مگر برای تصدی استانداری خوزستان قحط الرجال است؟/ میلاد ادیبی

خورنا-میلاد ادیبی: سالها میگذرد از مرداد ۱۲۸۵ و صدور فرمان مشروطه مظفر الدین شاه تا جدال مشروطه طلبان و مشروعه خواهان! سالها می گذرد از به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روسی تا رساله تنبیه الامه و تنزیه المله آیت الله نایینی ! سالها گذشت و چه در دوران استبداد صغیر و چه در دوران پهلوی اول و دوم تجربه چندانی از پارلمانتاریسم انباشته نشد! و نه دولت پاتریمونالیستی رضا شاه و نه دولت رانتیر محمدرضا مجال جولان به مجلس ندادند.

چنانکه بعد از گذشت قریب ۷۲ سال از مشروطه نه مجالی برای تجلی شرع مشروعه خواهان و نه میدانی برای تبارز مشرو طه طلبان باقی نماند.

بعد از انقلاب اسلامی مجدداً مناقشات صدر مشروطه زنده شد و ترکیب مجلس و شورای نگهبان راه حلی برای امتزاج عصاره فضائل ملت و مقتضیات شریعت تلقی گردید، امام (ره)مجلس را در راس امور قرار دادند و نمایندگان در صدد باز تولید هویت و جایگاه قانونی خود برآمدند.

آری سالها میگذرد اما هنوز جایگاه رفیع وکالت و نمایندگی در میان اذهان و شاید در میان خود نمایندگان مجلس نهادینه نشده است و نمایندگان بعضاً هنوز به این باور نرسیده اند که در راس امور هستند.

پس از خلق حماسه  ۹۲ و به تبع آن انتخاب گفتمانی که چندان با گفتمان سیاسی دولت پیشین هم سو هم نظر نبود و سیاست دگری که کشتیبان را در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پدید آمده است مردم استان خوزستان نیز با حساسیت بیشتری تغییر مدیریت و مدیران را در فضای سیاسی و مجازی دنبال میکنند!

در این میان شنیدها حاکی از این است که نمایندگان محترم استان در صدد پیشنهاد یکی از نمایندگان به عنوان استاندار خوزستان بوده اند که این قبیل پیشنهادات موجب تذکر آقای لاریجانی را نیز سبب گردید و جای بس شگفتی و تاٌمل دارد.

آیا در میان فرزندان استان گزینه ای که شایستگی احراز پست استانداری باشد نبوده و قحط رجال است که نمایندگان محترم مجبور میشوند یکی از نمایندگان را از دور خارج کرده و هزینه ای بر استان تحمیل نمایند؟

اصل صد و شصت دو قانون اساسی به صراحت بیان میکند که نمایندگان با رای مستقیم ملت انتخاب می شوند در حالی که استانداران منصوب وزیر کشور (تنها جزئی)از دولت اند ! اصل صد و شصت سه قانون اساسی دوره نمایندگی چهار ساله عنوان میکند در صورتی که زمان خدمت استاندران بر اساس متغییر های سیاسی و تشخیص شخص وزیر است.

با نگاهی اجمالی به مدت زمان خدمت استانداران خاصه در ابتدای شروع به کار دولت ها (کمتر از دوره چهار ساله مجلس)بوده است،(مقایسه با مدت خدمت مهندس خرم در دوره خاتمی و آقای حیاتی در دوره احمدی نژاد)!

با خروج یکی از نمایندگان استان و صرف این همه هزینه چه تضمینی وجود دارد که دوران استانداری ایشان تبدیل به دولت مستاٌجل نشود؟؟

طبق اصل هفتاد و شش قانون اساسی نمایندگان مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور رادارند. مطابق اصل هشتاد چهار قانون اساسی نمایندگان در برابر تمام ملت مسئول هستند و حق دارند در مورد همه مسائل چه داخلی و خارجی اظهار نظر کنند.

