همه جیرجیرک‌ها رفتند، خسارت همچنان باقیست

خورنا: امسال هجوم دسته جمعی جیرجیرک‌ها خسارات زیادی به مزارع و اراضی کشاورزی خوزستان وارد کرد، زیان‌هایی که به گفته کشاورزان تا به امروز همچنان باقی‌ست.

در تابستان امسال جیرجیرک‌ها با پرواز دسته‌جمعی‌شان مشکلات ریز و درشتی را برای مردم شهرهای مختلف استان خوزستانی ایجاد کردند.

از ورود این حشرات به منازل شخصی مردم و آزار و اذیت برای خانم‌ها تا هجوم به مزارع کشاورزی و نابود کردن محصولات.

این حشرات که بیشتر فعالیتشان در شب است از مسیر پنجره، نورگیر و مجاری فاضلاب وارد منازل شده و ضمن پراکنده شدن در نقاط مختلف ساختمان موجبات وحشت کودکان را فراهم می‌کردند.

در این میان مردم و کشاورزان با ایجاد راهکارهایی درصدد نابودی جیرجیرک‌ها برآمدند که به جرات می‌توان گفت همه این اقدامات بی‌نتیجه بود. بسیاری از کشاورزان حتی تا به امروز که هجوم این حشرات کاهش یافته است همچنان از این موضوع می‌نالند و خواستار حمایت مسئولان هستند.

در زیر گفت‌وگوهایی با کشاورزان و مسئولان در این خصوص انجام داده‌ایم که بخشی از آن را می‌خوانید.

*تنها بخشی از محصولات باقیمانده است

یکی از کشاورزان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی که کاشته بودم با هجوم جیرجیرک‌ها از بین رفت و تنها بخشی از محصول باقیمانده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان در این خصوص کشاورزان را حمایت کنند زیرا این مشکل واقعا کشاورزی شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

این کشاورز تصریح کرد: با وجود اینکه جهاد کشاورزی شهرستان تلاش‌هایی را برای حمایت از کشاورزان انجام داده‌اند اما نیازمند حمایت بیشتری هستیم.

وی در ادامه به مسئله شوری آب اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر شوری آب، هجوم جیرجیرک‌ها نیز به معضلی برای ما تبدیل شده و به محصولات خسارات زیادی وارد کرده است.

*خسارت به اراضی کنجد در هندیجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۴۸۰ هکتار از اراضی کشت کنجد در این شهرستان به دلیل هجوم جیرجیرک‌ها متحمل خسارات فراوانی شد.

کامبیز محسنی اضافه کرد: علاوه بر این مسئله شوری آب نیز مشکلات بسیاری برای اراضی کشاورزی شهرستان ایجاد کرد و ۵۰ درصد محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار داده است.

وی افزود: برای رهایی از جیرجیرک‌ها البته اداره جهاد کشاورزی شهرستان دست روی دست نگذاشته است و راهکارهای خوبی از جمله سمپاشی و مبارزه با این حشره‌ها را در نظر گرفت اما به جرات باید گفت که مبارزه با این پدیده بسیار سختی بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان عنوان کرد: در این زمینه از مسئولان استانی خواستیم کشاورزان شهرستان را مورد حمایت قرار دهند که خوشبختانه با همه پیگیری‌های صورت گرفته این مشکلات تا اندازه‌ای در حال جبران است.

وی بیان کرد: تقریبا چند روزی است که وضعیت شوری آب رو به بهبود است اما این مشکل هنوز به طور کامل رفع نشده است.

محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که در رابطه با هجوم جیرجیرک‌ها به مزارع شهرستان وارد شده بود نیز کم کم در حال جبران است که امیدواریم به طور کامل محقق شود.

*مهاجرت جیرجیرک‌ها در مناطق مرطوب بیشتر بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به هجوم جیرجیرک‌ها در نقاط مختلف استان گفت: این پدیده امسال در مناطق جنوبی‌تر و جنوب غربی استان که رطوبت بیشتری دارند، شدت بیشتری داشت.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: هجوم جیرجیرک‌ها علاوه بر اینکه مشکلاتی را در مزارع به وجود می‌آورد، بر انبارهای غذایی و البسه نیز تاثیرگذار است و ممکن است زیان‌هایی به کسبه وارد کند که باید مراقب این امر باشند.

وی با بیان اینکه این پدیده در سال‌های گذشته نیز رخ داده است و اتفاق جدیدی نیست، ادامه داد: در سال‌های گذشته با این گونه افزایش جمعیت برخی موجودات مواجه بودیم که هجوم قورباغه و همینگونه از جیرجیرک از این موارد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: استفاده از سم برای مقابله با جیرجیرک ها در منازل، توصیه نمی‌شود زیرا ماندگاری آن بر منابع آبی و طبیعت بیش از زیان جیرجیرک خواهد بود ولی استفاده در حد بسیار کم مشکلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بحث هجوم و طغیان یک گونه همیشه وجود داشته است، ادامه داد: اینکه چه عاملی موجب می‌شود هر یک از گونه‌ها در طول یک سال طغیان کنند را متخصصان محیط زیست تشخیص می‌دهند.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: وقوع این پدیده جزیی از تنازع برای بقا در میان موجودات در محیط طبیعی است که تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بنا به دلایلی موجب می‌شود برخی از گونه‌ها طغیان کنند، این طغیان‌ها به صورت طبیعی پس از سه هفته تا یک ماه به دلیل اینکه بیش از ظرفیت پذیرش طبیعت است، از بین خواهد رفت.

وی در پایان افزود: میزان بارندگی در استان خوزستان در بازه زمانی ماه اردیبهشت امسال، در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این تغییر آب و هوایی شرایط را برای بسیاری از تغییرات فراهم کرده است.

با این روند و با توجه به اینکه تحت هر شرایطی کشاورزی و کشاورزان استان تحت تاثیر قرار بگیرد معلوم نیست ظرف چند سال آینده چه سرنوشتی در انتظار بخش کشاورزی خواهد بود.

شوری آب از یک طرف امان کشاورزان را ربوده است و این بار حشرات هستند که بلای جان اراضی کشاورزی شده‌اند. لازم است مسئولان فکری برای حمایت از خسارات متحمل شده به کشاورزان در نقاط مختلف استان کنند زیرا بسیاری از آنها تنها درآمد زندگی‌شان ‌کار بر همین اراضی‌است.

مریم خبازی/ فارس