احداث جاده در دل جنلگی که از گذشته‌ای دور به ما رسیده است

خورنا: دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: با احداث جاده جدید در روستای «چهار ده» و تخریب میراث ملی فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.

فرامرز خوشاب اظهار کرد: قرار است یک جاده در روستای «چهار ده« احداث شود. این جاده از کنار بنای تاریخی «قلعه مدرسه» رد می‌شود و وارد منطقه تحت حفاظت محیط‌ زیست و منابع طبیعی می‌شود. طول این جاده ۵۴ کیلومتر است.

وی افزود: این منطقه حفاظت شده یکی از غنی‌ترین، اصیل‌ترین و مهمترین مناطق تحت حفاظت در ایران است. علت با اهمیت بودن این منطقه پوشش جنگلی بلوط و ویژگی خاص جغرافیایی آن است.

خوشاب با اشاره به احداث این جاده بیان کرد: احداث این جاده سبب از بین بردن بخش زیادی از جنگل‌ خواهد شد. طی پیگیری‌هایی که ما داشته‌ایم کارگران حدوداً ۵۰۰ متر از جاده را در حال احداث و قطع درختان بودند که با فشارهای وارده از سوی ما و اداره منابع طبیعی ایذه و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان توانستیم به شکل موقت جلوی این فاجعه در حال وقوع را بگیریم.

وی توضیح داد: ظاهرا توجیه مسؤولان مربوطه‌ای که در صدد احداث این جاده هستند احقاق حق و حقوق مردم و خدمت به مردم منطقه‌ای که پشت سد کارون ۳ هستند می‌باشد.

او اضافه کرد: جاده‌ دسترسی که سال ۸۴ این آقایان احداث کردند به منطقه‌ای رسید که ریزش داشت و حالا نیاز به پل و تونل دارد اما آن‌ها حاضر نیستند هزینه مالی کنند تا قضیه از آن محل حل شود. به همین علت، از منابع ملی و میراث طبیعی مایه می‌گذارند تا هزینه خودشان پایین بیاید. مطمئناً این موضوع قابل قبول نیست.

این دوستداران میراث فرهنگی بیان کرد: مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان و رییس اداره منابع طبیعی ایذه به شدت نسبت به احداث این جاده مخالفت کردند و ما از پیگیری این دوستان نهایت تشکر را داریم.

خوشاب ادامه داد: به کسانی که می‌خواهند این جاده را احداث کنند می‌گوییم اگر مدعی خدمت به مردم هستید راهش این نیست و تخریب میراث ملی کار درستی نمی‌باشد چراکه مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند با قطع درختان و احداث جاده دیگر سوخت هم ندارند زیرا در این منطقه گاز وجود ندارد و آن‌ها از راه هرس کردن این درختان سوخت مورد نیازشان را به دست می‌آورند.

او گفت: مصلحت و صلاح این است جاده‌ای که در گذشته احداث کردید و نیمه تمام مانده را ادامه دهید چراکه همین جاده اگر تکمیل شود جاذبه گردشگری نیز ایجاد می‌شود چون چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

خوشاب اظهار کرد: اگر احداث جاده‌ای که از میان جنگل می‌گذرد ادامه پیدا کند ما حتماً این موضوع را به دفتر دادستانی کل کشور منعکس می‌کنیم و اعلام خواهیم کرد که شما می‌خواهید از این طریق فقط با صرف هزینه کمتر و تخریب میراث ملی کار خودتان را ساده‌تر کنید که نه تنها خدمت به خلق نیست بلکه خیانت است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: ما از استاندار انتظار داریم این قضیه را جدی بگیرد. درست است که اینجا ایذه است اما میراث ملی کشور در خطر است.

وی با اشاره به این که این جنگل بسیار بکر است و از گذشته‌های بسیار دور به ارث رسیده توضیح داد: جای دیگری چنین جنگلی وجود ندارد. بنابراین وظیفه ما نگه‌داری از آن است چراکه سود آن فقط و فقط به خود ما می‌رسد.