در حالی که نقطه پرگار اختیارات استاندار تنها بر مدار و محدوده استان می چرخد، مطابق اصل هشتاد و شش قانون اساسی نمایندگان مجلس در اظهار نظر خود کاملاً آزادند و با مصونیت قضایی می توانند آزادنه فریاد رسای دردهای مردم استان در مقابل دولت مردان باشند، آیا استانداران می توانند با صراحت لهجه به نقد دولت بپردازند؟؟

در تاریخ مجلس بارها شاهد انتقال نمایندگان از بهارستان به پاستور در مقام وزیر بوده ایم. عبدالله نوری به عنوان وزیر کشور و حاجی بابایی نماینده همدان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، معتمدی نماینده تهران به عنوان وزیر امور خارجه و ده ها نمونه از این دست.

اما آیا هجرت نماینده مجلس از قوه مقننه به قوه مجریه، در مقام استانداری نزول شاًن مجلس و نمایندگان نیست ؟؟

بهتر نبود مجمع نمایند گان مجلس استان با دارا بودن هیجده نماینده (بیشترین نماینده بعد از استان تهران)وقت و اعتبار خود را جهت چانه زنی برای احراز وزارت خانه ها توسط فرزندان استان می کردند ؟

در پایان از همه دوستان و نمایندگان استان انتظار میرود که با درایت و تاٌمل و بررسی همه جوانب با کاندیدای مطرح جهت احراز پست استانداری جلساتی ترتیب داده شود و با دریافت برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و با هم اندیشی نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان، استانداری در شاًن استان خوزستان به هئیت دولت معرفی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس واقعا جای بس تامل دارد
  • مهدی میلاد جان ممنونیم از بابت این همه غیرت و دلسوزیت امیدواریم که فردی شایسته همونطور که در متن از مشخصه های وی نام بردی برای تصدی این سمت در نظر گرفته شود .
  • ابراهیم خوشگوار به نظرمیرسدکه هر چه دیرتر استاندار انتخاب گردد دولت یک نفرخارج از استان را انتخاب میکند چون نمایندگان خوزستان در رای اعتماد وزرا فعالیت انچنانی نداشتند
  • ابراهیم احسنت
  • محمد از ماهشهر سلام و درود می فرستم خدمت دوست عزیز جناب آقای ادیبی که باب سخن را در این خصوص گشوده اند. می خواهم چند نکته را موجز عرضه کنم : اولأ : ععمیق شروع فرمودی لیکن سریع وزود به سطح آمدی،زیرا که همه ی دردمان آن است که آن ساختارمونارشی و الیگارشی نمی خواهد وشاید نمی تواند جای خود را به نگاه دمو کراسی ،مدنی ،عقلانی ،مشورتی،کارا،مشارکت جوومشارکت پذیر،دانش گراوتوسعه گراونواندیش ،تحول خواه وتغیرپذیر ،نظام گراوهمه سونگر،قانون گراوضابطه مند واخلاق گرا بدهد. دوم:در ادامه مورد اول شعری را می آورم که حکایت دارد از اینکه اگر به اصلاح در قواعد نپردازیم هر چند ظواهر را برای مدتی بزک کنیم باز به همان درد مبتلا خواهیم شد وشاهد باز تولید همان میوه خواهیم بود : درختی که تلخ است وی را سرشت گرش بر نشانی به باغ بهشت ور از جوی خلش به هنگام آب به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب سرانجام گوهر به کار آورد همان میوه تلخ بار آورد سوم :یکی از بزرگان چنین فرمود: می خواستم با این فکر که اگر امیر کبیر زنده بود یا اگرعلیه مصدق کودتا نمی شد یا اگر فلانی سرکار بیاید چنین و چنان می شد یا می شود به مبارزه برخیزم و نشان دهم که ساختارهای سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی تاب تحمل اصلاحات این بزرگان را نداشتند. نشان دهم که اگر صد با ر به استبداد به هر علت گلاویز شویم وآن را تحویل دیگری بدهیم تا ساختارهای استبداد پرور هستند همچنان به تولید محصول خود خواهند پرداخت ... چهارم :خیلی خوب است اگر مدیری در خوزستان منصوب شود که پایبند به همه ی قواعد ودر راستای، مطالبات به و به فراموشی سپرده شده ی مردم باش د ،وچقدر پسندیده است که همه ی عقلای قوم گرد هم آیند و بدون حب وبغض شخصی شایسته از هر حیث را معرفی کنند. البته ما هم این امید را داریم و نیت خیر شما را ارج می نهیم .در عین حال امیدمان به استقرار نهادهای مدنی است تا نگران ثمرهاش نباشیم . موفق باشید.
