تکرار کابوس وار میزبانی فولاد در آسیا بعد از ۸ سال/ الغدیر آماده میزبانی نیست

خورنا: هشت سال بعد از آخرین حضور یک نماینده از فوتبال خوزستان در جام باشگاه های آسیا، هنوز ورزشگاهی در این استان نفتخیز، زرخیر و ثروتمند برای میزبانی از رقابت های آسیایی آماده نشد و اکنون موفقیت فولاد در این رقابت ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در سال ۱۳۸۴ که فولاد خوزستان موفق شد بعد از قهرمانی در لیگ برتر باشگاه های کشور، مجوز حضور در رقابت های جام باشگاه های آسیا را به دست بیاورد به علت نبود ورزشگاه مجهز و عدم تائید ورزشگاه پیر تختی اهواز برای میزبانی از این رقابت ها، فولاد به ناچار بازیهای خود را در تهران انجام داد و در این راه نتوانست توفیقی به دست بیارود.

اکنون بعد از گذشت هشت سال از آن زمان، فولاد مجددا با مشکلی مشابه مواجه شده و این بار نه تنها ورزشگاه قدیمی تختی که ورزشگاه تازه تاسیس الغدیر نیز مورد تائید بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی رقابت های آسیایی قرار نگرفته است.

اکنون فولاد باید به دنبال راهی باشد تا بازی های خانگی خود در جام باشگاه های آسیا را در اهواز برگزار کند ولی تمامی این راه ها به بن بست ختم می شود زیرا آماده سازی ورزشگاه الغدیر اهواز آن هم در حالیکه قرار است ماه آینده بازرسان AFC برای بررسی این ورزشگاه به اهواز بیایند کار چندان ساده ای نیست.

وجود نقص های فراوان در این ورزشگاه به خصوص در زمینه نور و امکانات ارسال خبر برای رسانه ها باعث شده این ورزشگاه با مشکلاتی برای میزبانی رقابت های آسیایی مواجه شود.

اسماعیل عسکریان معاون باشگاه فولاد خوزستان در خصوص نقص های ورزشگاه تازه تاسیس الغدیر اهواز که گنجایش ۵۰ هزار نفر را دارد می گوید: نزدیک به ۲۰ نقص در استادیوم وجود دارد که البته بیشتر این موارد جزئی بوده و قابل رفع است. باشگاه فولاد خوزستان نیز هزینه های لازم برای تامین و نصب این تجهیزات را پرداخت کرده و مابقی آن به همت و تلاش مسئولان تربیت بدنی و تجهیز اماکن بازمی گردد.

وی افزود: از منابع مالی باشگاه یک اسکوربورد مدرن از کشور چین خریداری شده که در بدترین حالت و در صورت نرسیدن آن تا روزهای آینده، یک اسکوربورد دیگر را اجاره و یا از مکانی دیگر (زمین اختصاصی فولاد خوزستان) انتقال خواهیم داد.

عسکریان با اشاره به اهمیت تجهیز استادیوم الغدیر اهواز در زمان باقیمانده اظهار کرد: این موضوع یک جنبه ملی داشته و به غیر از تاثیر آن بر حضور باشگاه فولاد خوزستان می تواند کل فوتبال ایران را مورد تاثیر قرار دهد و به زبان ساده اگر تجهیز اماکن که مورد نظر بازرسان AFC می باشد تا هفت روز دیگر انجام نشود سهمیه ایران در آسیا با خطر مواجه می شود که امیدواریم با تشکیل یک ستاد ویژه از سوی مسئولان استان این اتفاق تلخ رخ ندهد.

از سوی دیگر باشگاه استقلال خوزستان دیگر نماینده استان در لیگ برتر فوتبال کشور نیز قبول کرده بخشی از نقص های این ورزشگاه را با پرداخت مبلغی مرتفع کند که با توجه به آمادگی این دو باشگاه، به نظر می رسد تعلل مسئولان استان در تجهیز این ورزشگاه قابل قبول نیست.

سهیل مهدی نماینده فدراسیون فوتبال نیز هفته گذشته ضمن دیدن تجیهزات ورزشگاه الغدیر اهواز با اظهار نگرانی از وضع این ورزشگاه گفت: با این وضعیت بعید است که این ورزشگاه برای بازی های تیم فوتبال فولاد خوزستان در جام قهرمانان آسیا مورد تائید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا قرارگیرد.

وی افزود: هنوز امکانات لازم و نیز اتاقهای مورد نظر اعضا کنفدراسیون تجهیز به صندلی و مبلمان نشده است که لازم است هرچه زودتر اقدامات لازم ازجمله نصب اسکوربورد انجام شود.

در همین خصوص نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بی شک عدم آماده شدن این ورزشگاه برای میزبانی رقابتهای آسیایی ضعف مسئولان استان را می رساند، عنوان کرد: وقتی این ورزشگاه از داشتن حداقل امکانات مثل ارسال خبر و نور کافی برخوردار نباشد؛ باید آن را در ردیف طرح های نیمه تمامی قرار داد که از سوی دولت دهم و شخص رئیس جمهور وقت افتتاح شده است.

سید شریف حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بازی نکردن تیم فوتبال فولاد خوزستان در اهواز بی شک باعث می شود بهترین فرصت برای فوتبال خوزستان که همانا خودی نشان دادن در بالاترین سطح باشگاهی فوتبال در قاره آسیا است از بین برود و این گناهی نابخشودنی برای متولیان ساخت این ورشگاه به شمار می رود که قادر به تامین حداقل نیازها برای میزبانی در این ورزشگاه نیستند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این ورزشگاه حدود دو دهه به طول کشید، عنوان کرد: وقتی این ورزشگاه توسط محمود احمدی نژاد افتتاح شد گام مردم به خصوص ورزشدوستان استان شیرین شد که دیگر در فوتبال خوزستان هم می توانستند به وجود این ورزشگاه با کلاس و با استاندارد جهانی دلخوش کنند ولی اکنون با شنیدن اینکه این ورزشگاه توانایی میزبانی از رقابت های فولاد در جام باشگاه های آسیا را ندارد، کام آنها دوباره تلخ می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرایط سخت فولاد در ۱۳۸۴ مجددا در حال تکرار شدن است و متاسفانه مسئولان استان بعد از هشت سال هنوز نتوانستند ورزشگاهی آبرومند برای میزبانی از رقابت های آسیایی برای تیم های فوتبال خوزستان مهیا کنند.

حسینی عنوان کرد: لازم است مسئولان استان خوزستان در اسرع وقت و تا قبل از رسیدن بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط لازم را برای میزبانی تیم فولاد را مهیا کنند. همچنین لازم است در این خصوص وزارت ورزش و جوانان نیز همکاری جدی تری با مسئولان خوزستان برای میزبانی از این رقابت ها انجام دهد.

به نظر می رسد بهره برداری ناقص از طرح های عمرانی در خوزستان به یک معضل جدی تبدیل شده است زیرا هم اکنون بخشی از پروژه هایی که افتتاح شده مثل برخی بیمارستانها با کمبود شدید تجهیزات مواجه شده است در حالی این پروژه ها تکمیل شده به حساب می آینده و اعتباری به آنها تعلق نمی گیرد.