اعطای وام برای اجاره مسکن

خورنا: به نوشته روزنامه ابتکار درطی چند سال گذشته حدود ۷۰ درصد مردم نیازمند خانه، قدرت پس‌انداز کردن را به خاطر اجاره بهای سنگین از دست داده‌اند.بنظرمی رسد درصورت ادامه حمایت دولت واخذسیاست‌های جدید برای بازار مسکن از جمله خطوط اعتباری جدید،‌ حمایت‌های ویژه دولت،‌ بررسی مطالبات معوقه از سوی بانک‌ها تاثیرات مثبتی در بازار مسکن رخ خواهد داد.

آیین‌نامه اجرایی اعطای تسهیلات اجاره مسکن

بر اساس گزارش‌های منتشر شده،آئین نامه اجرایی نحوه اعطای تسهیلات قرض الحسنه اجاره مسکن برای اسکان موقت به شرح زیر تصویب شده است:

ماده۱ـ اصطلاحات زیر در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:
الف ـ اسکان موقت: فرآیند جابجایی و استقرار ساکنین در دوره احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به صورت اجاره‌ای.
ب ـ ودیعه اسکان موقت: مبلـغی که برای اسـکان موقت مالکان ساکن در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده در زمان احیا و نوسازی واحد فرسوده تا هجده ماه پرداخت می‌شود.
ج ـ شرکت: شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران.
د ـ تسهیلات: تسهیلات با شرایط قرض‌الحسنه که به منظور اجاره مسکن صرفاً برای اسکان موقت مالکین واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده شهری که متقاضی احیا و نوسازی واحد مسکونی خود هستند، پرداخت می‌شود.

ماده۲ـ منابع لازم برای پرداخت تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه بانکها و میزان آن در ابتدای هر سال در قالب سهمیه مشخص توسط وزیران عضو کمیسیون اقتصاد هیات دولت تعیین می‌شود.

ماده۳ـ مسؤولیت تأیید وقوع ملک در محدوده بافت فرسوده شهری و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل با شرکت است.

ماده۴ـ تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به صورت یکجا قابل پرداخت بوده و بازپرداخت آن به صورت یکجا و در انتهای قرارداد تسهیلات می‌باشد.

ماده۵ ـ تسهیلات به مالکان در عرصه‌های با حداقل (۱۲۰) مترمربع تجمیعی واقع در محدوده مصوب بافتهای فرسوده شهری قابل پرداخت است.
تبصره ـ در صورت عدم امکان تجمیع بیش از دو پلاک از نظر ضوابط شهرسازی یا موقعیت ملک، تسهیلات بدون در نظر گرفتن متراژ عرصه تجمیعی، قابل پرداخت است.

ماده۶ ـ تسهیلات برای هر واحد مسکونی در تهران تا مبلغ یکصد و بیست میلیون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، در کلانشهرها تا مبلغ هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، در مراکز استان تا مبلغ هفتاد میلیون (۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در سایر شهرها تا مبلغ چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.
تبصره۱ـ تغییر مبالغ مذکور با پیشنهاد شرکت و تصویب کمیسیون اقتصاد هیات دولت می‌باشد.
تبصره۲ـ در صورت کمتر بودن مبلغ ودیعه اسکان موقت مندرج در قرارداد اجاره از سقف مبلغ تـسهیلات تعیین‌شده، مبلغ تسهیلات تا مبلغ مندرج در قرارداد اجاره، معتبر است.

ماده۷ـ تضمین تسهیلات، ترهین سند شش دانگ ثبتی نزد بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات ساخت و اخذ تأییدیه از بانک مذکور مبنی بر عدم فک رهن برای بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات می‌باشد.
تبصره ـ در صـورت ارائه سند ثبتی جایگزین قابل‌قبول، ارائه تأییدیه مذکور الزامی نیست.

ماده۸ ـ ترتیبات پرداخت به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ ارائه مدارک توسط متقاضیان به شرکت یا نماینده آن شامل درخواست کتبی، اسناد مربوط به تجمیع زمین همراه با کروکی ملک موردنظر، پروانه ساخت، اجاره‌نامه، مدارک شناسایی مستأجر (شناسنامه و کارت ملی)
ب ـ بررسی مدارک توسط شرکت یا نماینده آن به لحاظ واقع شدن ملک در محدوده مصوب بافتهای فرسوده شهری و اعلام به متقاضی در صورت عدم تأیید و معرفی به بانک عامل در صورت تأیید.
ج ـ بررسی اسناد و مدارک متقاضی توسط بانک عامل ظرف یک هفته پس از دریافت معرفی‌نامه و اعلام به متقاضی و شرکت یا نماینده آن.
د ـ خروج درخواست مذکور از دستور کار بانک عامل در صورتی که متقاضی ظرف یک ماه پس از معرفی به بانک عامل اقدام لازم برای استفاده از تسهیلات را معمول ننماید و معرفی متقاضیان دیگر توسط شرکت یا نماینده آن به عنوان جایگزین به بانک عامل.
هـ ـ انعقاد قرارداد میان بانک عامل و متقاضی برای پرداخت تسهیلات ودیعه اسکان موقت.

تبصره ـ هرگونه تغییر در شرایط این ماده بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب وزیران عضو کمیسیون اقتصاد هیات دولت می‌رسد.

پیشنهاد وام ۳۰ میلیونی مسکن به بانک مرکزی

از سوی دیگر کمیته پنج نفره‌ای که به تازگی در بانک مسکن تشکیل شده، پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به ۳۰ میلیون تومان و روش‌های جدید را بررسی و تقدیم بانک مرکزی کرد.به گزارش فارس این کمیته ۵ نفره پیشنهاد افزایش ۱۰ میلیون تومانی به سقف وام خرید و ساخت مسکن را داده است که وام خرید از ۲۰ میلیون تومان کنونی به ۳۰ میلیون و وام ساخت از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مسکن مهر در دولت جدید دنبال می‌شود
همزمان معاون وزیر راه وشهرسازی نیز اعلام کرد
که تکمیل طرح‌های مسکن مهر درمناطق مختلف کشور در دولت یازدهم با جدیت دنبال می‌شود.محسن نریمان افزود: همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر در کشور ضروری است. وی بیان کرد: دولت با رویکرد جدید، تکمیل طرح‌های مسکن مهر را در برنامه کاری خود قرار داده است. نریمان گفت: مجریان مسکن مهر باید با رعایت اصول فنی و مهندسی این طرح‌ها را اجرا کنند. وی افزود: تمام پیمانکاران مسکن مهر موظف هستند تا شش ماه پس از واگذاری این واحدها به مردم درصورت وجود نقص فنی در ساختمان و واحد مسکونی نسبت به رفع آنها اقدام کنند.