افزایش قیمت دارو رابطه مستقیمی با بیمه داروها دارد/ احداث بیمارستان دیالیز در آبادان

خورنا: کارشناس بیماری‌های خاص دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: تفاوت قیمت عرضه شرکت با قبول هزینه داروها توسط بیمه از مهمترین و اصلی‌ترین دلایل گرانی داروهای بیماران خاص است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با ارتقای شبکه بهداشت و درمان شهرستان به دانشکده علوم پزشکی آبادان وضعیت خدمت رسانی به بخش بهداشت و درمان منطقه مضاعف شد و اعتبارات قابل توجهی به این دانشکده سرازیر گشت. در این میان جذب دانشجو و زیرپوشش قرار گرفت شهرهای جنوبی استان نظیر آبادان، خرمشهر، شادگان، هندیجان، ماهشهر و بندرامام از جمله اقدامات اولیه این دانشکده بود.

این بخش درمانی و بهداشتی با توجه به حمایت‌های مسئولان استانی و دولتی در بخش‌های مختلف در حال خدمت رسانی است و یکی از بخش‌هایی که امروز ما را آن مورد توجه قرار داده ایم و درصدد ارائه وضعیت بیماران آن هستیم بخش بیماران خاص است.

در این زمینه به سراغ مهین گله، کارشناس بیماری‌های خاص دانشکده علوم پزشکی آبادان رفته‌ایم و نشستی صمیمی را با وی برگزار کردیم که در زیر ماحصل آن را می‌خوانید.

*فارس: بیماری‌های خاص را برایمان تعریف کنید.

*گله: بیماری‌های خاص شامل دیالیز، تالاسمی، هموفیلی و ام.اس هستند. سرطان سینه نیز تا حدودی جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود اما بیماران این بخش از دفترچه بیماران خاص برخوردار نمی‌شوند و البته از امکانات بیمارستان‌های شفا و گلستان اهواز و خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند. داروخانه‌های شفا و هلال احمر نیز به این بیماران داروهای لازم به صورت رایگان و دولتی را ارائه می‌دهند.

*فارس: در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان چه تعداد بیمار خاص و از چه نوعی داریم؟

*گله: در آبادان بیمار هموفیلی نداریم اما در ماهشهر تنها یک مورد گزارش شده است. در شهرستان‌های زیرمجموعه سرجمع ۴۵۰ نفر بیمار دیالیزی وجود دارد که در حال درمان هستند. اما در آبادان به طور مجزا یک صد و ۲۸ بیمار دیالیزی وجود دارد. تعداد بیماران تالاسمی هم تعدادشان بسیار بالاست. در آبادان بیش از یک صد بیمار تالاسمی مشغول درمان هستند.

*فارس: نحوه خدمت رسانی به بیماران دیالیزی را تشریح کنید.

*گله: درمان بیماران دیالیزی رایگان است و زمانی که برای درمان به بیمارستان فرم مربوطه را پر می‌کنند و به پزشک متخصص ارجاع می‌دهند. این نوع بیماران زمانی که کلیه شان به طور کامل از کار کردن افتاد دیالیز می‌شوند و برای تقبل هزینه‌های درمان آن توسط بیمه مکاتباتی از طریق بیمارستان و یا انجمن با بیمه صورت می‌گیرد. تفاوت خدمت رسانی به بیماران هموفیلی با درمان بیماران دیالیزی در نوع ارجاع به پزشک متخصص و سایر اقدامات است. در بیماران هموفیلی بیمار به فوق تخصص خون مراجعه خواهد کرد. خدمات برای درمان هر دو نوع بیماری ذکر شده رایگان است و در صورتی که مشکلی در ارتباط با بیماری اصلی برای این نوع بیماران ایجاد شود باز هم خدمات رایگان به آنها ارائه خواهد شد در غیر این صورت درمان آنها هزینه‌بر است. قبلا در بیمارستان امام خمینی(ره) آبادان (بیمارستان نفت) بیماران دیالیزی را پوشش می‌دادند اما امروز این بیمارستان فقط مختص به شرکت نفتی‌هاست و در صورت دیالیز بیماران غیرشرکتی هزینه آزاد باید پرداخت شود.

*فارس: در مورد هزینه‌های درمان بیماران خاص توضیح دهید.

*گله: هر جلسه دیالیز به صورت آزاد هزینه‌ای بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان را در بر می‌گیرد و با توجه به اینکه این بیماران هر هفته سه جلسه باید مورد درمان قرار گیرند به صرفه نیست که در بیمارستان‌هایی که قرارداد بیمه با آن ندارند درمان شوند.

*فارس: چه مشکلاتی پیش روی دانشکده علوم پزشکی برای ارائه خدمت به این بیماران وجود دارد، آیا با کمبود تخت دیالیز مواجه نیستید؟

*گله: از نظر فضای درمان با کمبود مواجه هستیم. خوشبختانه از لحاظ دستگاه و تجهیزات مشکلی وجود ندارد و همه امکانات کافی است. البته در این خصوص رایزنی‌های لازم صورت گرفته است و درصدد هستیم هر چه سریع‌تر مکانی را در بخشی از محوطه خالی بیمارستان شهید بهشتی به عنوان بیمارستان چند طبقه مختص به دیالیز احداث کنیم و رایزنی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است. کمبود اعتبارات بحثی کشوری و ملی است که از عهده دانشکده و یا استان خارج است و امروز شاهد آن هستیم که مراکز دانشگاهی چون اهواز نیز با آن مواجه و بیمارستان‌هایی چون سینا و گلستان نیز در این بخش با کمبود دستگاه مواجه هستند.

