اجرای طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان

خورنا: مدیرکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان خبر داد.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: طرح پایش ماهیان گرمابی هر ساله در کشور از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان آغاز شده افزود: این طرح سیستم مراقبتی جهت بیماری‌های مهم و اخطار کردنی ماهیان گرمابی است که برای کنترل چند بیماری ویروسی از جمله کویی هرپس ویروس و ویرمی بهاره کپور ماهیان اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: به منظور بررسی وجود عوامل ویروسی مذکور در سطح مراکز تکثیر ماهیان گرم آبی استان، اداره کل دامپزشکی خوزستان اقدام به نمونه برداری از مولدین و مایعات جنسی آن‌ها کرد و همچنین با توجه به بروز تلفات در سطح مزارع پرورش ماهیان گرمابی طی ۲ ماهه اخیر نمونه برداری از ماهیان بیمار نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این خصوص از چندین مزرعه درگیر نمونه‌های بافتی جهت انجام آزمایشات PCR، کشت میکروبی و هیستوپاتولوژی تهیه و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی خوزستان ارسال شده و جهت تشخیص وضعیت بلوم جلبکی (رشد سریع جلبک‌ها) از برخی استخرهای دارای تلفات نمونه پلانکتونی نیز تهیه شد.

کنارکوهی خاطر نشان کرد: طی چند سال اخیر، بروز تلفات همزمان با گرمای شدید و افزایش سایز ماهیان رخ داده که علت آن می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل مدیریتی، بلوم جلبک‌های سمی، آلوده بودن مولدین و سایر عوامل میکروبی و ویروسی باشد.

وی اهداف عمده اجرای این طرح را شناسایی کانون‌های آلوده، تعیین بیماری‌های بومی و غیربومی، نظارت بر تولید بهداشتی تخم چشم زده، لارو و بچه ماهی عنوان کرد.