تداوم کاهش محسوس قیمتها در بازار مسکن

خورنا: قیمت‌ها در بازار مسکن به شکل محسوسی کاهش یافته است به‌طوری‌که در برخی از محله های مرکز شهر تهران که حباب قیمتی بیشتری داشت، نرخها تا ۸۰۰ هزار تومان در هرمتربع کاهش نشان می دهد.

در حال حاضر در برخی از محله های تهران قیمتها به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است به طوری‌که تا هر مترمربع ۸۰۰ هزار تومان پایین تر خرید و فروش می شود در واقع محله هایی که بیشترین حباب مسکن را داشتند با کاهش قیمت بیشتری مواجه شده اند اما وضعیت بازار وضعیت بازار مسکن در روزهای اخیر نشان می دهد برخی از سازندگان در مقابل کاهش قیمتها و شکستن بیشتر حباب بازار مسکن مقاومت نشان می دهند.

در واقع این دسته از سازندگان حاضر نیستند قیمتها را کاهش دهند و معتقند که وقتی نرخهای چند برابری را برای مصالح ساختمانی پرداخت کردند الان نمی توانند با قیمتهای کمتری آپارتمانهای خود را به فروش برسانند، زیرا در نهایت سود چندانی نصیب آنها نمی شود.

در حقیقت، عرف نادرستی در بازار مسکن به وجود آمده که سازندگان و بساز بفروش‌ها دیگر حاضر نیستند کمتر از دو برابر، سودی را به دست بیاورند؛ به همین جهت در مقابل کاهش قیمتها انعطافی نشان نمی دهند و حاضر به فروش آپارتمانهای خود نیستند.

از سوی دیگر کاهش نرخ ارز در هفته گذشته یکی از موضوعاتی است که می تواند در درازمدت تاثیر زیادی را بر بازار مصالح ساختمانی داشته باشند و نرخ ساخت را در هرمترمربع کاهش دهد بنابراین امکان کاهش بیشتر قیمت ها در بازار مسکن وجود دارد.

براساس این گزارش، در حال حاضر به طور متوسط نرخ ساخت مسکن کمتر از ۷۰۰ هزار تومان است که البته وابسته به نوع مصالحی است که در ساخت به کار می رود اما کاهش قیمتها در برخی از مصالح ساختمانی مانند سنگ، تاثیر زیادی را بر نرخ ساخت و ساز گذاشته است.

نرخ آپارتمان در برخی از محله های تهران
براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، آپارتمان ۵۰ متری تکواحدی در ستارخان با عمر یک ساله با قیمت ۲۵۲ میلیون تومان فروخته می شود و در میدان غیاثی آپارتمانی به همین مساخت نوساز متری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در خیابان سپه بین اسکندری و نواب آپارتمانی با متراژ ۵۰ متر دوخوابه، طبقه دو با پارکینگ و انباری و عمر ۹ ساله با نرخ ۱۳۲ میلیون تومان نقد، ۲۰ میلیون رهن و ۱۸ میلیون تومان وام فروخته می شود و در بریانک واحدی ۴۶ متری و نوساز با تمامی امکانات متری ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

در مرتضوی جیحون هم آپارتمانی نوساز با متراژ ۴۷ متر مربع و پارکینگ با ۱۰۰ میلیون تومان نقد، ۳۰ میلیون تومان رهن و ۲۰ میلیون تومان وام بافت فرسوده به فروش می رسد.

همچنین در معلم مرودشت واحدی ۴۷ متری با عمر ۱۰ ساله متری ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و در وحدت اسلامی مختاری واحدی با متراژ ۴۶ متری، نوساز با شرایط ۲۰ میلیون تومان وام، ۱۰ میلیون تومان رهن و ۱۳۰ میلیون تومان نقد به فروش می رسد.

در خیابان بهار شیراز واحدی ۵۰ متر با دو انباری و ۴۰ میلیون رهن با شرایط وام ۲۰ میلیونی و ۱۴۳ میلیون تومان نقد فروخته می شود، همچنین در بلوار فردوس واحدی با متراژ ۴۷ متر با پارکینگ و انباری و عمر ۱۲ ساله ۲۴۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

واحدی دیگری با همین متراژ در تهرانپارس با عمر ۶ ساله و پارکینگ و انباری ۱۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و یک دستگاه آپارتمان در شهرری دولت آباد با مساحت ۵۰ مترمربع با پارکینگ ۱۳۷ میلیون تومان فروخته می شود.

در خیابان فردوس غرب سازمان برنامه، واحدی ۴۹ متری و یک خوابه متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و در تهرانسر واحدی ۵۴ متری چند سال ساخت در هرمترمربع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.