ساخت سریال «نهضت کربلا» توسط شادگانی‌ها

خورنا: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شادگان از ساخت سریال ۱۰ قسمتی «نهضت کربلا» توسط هنرمندان تئاتر این شهرستان و برپایی نخستین جشنواره داخلی دفاع مقدس خبر داد.

شادگان از دیرباز مهد تمدن و شعر عرب بوده است. در این منطقه که مملو از نخلستان است مردانی با طبع لطیف شعر و شاعری و هنری بسیار ناب زندگی می‌کنند که گمنام هستند و هیچ نامی از آنان کسی نشنیده است. کمبود امکانات در این منطقه بیداد می‌کند و این کم و کاستی‌ها وضعیت هنر و هنرمندان را نیز تحت شعاع قرار داده است اما به جرات می‌توان گفت که این امر هیچگاه دلیلی برای عدم خلق آثار هنری توسط هنرمندان این مرز و بوم نبوده است.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان که حدود هفت ماه بدون رئیس سپری می‌شد نهایتا با پیگیری‌های مسئولان و هنرمندان این منطقه سر و سامانی یافت و «سعید جنامی» را برای این سمت انتخاب و معرفی کرد تا بار مشکلات این اداره را با همراهی شهروندان به دوش کشد. در چند ماهی که وی به سمت رئیس منصوب شده است خدمات در خور شانی انجام داده است و تعاملات مطلوبی با هنرمندان شهروندان برقرار کرده که بر آن شدیم با وی گفت‌وگوی مختصری انجام دهیم که ماحصل آن چنین است.

از وضعیت کنونی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شادگان بگوئید.

اوضاع اداره رو به پیشرفت است و درصدد هستیم با همکاری شهروندان و هنرمندان هر چه زودتر وضعیت را نسبت به گذشته بهبود بخشیم. در این شهرستان واقعا استعدادهای هنری بی‌نظیری نهفته است که نیازمند کمی حمایت و توجه هستند و ما همه تلاش خود را برای حمایت از آنها می‌کنیم.

از آخرین وضعیت تئاتر شهرستان و اینکه چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید بگوئید.

در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی برنامه ریزی‌های بسیار خوبی داریم اما در بحث تئاتر با توجه به حضور چشمگیر هنرمندان شادگانی برنامه‌های خاص‌تری را دنبال می‌کنیم. قرار است جشنواره تئاتر داخلی شهرستان را به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار کنیم و علاوه بر آن ساخت سریال ۱۰ قسمتی «نهضت کربلا» که از کارهای بزرگ اداره ارشاد به حساب می‌آید از جمله دیگر برنامه‌هاست.

جشنواره داخلی تئاتر دقیقا چه تاریخی برگزار می‌شود؟ در این جشنواره از شهرهای مجاور نیز می‌توانند حضور پیدا کنند؟

جشنواره تئاتر شادگان هفته اول مهرماه سال جاری با حضور پنج گروه نمایش شهرستان برگزار خواهد شد. این مراسم با همکاری بسیج هنرمندان و سپاه ناحیه مقاومت بسیج شادگان برگزار می‌شود که برای آن در حال تدارک امکانات لازم هستیم و از شهروندان نیز انتظار حمایت داریم زیرا امکانات ما بسیار محدود است. این جشنواره چون داخلی است از دیگر شهرها نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند اما قصدمان بر این است که این جشنواره را در سال‌های آتی به منطقه‌ای تعمیم دهیم.

این جشنواره چندمین سال برگزاری‌اش است و با چه رویکردی در شهرستان برگزار می‌شود؟

نخستین سال است که طی آن سعی می‌شود روزهای مقاومت و پایداری مردم در دوران جنگ تحمیلی، رشادت و دلیرمردی های شهیدا، جانبازان و ایثارگران، حضور بانوان در جبهه و جنگ، خط مقدم جبهه‌ها، روزهای پشت سنگر و نقش تدارکات در دوران دفاع مقدس و … در صحنه نمایش و تئاتر به تصویر کشیده شود. برگزاری این جشنواره مطمئنا نقش بسیار مهمی در آشنایی جوانان و هنرمندان این منطقه که سنشان به روزهای جنگ قد نمی‌دهد با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس دارد.

در خصوص ساخت سریال «نهضت کربلا» و اینکه در چه مرحله ای از ضبط هستید بیشتر توضیح دهید.

برنامه ریزی‌های لازم برای ساخت این سریال انجام شده است. هنرمندان نیز آمادگی دارند و علاقه زیادی در این زمینه نشان داده‌اند زیرا هر سال به مناسبت محروم و عاشورا تعزیه‌های بسیاری قوی توسط گروه‌های تئاتر در منطقه برگزار می‌شود اما مشکل ما در تامین امکانات است که در این زمینه با محدودیت مواجه هستیم. البته از شهروندان می‌خواهیم در این خصوص و در صورت تمایل ما را همراهی کنند. این سریال به زبان عربی ساخته می‌شود و قرار است برای پخش به صدا و سیمای خوزستان داده شود.

از افتخارات بچه های تئاتر این شهر و حضورشان در جشنواره ها بگویید تا برای هم استانی هایمان بیشتر شناخته شوند.

در جشنواره فیلم کوتاه مستقل اخیری که در تهران برگزار شد فیلم کوتاه هنرمندان شادگانی جزو هشت فیلم شرکت کننده شد که «زنگ انشا» نام داشت. این فیلم با محتوایی در خصوص اعتیاد ساخته شده بود که چند روز پیش از نتیجه جشنواره مطلع شدیم. هنرمندان این شهرستان بسیار پراستعداد هستند و عوامل اجرایی بسیار خوبی برای ساخت فیلم از فیلمبردار گرفته تا بازیگر و کارگردان در این منطقه وجود دارد.

این شهرستان چند گروه ثبت شده تئاتر دارد؟

در مجموع پنج گروه تئاتر و نمایش در شهرستان مشغول فعالیت هستند که تنها یکی از آنها ثبت شده است و مابقی در حال پشت سر گذاشتن مراحل ثبت هستند. متاسفانه پشت سر گذاشتن این مراحل بسیار سخت است زیرا قوانین و ضوابط خاصی بر آن حکمفرماست که شرایط و ضوابط است و باید آنها را رعایت کرد.

به مناسبت دهه کرامت نیز برنامه‌ای در دستور کار داشتید؟

بله. سه خادم از حرم امام رضا(ع) در شهرستان حضور پیدا کردند و با برگزاری برنامه‌های ویژه ای چون دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران، عیادت از بیماران و مداحی در مسجد مرکز شهر آنها را همراهی کردیم. خدام به همراه خبرنگاران شبکه های سراسری و ملی یک، دو، سه و شبکه جام جم در این منطقه حضور پیدا کردند. حضور این عزیزان در شهرستان یک روزه بود.

اگر صحبتی در پایان دارید و یا سخنی با مسئولان می‌شنویم…

صحبت خاصی که نه، اما انتظار داریم مسئولانی که تا به امروز هیچگاه هنر و هنرمندان را تنها نگذاشته‌اند همچنان ما را یاری رسانند و در حد توان حمایتمان کنند زیرا امکاناتی که شهرستان شادگان در اختیار دارد بسیار محدود است و همین امر دست ما را برای پیشرفت کار هنرمندان در شهرستان بسته است.