عدم اطلاع‌رسانی، بزرگترین مشکل استخدام‌های پالایشگاه آبادان

خورنا: به تازگی خبردار شدیم که برای فاز جدید پالایشگاه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی کار جذب می‌کنند البته این خبر را نیز از گوشه و کنار شهر شنیدیم زیرا این بار نیز چون دفعات پیش هیچ خبری از اطلاع رسانی نیست.

این روزها از هر آبادانی در خصوص روند استخدام در پالایشگاه آبادان را بپرسید بدون شک به یک جواب برمی‌خورید و آن اینکه «همش پارتی بازی است». این وضعیت در طول سالیان متمادی برای بسیاری از مردم به ویژه جوانان این مرز و بوم به اثبات رسیده است زیرا با وجود همه تخصص‌های لازم و برخورداری تعدادی زیادی از جوانان از مدارک تحصیلی عالیه اما درب‌های استخدام در پالایشگاه همیشه روی آنان بسته است.

به تازگی خبردار شدیم که برای فاز جدید پالایشگاه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی کار جذب می‌کنند. البته این خبر را نیز از گوشه و کنار شهر و اغلب از جوانان جویای کار مطلع شدیم زیرا این بار نیز چون دفعات پیش نه خبری از اطلاع رسانی برای جذب نیرو بود و نه اطلاعیه‌ای در راستای استخدام جوانان بومی و یا متخصص.

*ثبت نام نیروی کار در دفاتر نمایندگان

سینا که ۲۶ ساله و ساکن آبادان است در این خصوص اطلاعاتی به خبرنگار فارس داد و اظهار کرد: از طریق دوستانم متوجه شدیم که پالایشگاه برای جذب نیرو در حال نام نویسی و ثبت نام است.

وی افزود: این موضوع را پیگیری کردم تا جایی که سر از دفاتر نمایندگان مردم در شهر درآوردم و دیدم که تعداد بسیاری از جوانان در حال نام نویسی در دفاتر نمایندگان مردم در مجلس هستند.

این شهروند آبادانی که دارای مدرک برق صنعتی از دانشگاه دولتی است ادامه داد: برایم جای تعجب بود که چرا این جا باید ثبت نام کنیم؟ آیا فقط با سفارش و پارتی بازی می‌شود کار را در این شهر از پیش برد و واقعا افرادی که خبر از استخدام در پالایشگاه را ندارند چه گناهی کرده‌اند.

با وجود اینکه سینا نمونه‌ای از یک شهروند آبادانی است اما می‌توان درددل آن را در این خصوص به بسیاری از جوانان بیکار شهر تعمیم داد. تبعیضی که امروز رنگ و لعابی به خود گرفته است و در جای جای این شهر می‌توان آن را به وضوح مشاهده کرد. البته تبعیض در استخدام تنها مختص پالایشگاه نیست اما با توجه به اینکه این مجموعه بزرگترین قطب تولید نفت از دیرباز تا به امروز در کشورمان بوده است حداقل باید برای جذب نیروهای بومی تلاش بیشتری کند تا نیروهای غیربومی.

*جذب نیروهای بومی باید در اولویت باشد

در این خصوص به سراغ نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و این وضعیت را از زبان وی جویا شدیم.

محمد سعید انصاری در این خصوص اظهار کرد: پالایشگاه باید استخدام نیروهای بومی را در اولویت کار قرار دهد.

وی در خصوص مراجعه مردم به ویژه جوانان جویای کار به دفاتر نمایندگان مردم در مجلس افزود: مردم به دفاتر ما مراجعه می‌کنند و ما موظفیم با بهترین نحو ممکن با آنان برخورد کنیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به بسیاری از مراجعه کنندگان جویای کار به دفاترمان، نامه داده و آنان را به اداره کار و یا پالایشگاه ارجاع می‌دهیم تا نسبت به اشتغالزایی برای آنان اقدام شود.

وی بیان کرد: این کمترین کاری است که می‌توانیم برای مردم شهرمان انجام دهیم.

انصاری با تاکید بر استخدام نیروهای بومی در این شهرستان اضافه کرد: از مسئولان پالایشگاه می‌خواهیم استخدام نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند و از جذب افراد غیربومی به شدت خودداری کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر عدم اطلاع رسانی استخدامی‌ها در پالایشگاه آبادان نیز عنوان کرد: باید در این خصوص اطلاع رسانی صحیح و دقیقی صورت گیرد در غیر این صورت مردم چگونه از وضعیت جذب نیرو مطلع شوند.

*گزینش از بین افراد ثبت نام شده انجام می‌شود

در ادامه این توضیحات به سراغ مدیر عملیات پالایشگاه آبادان رفتیم و وضعیت استخدام در فاز جدید پالایشگاه را از وی جویا شدیم.

فریدون جانکی نیز چنین اظهار کرد: برای جذب نیرو از بین افرادی که به اداره کار شهرستان مراجعه کرده‌اند و یا آنهایی که در پالایشگاه نام نویسی کرده‌اند گزینش می‌کنیم.

وی بیان کرد: این بار نیز طبق قوانین استخدامی کشور عمل می‌کنیم و پس از اتمام ثبت نام متقاضیان کار و اولویت قرار دادن نیروهای بومی با انجام آزمون و یا مصاحبه نیروهای مورد نیاز و متخصص را جذب خواهیم کرد.

مدیر عملیات پالایشگاه آبادان با اشاره به تعداد استخدامی در فاز جدید پالایشگاه ادامه داد: پیش بینی می‌شود بیش از ۴ هزار نیرو را در این دوره جذب کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود برخی نظرات مبنی بر اینکه پارتی بازی در استخدام نیروهای این مجموعه حرف اول و آخر را می‌زند اضافه کرد: تصمیم گیری نهایی با کنتراستور است و نیروهای کار طبق توانایی و تجربه و تخصص با شرط بومی گرایی استخدام می‌شوند.

جانکی در ادامه عنوان کرد: به طور مثال همین آذرماه سال گذشته بود که با برگزاری آزمون حدود ۴۰ نیروی متخصص را در پالایشگاه استخدام کردیم و هم اکنون نیز مشغول به کار هستند.

وی در خصوص اطلاع رسانی برای استخدام نیروها گفت: اطلاع رسانی نیز در زمان مناسب انجام خواهد شد چنان چه برای برگزاری آزمون سال گذشته نیز این امر توسط روابط عمومی پالایشگاه انجام شد.

امیدواریم طبق گفته مسئولان این روند استخدامی نیز بر اساس اولویت بندی نیروهای بومی و برگزاری آرمون و مصاحبه انجام شود تا بلکه بخشی از وضعیت اشتغال در این منطقه بهبود بخشیده شود زیرا جذب بیش از ۴ هزار نیروی بومی در این خصوص بسیار موثر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Mojtaba سلام.تورو خدااگه اسخدام میکنند من رو هم یه جوری استخدام کنید.من مجتبی حیدری هستم از شهرستان آغاجاری.فوق دیبلم مکنیک خودرو و نرم آخر کارشناسی،مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات.شده مرخصی هم میگیرم.بنظرم فقط حق بومی هستش که برود سرکار.ممنون از وقتی که گذاشتین.