دانشگاه آزاد شوش مکان ثابت ندارد/ هر دانشجو؛ ۹۰ سانتی متر فضای آموزشی

خورنا: دانشکده آزاد شوش دانیال با وعده کمک‌های مسئولان شهرستان مبنی‌بر تامین مکان ثابت راه‌اندازی شد، اما از زمان افتتاح در سال ۸۹ تاکنون خانه به دوش است و امسال نیز در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، کمبود مکان در این واحد آموزشی از جدی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان به شمار می‌رود.

سه سال پیش، تعدادی از مسئولان شوشی از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر خبر دادند و در روز افتتاح از گسترش فعالیت این مرکز می‌گفتند.

این دانشگاه با وقفه‌ای بیش از ۱۵ سال نسبت به شهرهای همجوار شوش آغاز به کار کرد. با این حال دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل شوش نیست بلکه به عنوان یک مرکز و زیر مجموعه دانشگاه آزاد واحد شوشتر فعالیت می‌کند.

شهرهای همجوار شوش همچون دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با وسعت بسیار بزرگ به قطب فنی و مهندسی جنوب کشور تبدیل شده است. اندیمشک نیز روزگاری نه چندان دور زیر مجموعه شوش بود و حالا در حال ساخت شهرک دانشگاهی است. اما دانشگاه آزاد شوش همچنان خانه به دوش است.

هزار دانشجو در چهار کلاس/ هر دانشجو ۹۰ سانتی متر فضا

صادق طرفی، رئیس دانشگاه آزاد شوش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش با کمبود فضای آموزشی روبه رو هستند به طوری که برای یک هزار دانشجوی این واحد تنها شش کلاس وجود دارد.

طرفی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود افزود: آغاز سال جدید تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش با وضعیت موجود مشکل ساز می شود.

وی یادآور شد: محل فعلی دانشگاه آزاد شوش با شش کلاس درس برای ۱۸۰ دانشجو در نظر گرفته شده، اما تعداد دانشجویان ترم مهر آینده این واحد حدود یک هزار دانشجو پیش بینی می شود.

رئیس دانشگاه آزاد شوش گفت: با ایجاد کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه برای رشته‌های مرتبط در این واحد، فضای آموزشی موجود در این دانشگاه بسیار محدود شده است.

طرفی از مسئولان شهری خواسته است برای تامین فضای آموزشی این واحد آموزشی او را یاری کنند. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش در حالی قرار است تا چند روز دیگر سال تحصیلی جدید را آغاز کنند که به شدت با کمبود فضای آموزشی روبرو بوده و با وضع فعلی امکان تحصیل برای آنان قابل تصور نیست.

وی گفت: به دلیل مشکل کمبود فضای آموزشی، تابستان امسال در این واحد آموزشی درسی ارائه نشد و این امر موجب شد دانشجویان متقاضی برای شرکت در کلاس های ترم تابستانه به دیگر واحدهای این دانشگاه در سایر شهرها سفر کنند.

از آنجا که جذب دانشجو در بسیاری از رشته ها بدون کنکور شده، از سایر شهرهای کشور نیز داوطلبانی در دانشگاه آزاد شوش ثبت نام کرده اند. ایجاد رشته های جدید تحصیلی در این واحد دانشگاهی سبب شده خیل عظیمی از علاقمندان به تحصیل در شوش و روستاهای تابعه نیز در این دانشگاه ثبت نام کنند.

رئیس دانشگاه آزاد شوش افزود: احداث فضای آموزشی جدید و مناسب برای این واحد دانشگاهی نیازمند زمان است و تا آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲ در مهرماه نیز هیچ فرصتی باقی نمانده است.

طرفی یادآور شد: قطعه زمینی در منطقه شهرک دانیال داریم اما بودجه ما برای ساخت این زمین تنها یک پنجم هزینه ساخت آن است.

به گفته وی، تنها راه ممکن، داشتن مکانی به صورت موقت است تا موضوع ساخت مکان جدید حل شود.

