محسن هاشمی رفسنجانی، معاون رئیس جمهور میشود؟

خورنا: همزمان با استقبال از برنامه های محیط زیست محور محسن هاشمی برای شهرداری تهران و قطعی شدن معصومه ابتکار برای معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری، انجمن ها و کارشناسان محیط زیست محسن هاشمی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد می کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی انتخاب، با وجود آنکه رقابت میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در شورای شهر تهران سرانجام ریاست شورا و شهرداری را به طور برابر میان این دو تقسیم کرد و از سویی محمد باقر قالیباف بر استفاده مدیریتی از محسن هاشمی تأکید کرد، برخی از صاحبنظران مدیریت شهری معتقدند، تأکید ویژه مهندس هاشمی بر اولویت محیط زیست و شهر فرهنگی در کنار ریل محوری با هدف کاهش آلودگی هوا، نگاه مدرن تری را نسبت به برنامه های محمد باقر قالیباف در پیش رو می گذارد.

یک منبع مطلع در شورای شهر به خبرنگار «انتخاب» گفت، اکثریت اعضای شورای شهر از تأکید ویژه محسن هاشمی بر مثلث محیط زیست، ریل محوری و حقوق و فرهنگ شهروندی در برنامه های ارائه شده برای مدیریت شهرداری تهران رضایت داشتند و حتی موافقان مدیریت محمد باقر قالیباف قرار است در کمیسیون های تخصصی شورای شهر از این برنامه ها به ویژه تأکید بر محیط زیست و کاهش آلودگی هوای تهران استفاده کنند.

معاونت رییس جمهور [سازمان محیط زیست] یا بازگشت به مترو ؛ کدامیک؟

از سوی دیگر شنیدهای خبرنگار «انتخاب» حکایت می کند که کارشناسان و انجمن های محیط زیست با توجه به توان مدیریتی و نگاه محیط زیست محور وی برای تهران فردا پیشنهاد می کنند که سازمان حفاظت از محیط زیست نیازمند چنین نگاهی است تا دوران مدیریتی درخشان دکتر معصومه ابتکار بار دیگر احیا شود و سازمان حفاظت از محیط زیست از حاشیه به متن بازگردد.

به اعتقاد کارشناسان، سازمان حفاظت از محیط زیست جز در دوره یادشده هرگز در هشت سال گذشته جدی گرفته نشده است و از سویی نگاه به محیط زیست و حفظ منابع مربوط به آن که می تواند بزرگترین نقش را در آینده توسعه ایران ایفا کند و تا پایان دولت نخست روحانی، این سازمان از مقتدرترین سازمان های کارآمد و نقش آفرین و حتی ناظر در روند توسعه عمرانی- اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی کشور  باشد، بی تردید نیاز دارد که از نظر مدیریتی و اجرایی نیز در محور توجه قرار گیرد.

محسن هاشمی نامزد شهرداری تهران گرچه ممکن است فروتنانه با روابط صمیمانه ای که در شهرداری تهران دارد، خدمت در مترو را بار دیگر بپذیرد اما با این وجود شاید اصلاح طلبان و اعتدال گرایان پس از ارائه برنامه های وی برای شهر تهران، به پتانسیل ها و توانایی های تازه ای از محسن هاشمی پی برده باشند. همین امر سبب می شود تا «نگاه متفاوت» و «توان اجرایی» او، عاملی باشد برای رفتن مهندس هاشمی به سازمان حفاظت از محیط زیست.