سخنان آشتی جویانه اوباما: دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم

خورنا: باراک اوباما با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خود را آغاز کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی گفت: آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران نیست.

اوباما اضافه کرد: رهبر جمهوری اسلامی ایران فتوایی در مورد سلاح هسته ای صادر کرد و روحانی تأکید کرد که به دنبال تولید سلاح اتمی نیست. این سخنان می‌تواند آغازی برای به توافق باشد.

وی گفت: اظهارات آشتی‌جویانه ایران باید با عمل همراه باشد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: به روحانی نامه نوشتم و گفتم که به دنبال حل صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران هستم. ما به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم و حق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را به رسمیت می‌شناسیم.

وی گفت: جان کری را مامور گفتگو با دولت ایران کرده ام.

اوباما تصریح کرد: ایالات متحده و ایران از هنگام انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ از یکدیگر دور بوده‌اند. این بی‌اعتمادی ریشه‌های عمیقی دارد. ایرانی‌ها از مدت‌های مدید از تاریخ مداخله ایالات متحده در امور داخلی‌شان گلایه دارند و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایران در دوره جنگ سرد.

اوباما افزود: از طرف دیگر آمریکایی‌ها می‌بینند که  دولت ایران ایالات متحده را دشمن خوانده، و به طور مستقیم یا به طور نیابتی، آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته، سربازان و شهروندان آمریکایی را کشته و متحد ما اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است!

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: گمان نمی‌کنم بر این تاریخ دشوار یک شبه بتوان فائق آمد، سوء ظن عمیقا ریشه دوانده است است. اما من گمان می‌کنم که اگر ما بتوانیم این مسئله برنامه هسته‌ای ایران را حل کنیم، آنگاه ما می‌توانیم گامی بلند در راهی دراز برای رابطه‌ای متفاوت برداریم که بر منافع و احترام متقابل استوار است.

اوباما اضافه کرد: حل معضل هسته‌ای ایران و همچنین کشمکش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، برای منطقه دارای نتایج مثبتی خواهد بود.

به گزارش خورنا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در هنگام سخنرانی اوباما در سازمان ملل حاضر نشده و ظریف و عراقچی به عنوان نمایندگان ایران در سازمان ملل حضور دارند.