طرفی همچنین درباره سرانه فضای دانشجو در دانشگاه آزاد گفت: متوسط فضا در دانشگاه های آزاد برای هر دانشجو ۱۲ متر است، این در حالی است که محل فعلی ما تنها ۸۰۰ متر فضا دارد.

خیرین به داد دانشگاه برسند/ رسانه‌ها کمک کنند

در مقابل نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی خواستار کمک رسانی از مسئولان محلی و خیرین است. وی معتقد است که موضوع دانشگاه آزاد در ارتباط با جوانان شوشی است و نیاز است که مسئولان بخش های مختلف با جرات و شهامت از دانشگاه آزاد حمایت کنند.

سید راضی نوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تمام مسئولان از جمله فرمانداری و دیگر سازمان ها دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

نوری درباره اسکان موقت دانشگاه آزاد افزود: آموزش پرورش نیز باید کمک کند. این حمایت باعث می شود از تردد جوانان بومی به شهرهای دور که راه های خطرناکی دارند جلوگیری شود.

وی درخواست کرد: مسئولان شهرستان در این مورد کوتاهی نکنند. انتظار داریم که همه به یاری دانشگاه بشتابند. این انتظار غیرقانونی نیست. در هر صورت این موضوع باید به صورت محلی حل شود و مسئولان با شجاعت و شهامت یاری کنند.

نوری یاری رسانه‌ها را در امر کمک رسانی به دانشگاه آزاد مثمرثمر دانست و گفت: رسانه ها نیز می توانند با مطرح کردن این موضوع از خیرین بخواهند تا در این کار خیر مساعدت کنند.

سخنان نماینده مجلس مردم شوش در حالی بیان می شود که تا آغاز سال تحصیلی تنها چند روز باقی نمانده است. از جهتی تاکنون هیچ سازمانی، از خیرین برای مساعدت به دانشگاه درخواست نکرده است و همه مسئولان شهرستان به نوعی از دیگری انتظار مساعدت دارند.

با این حال پیش از این نماینده مردم شوش در مجلس گفته بود: تنها راه حل این مشکل ساخت ساختمانی جدید برای این واحد دانشگاهی است.

نوری افزود: نظر مقامات بالا دست دانشگاهی این است که چون دانشگاه آزاد اسلامی خودکفا و در آمد دارد می تواند از پس هزینه ها برآید و باید خود نسبت به تهیه زمین مورد نیاز اقدام کند.

وی همچنین یادآور شد: دانشگاه آزاد شوش به عنوان راه حل دراز مدت زمینی به مساحت پنج هکتار در شهرک دانیال در نظر گرفته تا در صورت کسب موافقت واحد شوشتر، نسبت به ساخت و ساز در آن اقدام کند.

نوری راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل کمبود فضای آموزشی این واحد را اختصاص یک واحد آموزشی از سوی آموزش و پرورش شوش برای تشکیل کلاس های درس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش عنوان کرد.

کمک غیرقانونی است

رئیس آموزش و پرورش شوش نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما نمی‌توانیم دانشگاه را کمک کنیم و این کار غیرقانونی است.

سید عباس سید نور افزود: با تمام این نابسامانی ها و مشکلات اقتصادی اما سعی کردیم به انواع مختلف از دانشگاه آزاد شوش حمایت کنیم.

سید نور تاکید کرد: شهر شوش نیز با مشکلات سخت کمبود فضای آموزشی همراه است.

در چنین شرایطی حتی جذب اساتید مجرب با حداقل امکانات نیز امکان پذیر نیست. در واقع وجود مشکل در نداشتن مکان ثابت به رغم اینکه دانشجویان را در تنگنا قرار داده است، باعث شده که اساتید نیز رغبتی به همکاری با این واحد آموزشی نشان ندهند. توسعه فضای آموزش عالی در شهرستان شوش از جمله مطالبات جدی مردم این شهرستان بوده و می تواند آغازی برای برداشتن گام‌های بعدی در راستای توسعه این شهرستان باشد.

———————————-
گزارش: قاسم منصور آل کثیر/ مهر