حجازی: جهت‌گیری‌های سیاسی عامل بی‌ثباتی‌های گذشته در استانداری بود

خورنا: استاندار خوزستان گفت: زمانی که یک فرد در سمت استاندار مشغول است نباید جهت‌گیری سیاسی داشته باشد چراکه نگاه سیاسی به مسائل استان مشکل‌ساز است و متاسفانه بی‌ثباتی‌های گذشته استانداری ناشی از جهت‌گیری‌های سیاسی بود.

سید جعفر حجازی اظهار داشت: در مدت ۶ سالی که به عنوان استاندار خوزستان مشغول خدمت بودم بیشترین تلاش این بود که وحدت بین جریان‌های سیاسی، قومی و صنفی ایجاد کنم و خود عامل تفرقه نباشم.

وی با بیان این‌که در این مدت سعی کردم نگاه عادلانه‌ای بین همه بخش‌های جامعه داشته باشم، ادامه داد: در سال‌های گذشته استانداری به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی بی‌ثبات بود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که نگاه سیاسی به مسائل استان مشکل‌ساز استف تصریح کرد: زمانی که فرد در یک سمتی قرار می‌گیرد برای همه مسئول است و باید از همه ظرفیت‌ها برای رعایت عدالت استفاده کند.

تحت فشار گروه‌های مختلف بودم

وی با اشاره به این‌که در این مدت از سمت گروه‌ها و جناح‌های بسیاری تحت فشار قرار گرفتم، گفت: زمانی که مسئولیت ندارم ممکن است که گرایش من به هر سمتی باشد چون نیازی به پاسخگویی به دیگران ندارم اما در زمان داشتن مسئولیت باید این گرایش‌ها و تمایلات را کنار گذاشت و عادلانه فراجناحی رفتار کرد.

حجازی عنوان کرد: یک مسئول نباید رویکرد جناحی داشته باشد چراکه هر زمان که به سمتی گرایش یافت عده‌ای به حق خود نمی‌رسند.

خط قرمز من مقام معظم رهبری است

وی با بیان این‌که باید فارغ از نگاه سیاسی و منفی رفتار کرد، گفت: خط قرمز اینجانب تنها مقام معظم رهبری است و منویات و تدابیر ایشان همواره چراغ راه و راهنمای ما است.

استاندار خوزستان در ادامه اظهار داشت: در حوزه اجرایی نیز سعی کردم که با عدالت محوری رفتار کنم و همه اقشار و گروه‌های جامعه را با یک دید ببینم.

استانداران قبلی زمان کافی برای اجرا نداشتند

وی آسیب‌های ناشی از جنگ را در خوزستان به سه دسته تقسیم کرد و افزود: آسیب کالبدی که ناشی از خرابی‌ها بود در همه دولت‌ها به آن توجه و این خسارات تا حدودی جبران شد.

حجازی آسیب دیگر را اجتماعی دانست و عنوان کرد: این نوع آسیب خود را در آموزش و پرورش و دانشگاه نشان داد که ما در این مدت بسیار روی آن وقت گذاشتیم که باعث تحولات بسیاری در این حوزه‌ها شد و خودباوری در جوانان خوزستانی و خانواده‌هایشان به وجود آمد.

وی به تحولات در حوزه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: در سلامت و محیط زیست نیز تغییراتی در استان ایجاد شده است و توانسته‌ایم چهره استان را از نظر ظاهری عوض کنیم.

استاندار خوزستان آسیب سوم را اقتصادی توصیف کرد و گفت: در دولت‌های گذشته برای جبران این آسیب تلاش‌هایی شد اما به دلیل این‌که مدیریت ارشد استان مداومت نداشت و یک بی‌ثباتی در این زمینه وجود داشت، موفقیتی حاصل نشد.

وی افزود: تفاوتی که در دوران استانداری اینجانب با استانداران قبلی وجود داشت این است که آن‌ها زمان کافی برای اجرا در اختیار نداشتند.

رشد ۱۵ برابری اعتبارات خوزستان در دولت‌های نهم و دهم

حجازی در ادامه به تاثیر مثبت سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و ادامه داد: وقتی رئیس جمهور همه شهرهای استان را در سفر اول از نزدیک دید و فقر و عقب ماندگی را لمس کرد اعتبارات ویژه برای خوزستان قائل شد.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم اعتبارات خوزستان ۱۵ برابر شد در حالی که این افزایش در استان‌های دیگر بین ۲ تا سه برابر افزایش یافت.

استاندار خوزستان اشاره کرد: خوزستان در گذشته تولید نداشت و از تولیدات استان‌های دیگر استفاده می‌کرد چراکه نگاه خصوصی در مردم خوزستان بسیار ضعیف بود.

وی خاطرنشان کرد: در یزد، خراسان و اصفهان نگاه مردم به تولید در بخش خصوصی است و کمتر به سمت کار دولتی گرایش دارند در حالی که در خوزستان جوانان به دنبال استخدام دولتی هستند.

حجازی با بیان این‌که خوزستان ظرفیت تجارت را دارد، عنوان کرد: تجارت یکی از ویژگی‌های قبل از جنگ خوزستان بود که اگر الان هم بتوانیم آن را فعال کنیم به‌‌ همان نسبت تولید هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته جلسات مشترکی با تجار و تولید کنندگان برقرار کردیم تا آن‌ها به یکدیگر وصل شوند و بتوانند از ظرفیت یکدیگر برای افزایش تجارت استان استفاده کنند.

استاندار خوزستان به افزایش تجارت با عراق اشاره کرد و گفت: در این مدت مرز چزابه و شلمچه را فعال و به واسطه آن ۲ هزار شغل در مرز شلمچه و یک‌هزار شغل در مرز چزابه ایجاد شد.

وی افزود: توسعه ارتباط خوزستان با کشورهای دیگر به گونه‌ای شد که آن‌ها خوزستان و ظرفیت‌های آن را شناختند و برقرای نمایشگاه در این کشور‌ها از دستاوردهای آن است.

حجازی به افزایش تولید در استان اشاره کرد و گفت: البته یک تنگ نظری نسبت به خرید محصولات داخلی استان وجود دارد که باید بازسازی اقتصادی و اجتماعی در این زمینه انجام شود.