جابه‌جایی سالانه ۳۷ میلیون تن کالا در خوزستان

خورنا: مدیرعامل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان از جابه‌جایی ۳۷ میلیون تن کالا در سال خبر داد و گفت: سالانه ۱۷ میلیون نفر از طریق خطوط جاده‌ای در خوزستان جابه‌جا می‌شوند.

سیدمحمد حسین مرعشی اظهار کرد: در خوزستان ۳۵۰ شرکت باربری و ۱۶۰ شرکت مسافربری وجود دارد که عمدتا از طریق بخش خصوصی اداره می‌شوند.

وی بیان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان از دیگر اقدامات در دست اجرا برای اتوبوس‌های بالای ۱۵ سال بوده که می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته استفاده کنند.

مدیرعامل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان افزود: رانندگانی که دارای اتوبوس‌های بالای ۱۵ سال هستند می‌توانند از تسهیلات یک میلیارد ریالی با نرخ ۱۵ درصد و بازپرداخت هفت ساله بهره‌مند شوند.

وی در ادامه از جابه‌جایی ۳۷ میلیون تن کالا در سال خبر داد و گفت: سالانه ۱۷ میلیون نفر از طریق خطوط جاده‌ای در خوزستان جابه‌جا می‌شوند.

مرعشی همچنین عنوان کرد: آن بخش از کالا و مسافر که از طریق جاده و حمل و نقل عمومی منتقل می‌شود از وظایف این سازمان است.

وی تصریح کرد: احداث زیرساخت‌ها و ساخت پایانه‌های مرزی از دیگر وظایف محوله این سازمان است و تا آنجا که توانستیم در این زمینه کار کرده‌ایم.

*پایانه مرزی چزابه با برخورداری از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی

مدیرعامل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان در ادامه به پایانه مرزی چزابه اشاره کرد و افزود: سایت موقت این پایانه با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال در حال ساخت بوده که در حال حاضر ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: همچنین برای احداث سایت دائم این پایانه مرزی ۱۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال ساخت است.

مرعشی با بیان اینکه سایت دائم پایانه مرزی چزابه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار احداث شده است افزود: این سایت دارای سالن‌های مسافربری به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع، سالن تجاری به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، تاسیسات آب و برق، منابع آب زمینی و هوایی و سیستم تصفیه فاضلاب است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه عملیات زیرساخت شبکه آب، برق و گاز از بستان تا چزابه بر عهده ادارات مربوطه است اما تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرعامل حمل و نقل و پایانه‌های استان خوزستان در خصوص پایانه مرزی شلمچه اظهار کرد: زمین این پایانه به مساحت ۱۰ هکتار بوده که برای آن ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است، فاز اول این پایانه در سال ۸۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم آنکه شامل سالن تجاری، کریدور بار و مسافر است در حال بهره برداری است.

*راه اندازی مجتمع‌های خدمات رفاهی جاده‌ای

وی یکی از ماموریت‌های این سازمان را در سال‌های اخیر راه اندازی مجتمع‌های خدمات رفاهی جاده‌ای عنوان کرد و گفت: گرچه در این زمینه نباید استان خوزستان را با استان‌های دیگر مقایسه کرد اما در سه سال گذشته ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی جاده‌ای احداث شده است.

مرعشی با اشاره به اینکه در بخش خدمات رفاهی جاده‌ای نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم، افزود: در سال ۸۹ با تلاش‌هایی که صورت گرفت ۱۶ مجتمع خدمات رفاهی جاده‌ای احداث شد که این آمار در سال ۹۰ به ۲۰ مجتمع و در سال ۹۱ به ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی افزایش یافت.