و شادگان را در رتبه‌های اول و دوم برای جذب اعتبارات راه و شهرسازی نشان می‌دهد. البته این آمار مربوط به سال گذشته است. خرمشهری که یک روزی اسم و رسمی داشت شهری که نامش بر نقشه بین‌المللی حک شده است امروز روستاهایش از راه‌های روستایی عاجز هستند. مردم این شهر از وضعیت نابه‌سامان موجود شهر گریه می‌کنند.

*فارس: نقش مردم را در این میان چگونه ارزیابی می‌کنید اینکه آیا برخی از این مدیران به انتخاب و نظر مردم منصوب نشده‌اند و یا اینکه مردم خواهان آنها نیستند؟

*سامری: مردم احساس کردند خرمشهر باید تغییر کند نماینده جدید را در مجلس انتخاب کردند ولی با آمدن من همچنان دو مشکل بزرگ وجود دارد اولی کمبود نقدینگی است تا طرح‌هایی که بر زمین مانده است را کامل کنم. اگر پول بود من به شخصه شهردار خرمشهر و همچنین مسئول ادارات می‌شدم و منتظر اقدامات لاک‌پشت وارانه برخی مدیران نمی‌شدم. در اصل نمایندگان کارشان دو چیز است نظارت بر قانون و دیگری تصویب قانون اما در این شهر که پر از مشکل است من پا را فراتر نهاده‌ام. دومین مشکل من در رابطه با سوءمدیریت برخی مسئولان در خرمشهر است. باید به این افراد گفت بس است دیگر، خرمشهر جای آزمون و خطا نیست. خرمشهر را رها کنید. قرار نیست وابستگی‌ها و رابطه‌ها مدیران را بر جای خود ثابت نگه دارد.

*فارس: تاکنون برای برخورد با مدیران ناکارآمدی که از آنان صحبت به میان می‌آورید چه اقداماتی کرده‌اید؟ آیا صدای شما شنیده می‌شود؟

*سامری: در چهار سال اتمام کار من که یک‌سال و سه ماه از آن گذشته است اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقاتی ناگواری در مورد شهرم و جلوی چشمان من صورت پذیرد. اگر مردم من را نخواستند که حرفی نیست و کنار می‌روم چون این وظیفه بسیار سنگینی است که بر عهده من گذاشته شده است اما در مقابل افراد سودجو و فرصت طلب با تمام توان و قدرت می‌ایستم.

*فارس: در ارتباط با مواردی که عنوان کردید تاکنون خواستار نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی استان و یا کشور شده‌اید؟

*سامری: من بارها به این مسئله اشاره داشته‌ام و البته این موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرده‌ام که پرونده ۱۰ سال تخلفات خرمشهر تا به امروز را باز کنید و خطاکاران را به سزای اعمالشان برسانید و پاسخگوی مردم باشید. خواهش می‌کنم از نیروهایی که به دنبال تخلفات اقتصادی هستند که این موارد را مدنظر قرار دهند تا برخی مدیران پول بیت المال و حق مردم را هدر ندهند. جوانان را باید وارد کار کرد و به آنها فرصت رشد و شکوفایی داد. چرا این شهر امروز باید در رابطه با فضای سبز، مبلمان شهری، آسفالت، سرمایه گذار و … دچار مشکل باشد در حالی مدیران و مسئولان دنبال کارهای سیاسی خودشان هستند.

*فارس: نقش منطقه آزاد اروند در ارتقای وضعیت منطقه چگونه است در این خصوص شاهد حمایت و اقداماتی بوده‌اید؟

*سامری: امروز مردمی که در محدوده منطقه آزاد اروند و در روستاهای اطراف این محدوده واقع شده‌اند زندگی‌شان را به سختی سپری می‌کنند و هیچ امکاناتی ندارند. این مردم حتی از لحاظ مدرسه، آب مصرفی و کشاورزی و راه ارتباطی دچار مشکل هستند. مسئولان باید بدانند هر اداره قباله عروسی نیست که تا زمانی که زنده هستند خود و اطرافیانشان این پست و سمت‌ها را در دست بگیرند. بعد از چند سال باید کنار رفت و عرصه را برای فعالیت به افراد کارآمدتر سپرد. من با اینگونه افراد شوخی ندارم و هر کسی که بخواهد باعث چنین وضعیتی شود و اجازه ندهد که مدیران ضعیف را جابه جا کنیم پشت تریبون مجلس و یا در سایت‌ها و رسانه‌ها نام آنها را برملا می‌کنم و می‌گویم که این افراد عامل رکود شهر خرمشهر هستند.

