اختصاص ۱۹۵ میلیارد تومان به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان

خورنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اختصاص ۱۹۵ میلیارد تومان به طرح مقام معظم رهبری در این استان خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی در نشست صمیمی استاندار خوزستان با سران عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه که شامگاه شنبه در مهمانسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار به طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان اختصاص یافت.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۷ در استان خوزستان آغاز شده است که ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در ابتدا این طرح توسط جهادکشاورزی انجام می‌شد و بعدا به جهادنصر واگذار شد.

وی گفت: طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان هم اکنون در ۱۴ شهرستان توسط جهادنصر در حال اجرا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این طرح در ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای انجام این طرح در نظر گرفته شده است که تا کنون ۴۰ میلیارد تومان توسط جهادنصر جذب شده است.

وی شهرهای ملاثانی و ویس در شهرستان باوی را از جمله شهرهایی اعلام کرد که طرح مقام معظم رهبری در آن شهر‌ها در حال انجام است.

چنگلوایی بیان کرد: در شهرستان حمیدیه تقریبا در ۱۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی طرح مقام معظم رهبری در حال اجرا است که شبکه‌گذاری و زهکشی آن انجام می‌شود.

وی در پاسخ به برخی ایرادات کشاورزان و سران عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مورد گرانی کود شیمیایی نیز گفت: وزارت جهادکشاورزی هم با بالا رفتن قیمت‌ها مخالف بود و این موضوع را اعلام کرد، ولی اختیاری در این زمینه نداشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: گران شدن کود شیمیایی در شورای اقتصاد به تصویب رسید و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که وزارت جهادکشاورزی اعتراض خود را اعلام کرد ولی فایده‌ای نداشت.

وی از خرید گندم به قیمت تضمینی در فصل برداشت این محصول اشاره کرد و گفت: قیمت خرید این محصول یک هزار و ۵۰ تومان بوده است.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به کمبود کمباین، تراکتور و کمباین برداشت برنج در استان خوزستان گفت: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای خرید این ادوات کشاورزی نداریم.

وی در مورد کمبود سوخت در برخی مناطق نیز اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۱۱ و نیم درصد از سوختی که به عنوان سهمیه به ما اختصاص یافت، برگشت داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: هر کدام از کشاورزان و دامداران در زمینه تامین سوخت مشکل دارند، اعلام کنند تا بررسی شود و مشکل در آن منطقه حل شود.

وی از وجود ۵۷ هزار تن بذر اصلاح شده گندم برای زراعت در فصل کاشت خبر داد و گفت: برای کاشت این محصول در سال جاری مشکلی نداریم.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: در فصل کاشت برنج نیز بذر مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار گرفت و در این مسئله هم مشکلی نداشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید کودهای شیمیایی در نظر گرفته شد و در سال زراعی جدید مشکلی از بابت تهیه کود اوره در استان خوزستان نخواهیم داشت.