*فارس: به نظر شما مسئله تحریم‌ها تا چه اندازه بر بخش بهداشت و درمان تاثیر گذاشته است؟

*گله: این رویه همه بخش‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. به طوری که پیش از این مشکلی در تامین دارو خرید تجهیزات نداشتیم اما امروز وضع به گونه دیگری است که البته این مسئله مقطعی است و امیدواری هر چه سریع‌تر رفع شود.

*فارس: اصلی‌ترین عامل بروز بیماری دیالیز چیست؟

*گله: زندگی ماشینی و کم تحرکی اصلی عامل است. مصرف غذاهای فست فود و پرکالری از دیگر دلایل مبتلا شدن به دیالیز است. با ورزش نکردن و ابتلا به دیابت کم کم کلیه‌ها از کار می‌افتند و فشار خون نیز فشار بیشتری وارد می‌کند و فرد را به نارسایی کلیه و در نهایت دیالیز سوق می‌دهد.

*فارس: چه راهکارهایی را برای پیشگیری از این نوع بیماری توصیه می‌کنید؟

*گله: اجرای طرح غربالگری در چکاپ بسیار موثر است. مردم باید حداقل هر شش ماه یک بار خود را چکاپ کنند و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهند. باید توجه داشت دیابت بیماری نهفته و کلیه عضوی بسیار مظلوم است که خود را سریعا نشان می‌دهد.

*فارس: در شهرهای زیرمجموعه در زمینه خدمت رسانی به بیماران دیالیز وضعیت چگونه است؟

*گله: هم‌اکنون در بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر ۱۶ دستگاه در بیمارستان های ماهشهر ۱۸ دستگاه و در شادگان ۱۲ دستگاه مشغول خدمت رسانی برای درمان دیالیز هستند. شهرستان شادگان ۶۰ بیمار و ماهشهر ۹۹ بیمار دیالیزی را در حال درمان دارند.

*فارس: سن ابتلا به این بیماری و میانگین سن بیماران را برایمان بگوئید.

*گله: دیابت دو نوع دارد برای کودکان و تیپ دو که مختص بزرگسالان است. بیشتر سنین بین ۴۵ تا ۵۵ به این بیماری مبتلا می‌شوند و اغلب این بیماری را در روستائیان که اطاعاتشان از شهروندان کمتر است یافت می‌شود.

*فارس: در خصوص بیماری تالاسمی نیز توضیح دهید و اینکه این نوع بیماری خاص بنا به چه دلایلی صورت می‌گیرد؟

*گله: این نوع بیماری بیشتر به دلیل ازدواج‌های فامیلی به ویژه در روستاها شکل می‌گیرد و لازم است در این خصوص روستائیان را بیشتر آگاهی داد و فرهنگ سازی مضاعفی ایجاد کرد. اعتقاد به ازدواج فامیلی و زندگی قومی و قبیله‌ای عوامل اصلی این نوع بیماری هستند. در مجموع استان خوزستان به شدت با این مشکل مواجه است.

*فارس: در شهرستان آبادان درمان این نوع بیماران به چه شکل است؟

*گله: در این منطقه بیمارستان شهید بهشتی به بیماران دیالیزی خدمات ارائه می‌دهند. در این خصوص ۲۰ تخت فعال وجود دارد و دو تخت برای بیماران هپاتیت موجود است. رسیدگی به بیماران خاص تالاسمی نیز در همین بیمارستان انجام می‌شود.

*فارس: خدمت رسانی به بیماران ام.اس چگونه صورت می‌پذیرد؟

*گله: بیماران ام.اس نیز دارای دفترچه‌های بیماران خاص هستند. داروهای این نوع بیماران در منطقه وجود نیست و آن‌ها را از هلال احمر تهیه می‌کنند تا در بیمارستان‌ها تزریق شوند. کلینیک مخصوص این بیماران در اهواز است و در آنجا خدمات مختلفی چون روانشناسی و روان درمانی همچنین تزریق داروها انجام می‌گیرد.

*فارس: این شهرستان چند بیمار ام.اس دارد؟

*گله: در این شهرستان حدود ۲۰ بیمار ام.اس وجود دارد که هنوز موفق به دریافت اسامی آنها نشده‌ایم چون انجمن مرتبط با بیماران در اهواز باید این اسامی و آدرس آنان را به ما ارائه دهد. البته در این خصوص مکاتباتی انجام داده ایم. در آمار وزارتخانه بهداشت و درمان نیز که نگاه کردم تنها نام دو بیمار ام.اس آبادانی ذکر شده بود که یکی از آنها خانم و دیگری آقا بود.

*فارس: آیا داروخانه‌ای برای خرید داروهای بیماران خاص در شهرستان موجود است که بیماران را راهی دیگر شهرها و یا استان‌های دیگر نکند؟

*گله: داروخانه‌های شبانه روزی داروهای این نوع بیماران را عرضه می‌کنند البته برخی رایگان و برخی با هزینه‌های دولتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. تفاوت قیمت عرضه شرکت با قبول هزینه داروها توسط بیمه از مهمترین و اصلی‌ترین دلایل گرانی داروهای بیماران خاص هستند. چون در حال حاضر قیمت داروها افزایش یافته است اما بیمه قیمت را افزایش نداده است و همین امر گرانی دارو را شامل می‌شود.

*فارس: اگر صحبتی باقیمانده و احساس می‌کنید باید عنوان کنید می‌شنویم…

*گله: از صدا و سیما و سایر رسانه‌های ارتباطی انتظار داریم در راستای اجرای طرح غربالگری مردم را آگاه کنند تا شهروندان و روستائیان نسبت به بیماری‌های خود هر چند کوچک هم باشند مطلع شوند. با توجه به هزینه‌های بالای درمان و برخی اوقات نبود وقت برای درمان باید راه‌های پیشگیری را به مردم آموخت.

==============

گفت‌وگو از: مریم خبازی