واگذاری یک باب ساختمان برای بهره‌برداری کتابخانه عمومی در شوش

خورنا: نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی از واگذاری یک باب ساختمان برای بهره برداری کتابخانه عمومی در روستای خلف مسلم به نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

در جلسه‌ای که در محل فرمانداری شهرستان شوش با حضور نماینده مردم شهرستان شوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، بخشدار بخش فتح‌المبین شوش و تعدادی از فعالان فرهنگی شوش در خصوص مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، عبدالرضا مانعی نماینده، فرماندار و بخشدار فتح المبین، توضیحاتی در خصوص جغرافیای شهری و انسانی شهرستان ارائه کرد و گفت: با توجه به مرزی بودن شهرستان و فعالیت نحله‌های مذهبی و فرهنگی در روستاها، ساخت و راه اندازی کتابخانه در روستاها نیازمند نگاهی متناسب با وضعیت فرهنگی این منطقه است.

در این نشست نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرایط محیطی هنوز برای ایجاد نیاز مطالعه در مردم فراهم نیست و باید با تبلیغات و بیان فواید مطالعه، نهضت کتاب‌خوانی را در نتیجه یک بسیج عمومی در کشور ایجاد کرد.

سید راضی نوری افزود: به نظر می‌رسد اگر مردم فواید مطالعه خوب را درک کنند، خود به سوی کتاب‌خوانی گرایش پیدا خواهند کرد و با وجود همه مشکلات نسبت به تهیه کتاب اقدام می‌کنند.

وی گفت: به اعتقاد من برای ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی باید ابتدا بسترهای لازم این منظور را فراهم کرد و با تبلیغات بسیار و گسترده توسعه فرهنگی را شاهد بود.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دسترس بودن کتاب برای مخاطب خوب است زیرا هر چه نمایش آن بیشتر باشد، مردم بیشتر علاقه‌مند به مطالعه آن می‌شوند اما باید دقت کرد این نمایش به صورت هدفمند باشد و در کنار آن نیز نحوه خواندن کتاب، زمان مناسب برای آن، تشویق مردم به این امر و برگزاری مسابقات کتابخوانی نیز قرار گیرد.

وی افزود: همه‌دستگاه‌ها در قبال ارتقای فرهنگ مطالعه در شهرستان مسئول هستند و ما هم به نوبه خود باید وظایف خود را انجام دهیم، در حال حاضر یک باب ساختمان در روستای خلف مسلم آماده بهره برداری به عنوان کتابخانه عمومی است که آن را به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌کنیم.

وی همچنین از پیگیری یک باب ساختمان در روستای میان آب برای کتابخانه عمومی در این روستا خبر داد و افزود: به زودی این ساختمان هم به نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌منظور بهره برداری کتابخانه اهدا خواهد شد.

نوری، عدم اقبال به مطالعه را سدی پیش روی پیشرفت و فرهیختگی جامعه دانست و ادامه داد: وظیفه ماست که برای برداشتن این سد تلاش کنیم.

وی همچنین وجود فرهنگ‌های مختلف در شهرستان و بازدید سالانه چند میلیون نفر گردشگر از شوش را یک موقعیت مثبت دانستند و ابراز کرد: در صورتی که درست از این موقعیت مثبت استفاده نشود این موقعیت مثبت به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

* کتابخانه‌ها پیشگامان مبارزه با تهاجم فرهنگی در جامعه هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان نیز پس از ارائه گزارشی از وضعیت استان و شهرستان شوش اظهار کرد: شوش یک شهر با پیشینه چند هزار ساله و سند فرهنگی و تاریخی کشور ماست که نگاه ویژه همه مسئولان را می‌طلبد.

لفته منصوری تلاش برای شوش را تلاش برای فرهنگ و تمدن دانست و ابراز داشت: نگاه ما به شوش در بحث فرهنگی به‌ویژه کتابخانه های عمومی یک نگاه ویژه است و تلاش خود را برای ارتقای سطح فرهنگ شهرستان و رسیدن به چشم اندازهای مطلوب خواهیم کرد.

منصوری با ابراز تاسف از عدم وجود کتابخانه مرکزی و استاندارد در این شهرستان گفت: در صورتی که زمین مناسب برای کتابخانه مرکزی و استاندارد مهیا شود ما آمادگی این را داریم تا کلنگ این ساختمان را قبل از پایان سال بزنیم.

منصوری با بیان اینکه در یک سال اخیر بالغ بر ۱۳۴ نفر نیروی انسانی جذب نهاد کتابخانه‌های عمومی شده‌اند افزود: در صورتی که هر روستا یک باب ساختمان برای کتابخانه عمومی اهدا کند ما آن ساختمان را تجهیز می‌کنیم و یک نفر نیروی انسانی با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر برای آن از اهالی همان روستا استخدام خواهیم کرد.

وی گفت: کتابخانه‌ها به عنوان پیشگامان مبارزه با تهاجم فرهنگی در جامعه هستند که اگر این مراکز فرهنگی در روستاها به‌ویژه روستاهای مرزی راه اندازی شوند قادر خواهند بود با هجوم نحله‌های فرهنگی، وهابیت و تهاجم فرهنگی مقابله کنند.