*فارس: در خصوص وضعیت اشتغال نیروهای بومی بگوئید در این خصوص وضعیت استخدامی‌ها چگونه است؟

*سامری: ساعت هفت صبح سر میدان عشایر (ورودی شهر) بایستید و ببینید چه تعداد مسئولان خرمشهری از خارج از شهر وارد می‌شوند. واقعا کلافه و سردرگم می‌شوید. اگر این شهر برای سکونت زن و بچه‌هایتان خوب نیست چرا در آن مدیر شده‌اید و پست و منصب گرفته‌اید. اگر شما را به زور آورده‌اند ما که منتخب مردم هستیم به مدیرکل و یا استاندارهایتان می‌گوئیم این افراد را به همان جایی که بوده‌اند بازگردانید. چرا نباید از مسئولان بومی برای اداره این شهر استفاده شود. چرا مسئولان غیربومی که بین مردم زندگی نمی‌کنند را باید برای مناصب مختلف انتخاب کرد و از عدم دلسوزی آنان رنج برد. باید در این شهر بود و کوچه‌های خاکی را قدم زد تا درد مردم را فهمید. مدیر بومی در این شهر بسیار کم داریم به طوری که در ادارات انگشت شمار هستند. متاسفانه دوستان قبل از ما نیروهای بومی را پرورش ندادند و در عوض غیربومی‌های ناسالم و ناکارآمد را جذب شهر کردند و به همین دلیل خرمشهر امروز اینگونه است.

*فارس: وضعیت اشتغال در شرکت‌هایی تاسیسات دریایی و نفت و گاز اروندان چگونه است؟

*سامری: شرکت نفت و گاز اروندان خرمشهر امروز مملو از نیروهای غیربومی است. تاسیسات دریایی هم همینطور. کشت و صنعت نیشکر کارون نیز با اوضاعی به مراتب بدتر، از نیروهای غیربومی بهره می‌برد. این شرکت در محدوده خرمشهر است که در ابتدا زمین‌های مردمی را خریدند و قول دادند که فرزندان همین مردم را سرکار ببرند. در این رابطه به برخی‌ها پول زمین‌هایشان را دادند و به برخی دیگر هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردند. آمار اشتغال نیروهای غیربومی در این شرکت سرسام‌آور است و اکثرا از مرکز استان و شهرهای شمالی کشور در این شرکت مشغول به کار شده‌اند. در این قضایا با کسی شوخی نداریم و مطمئنا وزیر را به پای میز خواهیم کشاند. تعارف نداریم و در این زمینه از وزیر توضیح می خواهیم. مطمئن باشید طی چند روز آینده رئیس اداره کار خرمشهر را احضار می‌کنیم و از وی آمار نیروهای بومی مشغول به کار و نیروهای غیربومی را می‌خواهیم. در دفتر خود سامانه‌ای برای جوانان بیکار ایجاد کرده‌ام و جوانانی با مدارک دانشگاهی را ثبت نام کرده‌ام. افرادی با مدارک کارشناسی ارشد نفت، دکترای نفت، لیسانس نفت، مهندسی شیمی و هر رشته دیگری که عنوان شود برای یافتن شغل در این سامانه وجود دارند. من امروز شرمنده جوانان این شهر هستم و هیچ جوابی برای آنان ندارم.

*فارس: برای جذب سرمایه گذار در خرمشهر چه اقداماتی صورت گرفته و آیا در طول سالیان اخیر در این زمینه رشدی حاصل شده است؟

*سامری: من اگر امروز به سرمایه گذاران برای جذب و حضورشان در این منطقه فراخوان بدهم باید بود، دید و شنید که مشکلاتشان چیست و چه موانع و سدهایی پیش روی کار آنها قرار می‌گیرد. به جرات می‌توان گفت که مشکل اصلی از مدیران ناکارآمد این شهر است. چند روز پیش با صنعتگران جلسه‌ای داشتم که طی آن مشکلاتشان را مطرح کردند. مشکلات فاضلاب، آب، برق، تلفن و … که اقدامات اولیه بر سر راه توسعه هستند هنوز گریبانگیر صنعتگران خرمشهری‌ست و در این زمینه هیچ کمکی به آنها نمی‌شود.

*فارس: از شهرک‌های صنعتی خرمشهر چه خبر؟

*سامری: زمانی که شهرک صنعتی در این شهر راه اندازی شد مدیران باید در ابتدا زیرساخت‌های لازم برای آغاز کار صنعتگران و توسعه و سرمایه گذاری را رفع می‌کردند اما متاسفانه سوءمدیریت کار را به اینجا کشانده است که امروز  شهرک و صنعتگران مشکلات بسیار زیادی دارند.

