داروهای بیماران صعب العلاج تا یکماه آینده به قیمت پارسال بر می‌گردد

خورنا: رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: داروهای بیماران خاص و صعب العلاج تا یکماه آینده به قیمت پارسال بر می‌گردند.

رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: یکی از اقدامات فوری سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج است که متأسفانه طی یکسال گذشته به علت تغییر نرخ ارز بین ۲ تا ۳ برابر گران شده اند.

وی گفت:‌ برای کنترل و کاهش قیمت این داروها یک ردیف بودجه‌ای ۱۸۰۰ میلیارد تومانی در اختیار داریم که برای پرداخت مابه التفاوت قیمت این داروها نسبت به قیمت سال گذشته، هزینه می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته احتمالاً این میزان یارانه دارویی برای جبران قیمت این داروها کافی نیست و با توجه به صحبتهایی که با مسئولان دولت به خصوص معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوری داشته‌ایم در صورت نیاز کسری این اعتبار جبران خواهد شد.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: در گذشته برای جلوگیری از افزایش قیمت داروی بیماران خاص و صعب العلاج یک ردیف یارانه‌ای داشتیم و یک بخشی نیز به صورت حمایتهای بیمه‌های وجود داشت از این پس نیز با تجمیع اعتبارات موجود و با همکاری نزدیک وزارت بهداشت و بیمه‌ها که وابسته به وزارت رفاه هستند به همین روش داروهای بیماران خاص وصعب العلاج را با قیمت سال گذشته در اختیار بیماران قرار می دهیم.

دیناروند گفت: مصوبات متعددی برای حل مشکلات دارویی در دولت تصویب شده است که اعلام جزئیات آن برای مردم ممکن است خسته کننده باشد اما حاصل این تصمیمات این است که قیمت دارو برای بیماران مزمن و صعب العلاج از جمله بیماران سرطانی، ام اس،کلیوی، تالاسمی، هموفیلی و … به نرخ سال گذشته بر می گردد.

وی افزود: در مورد زمان اجرایی شدن این کاهش قیمت با توجه به اینکه نیازمند یکسری هماهنگی های بین بخشی با دستگاههای دیگر از جمله معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوری و سازمانهای بیمه هستیم نمی‌توانم زمان دقیق اعلام کنم اما احتمالاً این زمان بیشتر از یکماه آینده نخواهد بود. هر چند تلاش ما این است که زودتر از این زمان و ظرف دو هفته آینده این کاهش قیمت عملیاتی شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: قطعاً پرداخت مابه التفاوت قیمت این داروها از طریق سیستم بیمه ای انجام می‌شود و دارو با قیمت سال قبل به دست بیماران می‌رسد تا لازم نباشد، اول بیماران دارو را گران بخرند و بعد منتظر دریافت ما به التفاوت آن باشد، پیشنهادی که در چند ماه گذشته مبنی بر پرداخت مستقیم مابه التفاوت قیمت این داروها از طریق وزارت بهداشت مطرح شده بود،عملی نیست و پرداخت مستقیم یارانه دارو بیماران خاص و صعب العلاج به بیماران منتفی است.

دیناروند افزود: این کاهش قیمت شامل همه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج که در فهرست ملی دارویی ایران است و تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار دارد می‌شود، سال قبل حدود ۵۰ قلم از این داروها به فهرست بیمه ای اضافه شدند و فهرست داروهای این بیماران در پوشش بیمه‌ای فهرستی جامع و قابل قبول است.