استاندار خوزستان: بانک سپه پول را در بانک بلوکه کرده است

خورنا: استاندار خوزستان گفت: هدف از پرداخت تسهیلات توسعه کشاورزی افزایش تولید و ایجاد اشتغال است، در حالی که بانک سپه بدون توجه به این مسائل، پول را در بانک بلوکه کرده و با این روند ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

سیدجعفر حجازی در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی که ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: بانک سپه عقد قرارداد‌ها را باید سرعت ببخشد و پرداخت را به شروط منوط نکند و تا زمانی که عقد قرارداد انجام نشود، متقاضیان نمی‌توانند سهم آورده خود را تامین کنند.

وی خطاب به نماینده بانک سپه ادامه داد: هدف از پرداخت تسهیلات توسعه کشاورزی افزایش تولید و ایجاد اشتغال است، در حالی که شما پول را در بانک بلوکه کرده‌اید و این ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

استاندار خوزستان بر لزوم تسریع کار‌ها در شیلات شهید احمدیان و فاز اول خرمشهر تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی این دو مرکز باعث می‌شود که ظرفیت تولید بالا برود و از رانت، دلالی، واسطه‌گری و اینکه متقاضیان بخواهند مجوزهای خود را بفروشند جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه سال ۹۲ اعلام نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر از ظرفیت‌های خالی سال ۹۱ استفاده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم پول مملکت بلوکه شود بلکه آن را به کار، تولید و اشتغال تبدیل می‌کنیم.

حجازی خاطر نشان کرد: شرایط اقتصادی مملکت به گونه‌ای نیست که ما هم فشار بار بیشتری بر مردم تحمیل کنیم، جوانان بیکار بسیاری وجود دارند که انتظارشان از این کارگروه این است که مشکلات اشتغال آن‌ها را حل کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ خصوصی سازی در خوزستان در حال جا افتادن است اشاره کرد: بوروکراسی و گیر و دارهای اداری که در استان ما بیش از استان‌های دیگر است، باعث می‌شود که جوانان متقاضی در میانه راه پشیمان شوند و انگیزه‌شان از بین برود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: مردم مستضعفی که فراهم کردن وثیقه خرد برای آنها سخت است، مشکل ما و بانک‌ها نیستند، بلکه دانه درشت‌ها که وام‌های کلان می‌گیرند، مشکل بازگشت دارند.

وی اضافه کرد: دو درصد کل منابع بانکی که مشکل بازگشت دارند، وام‌های خرد هستند و ۹۸ درصد آن را وام‌های کلان تشکیل می‌دهند.

حجازی با اشاره به اینکه بیکاری موضوع اول کشور است، بیان کرد: باید تلاش کنیم تا راه را برای متقاضیان طرح‌های توسعه کشاورزی بازکنیم و آنقدر ناخن خشکی نکنیم که فرد در میانه راه پشیمان شود.

وی با بیان اینکه بهترین استان در جذب منابع در سطح کشور هستیم، گفت: کارگروه توسعه کشاورزی یک طرح ادامه‌دار است که در دولت یازدهم با تغییراتی دنبال می‌شود و ما نیز در این جهت برای جذب باقیمانده منابع تلاش کنیم.

استاندار خوزستان به تاثیرات مثبت طرح‌های توسعه کشاورزی در سطح خوزستان اشاره کرد و افزود: میزان تولید گوشت مرغ در سطح استان تا سال گذشته ۶۰ هزار تن بود که بعد از اجرایی شدن این طرح، ۲۱ هزار تن به این ظرفیت اضافه شده است.