شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست

خورنا: لحظاتی پیش کسب اطلاع کرد که طی دو حکم از سوی رییس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست سازمان محیط زیست منصوب شدند

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ براساس نظر رییس جمهور، علی شمخانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد و همچنین، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست شد.

سوابق شمخانی

امیر دریابان علی شمخانی (زادهٔ ۱۳۳۴ در اهواز)، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران، رئیس کمیته سیاست‌های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی ایران، قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه در کابینه میرحسین موسوی، وزیر دفاع در کابینه اول و دوم خاتمی به مدت هشت سال بوده است.

شمخانی از اولین پایه گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه در استان خوزستان بوده است.

وی از فرماندهان جنگ ایران و عراق و از نیروهای سپاهی بود که بعدها به ارتش منتقل شد و فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت.

علی شمخانی یک سال پس از پایان جنگ ایران و عراق (سال ۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی کل قوا؛ آیت الله خامنه ای، ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت.

معصومه ابتکار

معصومه ابتکار (زادهٔ ۱۳۳۹خ / ۱۹۶۰م در تهران) فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی است. او همچنین عضو سومین دوره شورای شهر تهران و رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات بوده است.

معصومه ابتکار به همراه والدین خود شش سال در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست در آمریکا اقامت داشت. پدرش دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا است او تحصیلاتش را در ایران در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. اما در سال ۶۰ تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. بعداً عضو هیئت علمی همین دانشگاه شد.

معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که سفارت آمریکا در ایران را در «اشغال لانه جاسوسی» مشارکت داشت و در سفارتخانه به «سیستر مری» یا «خواهر مری» معروف شد،او به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان سخنگوی گروگانگیران معرفی شد.

ابتکار در شورای سردبیری روزنامه کیهان انگلیسی به فعالیت مطبوعاتی پرداخت و سپس امتیاز فصلنامه فرزانه را گرفت و به انتشار آن پرداخت. او طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ به تشکیل موسسه مطالعات وتحقیقات مسایل زنان اقدام کرد. ابتکار در آستانه برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن (پکن – ۱۹۹۵)مسئولیت دفتر هماهنگی سازمان‌های غیردولتی زنان و نیز نایب رییس کمیته ملی این کنفرانس را عهده دار شد. او در سال ۱۳۷۵ با تشکیل شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان در ایران به عنوان رییس این شبکه انتخاب شد.

ابتکار بعدها به عضویت کابینه سید محمد خاتمی، معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست ایران درآمد.و نخستین زنی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ در کابینه ایران بوده‌است

وی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۵ یکی از کاندیداهای فهرست اصلاح‌طلبان بود و با پیروزی در انتخابات به عضویت شورا درآمد. ابتکار پس از آغاز کار شورای سوم با تاسیس کمیته محیط زیست در این شورا ریاست آن را بر عهده گرفت. این کمیته حدود ۲۰ کار گروه دارد. در اسفند ۹۱ لوح تقدیری از سوی رییس برنامه‌های اقدامات مطلوب برنامه اسکان ملل متحد خطاب به معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر اعطا شد که در آن از فعالیت‌های آن کمیته برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط زیست تهران قدردانی شده است.

معصومه ابتکار پس از ثبت نام در انتخابات شورای چهارم تهران رد صلاحیت شد. وی طی مصاحبه‌ای با ذکر اینکه می‌پرسند چرا رد صلاحیت شده‌ام گفته است: هموار تلاش کردم تا مسایل سلامتی و شهری را در کنار بازگو کردنشان حل کنم اما انتقاداتم به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است.