روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: رهبر معظم انقلاب، به دولت من اجازه داده است تا آزادانه درباره موضوعات مذاکره کنیم

خورنا: رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: رهبر معظم انقلاب، به دولت من اجازه داده است تا آزادانه درباره موضوعات مذاکره کنیم

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ حسن روحانی در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته است رئیس‌جمهوری ایران این اجازه را دارد تا بر اساس منافع ملی با آمریکا مذاکره کند، ولی باید برای این کار فرصت داده شود تا به سمت گفت‌وگو در فضای سیاسی برویم و شرایط این کار فراهم شود.

کریسیتین امانپور به «نامه‌هایی که بین روسای جمهوری ایران و آمریکا رد و بدل شده» و نیز «شنیده‌ها در مورد احتمال دیدار چهره به چهره این دو رئیس‌جمهور در حلقه دیدارهای دیپلماتیک» اشاره کرده است؛ آقای روحانی هم گفته است «صحبت‌هایی در این مورد شده بود» و «احتمال این کار هم تا حدی آماده شده بود».

حسن روحانی در این مصاحبه که روز دوم مهر (به وقت آمریکا) انجام شده و قرار است مشروح آن تا ساعات آینده از شبکه سی‌ان‌ان پخش شود،  گفته است آمریکا تمایلش را به انجام چنین دیداری نشان داده بود. و «علی‌الاصول از طرف ایران هم می‌توانست در این شرایط دیدار انجام شود، اما من فکر می‌کنم فرصت کم بود تا بتوانیم همه مسائل را هماهنگ کنیم».

او در گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان که بخش کوتاهی از آن منتشر شده با اشاره به ۳۵ سال گذشته می‌گوید در این مدت رابطه‌ای بین دو کشور نبوده است و مقام‌های عالی دو کشور هیچ‌وقت (طی این زمان) با هم صحبت نکرده‌اند؛ «بنابراین باید فرصت بدهیم».

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» به زبان انگلیسی پیامی را به مردم آمریکا ابلاغ کرد و گفت: تمایل دارم به مردم آمریکا بگویم: من صلح و دوستی را از ایرانیان برای آمریکایی‌ها آورده‌ام.

روحانی در این مصاحبه «هولوکاست» (کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم) را پذیرفته و گفته است که من قبلاً گفتم که من یک مورخ نیستم و زمانیکه بحث درباره ابعاد هولوکاست به وجود می‌آید، مورخان هستند که باید بازتاب از خود نشان دهند اما در کل من می‌توانم بگویم که هرگونه جرمی که در تاریخ علیه بشریت به وجود آمده است، از جمله جرمی که نازی‌ها علیه یهودیان و غیریهودیان انجام دادند، تا جایی که به ما مربوط می‌شود، سزاوار سرزنش و محکومیت است.