راه‌اندازی کتابخانه عمومی «حجر بن عدی» در اهواز

خورنا: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از راه‌اندازی کتابخانه عمومی «حجر بن عدی» در اهواز خبر داد.

لفته منصوری با تبریک ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، فرارسیدن دهه کرامت را به تمامی مسلمانان جهان تهنیت گفت و افزود: کتابخانه عمومی حجر بن عدی اهواز روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه با حضور مسئولان استانی راه اندازی می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: این کتابخانه در روستای‌ام التمیر اهواز ساخته شد و همزمان با دهه کرامت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به بیان مشخصات ظاهری کتابخانه عمومی حجر بن عدی اهواز پرداخت و گفت: این کتابخانه در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ متر مربع ساخته شده است.

به گفته منصوری، کتابخانه عمومی حجر بن عدی اهواز، ۹۰۰ متر مربع زیر بنا دارد و دارای ۲ سالن مطالعه مجزا برای برادران و خواهران است که به طور همزمان می‌توانند در کتابخانه حضور یابند.

وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی حجر بن عدی اهواز دارای بیش از ۲ هزار جلد کتاب با عنوان‌های مختلف است، تصریح کرد: با راه‌اندازی کتابخانه عمومی حجر بن عدی اهواز، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به ۱۸۸ باب می‌رسد.

وی اضافه کرد: در استان خوزستان بیشترین کتابخانه‌ها در شهرستان اهواز ساخته شده‌اند که کتابخانه مرکزی خوزستان مهم‌ترین آن‌ها است.

به گفته مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، امروزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی، از شاخص‌های مهم مصرف فرهنگی هر جامعه به حساب می‌آید.

منصوری شهرستان گتوند را یکی از شهرهایی دانست که در زمینه تعداد کتابخانه‌ها، تعداد اعضای کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی از بر‌ترین شهرهای استان خوزستان است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع نشان‌دهنده، علاقه و اشتیاق مسئولان اجرایی و عموم مردم این شهرستان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گتوند دارای هفت باب کتابخانه عمومی است که چهار درصد از کل کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

به گفته وی زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان گتوند ۲ هزار و ۹۶۰ مترمربع است که شامل ۳. ۵ درصد از کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان است.

منصوری ادامه داد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی گتوند ۶۱ هزار و ۳۲۶ جلد کتاب بوده که سه درصد از کل منابع استان را شامل می‌شود.

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی گتوند را ۳ هزار و ۴۹۳ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این اعضا، ۲ درصد از کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی گتوند ۱۵ دستگاه بوده که سه درصد از کل رایانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در ۳۱ استان و هشت کلان شهر با ۱۷ هزار نمونه آماری در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ انجام شد؛ خوزستانی‌ها روزانه ۱۵ دقیقه و ۵۳ ثانیه کتاب غیر درسی چاپی مطالعه می‌کنند.

منصوری با بیان اینکه متوسط مطالعه در کشور ۱۲ دقیقه و ۵۶ ثانیه است افزود: رتبه مطالعه کتاب غیر درسی چاپی خوزستان در کشور سوم است و بعد از استان تهران با ۱۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه و استان قزوین با ۱۶ دقیقه و ۱۲ ثانیه، قرار دارد.