*فارس: در خصوص وضعیت خدمات‌دهی سایر دستگاه‌های اجرایی در شهرستان چه نظری دارید؟

*سامری: امروز وضعیت مخابرات و خدمات در این رابطه، در خرمشهر بسیار ضعیف است به عنوان مثال سه سال است تلفن منزلمان قطع شده است و با وجود همه پیگیری‌ها هنوز برای وصل مجدد آن تلاشی از سوی مسئولان مخابرات صورت نگرفته است. امروز با وجود اینکه لوله‌های آب در این شهر شکسته است هیج مسئولی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و مسئولان انتظار دارند من با آنها تماس بگیرم و یا پیامک بدهم تا مشکلی را از سر اجبار برطرف و حل و فصل کنند. این مشکلات از قبل در این شهر بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست.

*فارس: وضعیت آموزش و پرورش شهرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید ضمن اینکه مدتی از این وضعیت بسیار گلایه‌مند بودید.

*سامری: آموزش پرورش خرمشهر برای مدت مدیدی از نبود رئیس رنج می‌برد و ضربه عدیده‌ای در این رابطه خورد که البته امروز هم رئیسی انتخاب شده که هیچ دردی از مدارس شهرستان دوا نکرده است. با وجود اینکه آغاز سال تحصیلی است همچنان مدارس با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند. در منطقه جدیده مدارس پمپ آب ندارند که با اهدای ۳۵۰ هزار تومان از جیب خودم به آنها کمک کردم. مدارسی که در نزدیکی منطقه آزاد اروند قرار دارند حتی میز و نیمکت ندارند. مگر شهروند خرمشهری با یک پایتخت نشین چه تفاوتی دارد که باید با او اینگونه رفتار شود. آیا خرمشهر و مردم این شهر دین خود را ادا نکرده است. آیا زمانی که شهرهای دیگر در حال توسعه بودند این شهر زیر توپ و تانک نبوده است.

*فارس: در خصوص ارتقای وضعیت کشاورزی خرمشهر چه اقداماتی صورت گرفته است آیا بخش کشاورزی امروز این منطقه را می‌توان فعال خطاب کرد؟

*سامری: در خرمشهر ستادی به نام توسعه کشاورزی داریم. من خود عضو کمیسیون کشاورزی هستم. این همه جلسات که تاکنون در ارتباط با توسعه کشاورزی در این شهرستان تشکیل شده است چه خروجی داشته و چه کمکی به بخش کشاورزی خرمشهر کرده است. امروز دوستان ما در شهر کارهای اصلی خود را رها کرده‌اند و به حاشیه‌ دلخوش کرده‌اند. ما به مسائل اجرایی ورود نمی‌کنیم اما بر این موارد نظارت می‌کنیم. باید مسئولان را بازخواست کرد و علت عقب ماندگی را شهر جویا شد.

*فارس: خرمشهر در بخش شیلات چطور در چه جایگاهی قرار دارد؟

*سامری: در بخش شیلات زمینی به غیربومی‌ها دادند تا این بخش را فعال کنند. منظورم همان فاز اخیر شیلات است که فرماندار برای راه اندازی آن دستور داد که اصلا هم موفق نبوده است. این فاز در جاده امام صادق(ع) قرار دارد و از شهرهای آبادان، هویزه، سوسنگرد و سایر شهرهای غیر از خرمشهر نیرو جذب کرده است در حالی که این شهر مملو از جوانان بیکار است. دولت باید این فاز را می‌ساخت، حوضچه‌های ماهی را احداث می‌کرد و بعد به متقاضیان واگذار می‌کرد نه اینکه زمین خالی را به مسئولان داده‌اند که از ابتدا ساخته شود. باید سرمایه گذاری بزرگ و صحیحی در بخش شیلات این منطقه صورت می‌گرفت تا حداقل امروز دردی از مشکل اشتغال جوانان کاسته می‌شد. خرمشهر شهری است دارای پتانسیل و ظرفیت اما برخی که در این شهر پیاده شده‌اند سعی دارند فقط جیب خودشان را پر کنند و متاسفانه اصلا به فکر مردم نیستند و مطمئنا به این زودی‌ها هم سیر نمی‌شوند.

*فارس: شما جانباز دوران جنگ تحمیلی هستید؟

*سامری: بعد از دوران جنگ یک پای خود را از دست دادم.

*فارس: چه سالی؟

*سامری: سال ۷۲ بود.

*فارس: به عنوان نماینده مردم خوزستان انتظارتان از دولت تدبیر و امید چیست؟

*سامری: انتظارم از دولت جدید این است که شعارهایی که در ابتدای کار داده‌اند را عملی کنند. همین و بس.

…………………………….

گفت‌وگو از: مریم خبازی