تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان

خورنا: استاندار خوزستان از تولید ۱۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان خبر داد.

سیدجعفر حجازی در نشست صمیمی با سران عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه که شامگاه شنبه در مهمانسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته تولیدات کشاورزی استان خوزستان به ۱۴.۵ میلیون تن رسید.

وی گفت: در گذشته و طی مسئولیت استانداری خوزستان به بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ روستا رفته‌ام و به صورت چهره به چهره با مردم نشست داشته‌ام که مشکلاتشان را مطرح کردند و تصمیمتی برای رفع آن گرفته شد.

رئیس شورای اداری خوزستان با بیان به روستاهایی از تمام نقاط خوزستان سفر کرده‌ام تصریح کرد: در حال حاضر اعتبار بهسازی روستا‌ها به ۵۳ میلیارد تومان رسیده است در حالی که قبل از حضور بنده در استان خوزستان این مبلغ ۸ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۲ درصد روستاهای استان خوزستان بهسازی شده‌اند و بیش از ۷۳ درصد روستاهای ما از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

حجازی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون یک‌هزار و ۳۰۰ روستای استان خوزستان گازرسانی شده‌اند خاطرنشان کرد: تمام روستاهای شهرستان دشت آزادگان تا ۲ ماه آینده از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد و عملیات گازرسانی به آنها به پایان می‌رسد.

به گفته استاندار خوزستان، در آینده‌ای نه چندان دور، در تعدادی زیادی از شهرستان‌های خوزستان، گازرسانی به روستا‌ها به پایان می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث کمبود آب در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در طول هفت سال گذشته با خشکسالی شدیدی مواجه شدیم که آب رودخانه‌های کرخه، دز و مارون نیز به شدت کاهش یافت.

حجازی بیان کرد: با مدیریت کشاورزان و همکاری خوب جهادکشاورزی تولیدات ما نه تنها در طول این خشکسالی‌ها کاهش نیافت بلکه افزایش هم پیدا کرد.

رئیس شورای کشاورزی خوزستان در ادامه یادآور شد: در زمان خشکالی‌ها، ذخیره آب استان خوزستان از ۳۰ میلیارد مترمکعب به ۷ میلیارد مترمکعب رسید.

به گفته وی، در سال گذشته با اینکه بارندگی‌های خوبی داشته‌ایم ولی ذخیره آب خوزستان به ۱۲ میلیارد متر مکعب رسید.

حجازی از افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان خوزستان خبر داد و عنوان کرد: این تولیدات از ۱۰ میلیون تن به ۱۴.۵ میلیون تن رسید در حالی ذخیره آب ما کم شده بود و در خشکسالی به سر می‌بردیم.

استاندار خوزستان اذعان کرد: اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه کشاورزی در استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ درصد تولیدات ذرت کشور در استان خوزستان انجام می‌شود گفت: در گذشته در تولید برنج مقام هفتم کشور را داشتیم ولی هم اکنون در جایگاه سوم قرار داریم.

رئیس شورای اداری خوزستان ادامه داد: هم اکنون تولید برنج سفید در استان خوزستان ۱۸۸ هزار تن است که پیش بینی می‌شود در یرداشت سال جاری به بیش از ۲۰۰ هزار تن برسد.

در نشست صمیمی استاندار خوزستان با سران عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه، وی از فرمانداران این چهار شهرستان خواست به منظور اطلاع بیشتر از مشکلات این مناطق جلسات هفتگی یا ماهیانه با افراد حاضر در جلسه داشته باشند و نتیجه این جلسات را به وی منتقل کنند.

حجازی در مورد اعتبارات شهرستان‌های کارون و حمیدیه نیز گفت: اعتبار این دو شهرستان از اهواز جدا شده است و امسال به صورت مجزا برای آن‌ها اعتباراتی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه اکثر زمین‌های کشاورزی استان خوزستان در دشت قرار دارند خطاب به سران عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه گفت: عمده این زمین‌ها در مناطقی که شما زندگی می‌کنید قرار گرفته که باید تولیدات آن افزایش یابد.

رئیس شورای کشاورزی خوزستان با تاکید بر این نکته که هدف ما مصرف درست آب در زمین‌های کشاورزی است خاطرنشان کرد: خوزستان باید توسط خود ما خوزستانی‌ها آباد شود نه اینکه کسی از بیرون بیاید و ما انتظار داشته باشیم استانمان را آباد کند.

وی اظهار داشت: عشایر شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه باید کارآفرین باشند و در زمینه تولیدات کشاورزی از جوانان استفاده کنند.