  • نیما بسیار عالی و دقیق نوشته شده. البته حافظه ی جناب علمدارهم بابت برخی از اسامی یاری به جایی کرده است
  • جلال اهواز احسنت
  • علی از ماهشهر با تقدیم سلام و ارادت : در تکمیل فرمایش محمد از ماهشهر وضمن تشکر از ایشان و آقا ی ادیبی قطعه ای از سعدی علیه الرحمه را می آورم که زبان حال دیروز و امروز ماست وبسیار اسف بار است که حال فردایمان هم باشد. وچه خسرانی از بالاتر . آن جا که امام علی (ع) میفرمایند کسی که امروزش را چون دیروز سپری کند (پیشرفت نکرده باشد) مرتکب خسران شده . حال ما بنگریم و شاهد باشیم چه میزان به جلو رفته ایم . یادتونه فرهیخته بزرگمان فرمود اگر همگان دست در دست هم نهیم و هیچ کارشکنی نشود پس از چهار سال تلاش مستمر وبی وقفه به نقطه صفر سال ۸۴ خواهیم رسید !!! اما سخن سعدی علیه الرحمه : گرت مملکت باید آراسته مده کار معظم به نو خاسته به خردان مفرمای کار درشت که سندان نشاید شکستن به مشت نخواهی که ضایع شود روزگار به ناکار دیده مفرمای کار باتشکر
  • رضا از ماهشهر با تقدیم سلام و ارادت : در تکمیل فرمایش محمد از ماهشهر وضمن تشکر از ایشان و آقا ی ادیبی قطعه ای از سعدی علیه الرحمه را می آورم که زبان حال دیروز و امروز ماست وبسیار اسف بار است که حال فردایمان هم باشد. وچه خسرانی از بالاتر . آن جا که امام علی (ع) میفرمایند کسی که امروزش را چون دیروز سپری کند (پیشرفت نکرده باشد) مرتکب خسران شده . حال ما بنگریم و شاهد باشیم چه میزان به جلو رفته ایم . یادتونه فرهیخته بزرگمان فرمود اگر همگان دست در دست هم نهیم و هیچ کارشکنی نشود پس از چهار سال تلاش مستمر وبی وقفه به نقطه صفر سال ۸۴ خواهیم رسید !!! اما سخن سعدی علیه الرحمه : گرت مملکت باید آراسته مده کار معظم به نو خاسته به خردان مفرمای کار درشت که سندان نشاید شکستن به مشت نخواهی که ضایع شود روزگار به ناکار دیده مفرمای کار باتشکر
  • وحید قنواتی این اقای ادیبی ظاهرا هم ادیب هستن هم اشنا به تاریخ وحقوق و علوم سیاسی وادبیات!!!!اما ادیب عزیز ما مردمی هستیم که تاریخمون رو تکرار می کنیم!!!
  • نوروز نمایندگان اگه هدفشون خدمت باشه ، میتونن خیلی بیشتر از استاندار خدمت کنن. ولی بعضی ها میخوان به اسم کار اجرایی پول بیشتری به جیب بزنن، به همین خاطره که جایگاه خود)نمایندگی(را برای پست هایی که به مویی بنده به خطر بندازند ، و هزینه ای بر مردم و نظام تحمیل کنند.باسپاس
  • علی رضا آقای ادیبی عزیز اگر می خواهید جهت روشن سازی اذهان مردم قلمی بزنید لطفا خیلی ساده و قابل مفهوم بنویسید واز به کاربردن واژه های قلمبه سیاسی پرهیز کنید !حاشیه نروید قرار نیست تز دکترای سیاسیتان رابرای مردم بیان کنید. الان دومین مطلب شما در زمینه انتخاب استاندار را تو این سایت گذاشتن بطور مشخص معلوم است برای یک شخص خاص وانتخابش دارید تلاش می کنید که هیچ اشکالی هم ندارد اسمش را بیاورید واز محسناتش بگویید با این کار شاد اندکی از تخطحه ونفی باقی کاندیداها دست بردارید.
  • رضا شیخ عطار روزی یکی از بزرگان استان گفتند که شما عطاالله مهاجرانی خوزستان خواهید شد!چه تلخ سالها قلمت در محاق بود عزیز!!بنویس و بنویس میلاد خوزستان!