تاسیس آزمایشگاه تخصصی آب شناسی در مرکزبهداشت شرق اهواز

خورنا: رییس مرکز بهداشت شرق اهواز از تاسیس آزمایشگاه تخصصی آب شناسی در این مرکز خبرداد و گفت: آزمایش های کلر سنجی آب به منظور اندازه گیری آلاینده ها به طور پیوسته در حال انجام است.

مهرداد شریفی در مراسم تجلیل از بهورزان نمونه که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ، در مرکز بهداشت شرق اهواز برگزار شد ، عنوان کرد: متولیان امر در سطح وزارت بهداشت و درمان هیچگاه به بهورزان که به عنوان خط اول جبهه سلامت شناخته می شوند توجهی نکرده اند.

وی افزود: اگر روزی بهورزان در خانه های بهداشت به فراموشی سپرده شوند به این معنی است که سیستم سلامت و بهداشت یک کشور در حال نابودی است.

شریفی با بیان اینکه طول عمر افراد جامعه تا قبل از انقلاب ۵۰ سال بوده، اظهار داشت: با توجه به فعالیت های بسیار خوبی که در این بخش صورت گرفت در حال حاضر میانگین طول عمر زنان و مردان در کشور به ترتیب به بالای ۷۴ و ۷۲ رسیده که این مسئله بیانگر یک انقلاب در حوزه بهداشت و درمان کشور است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: خوشبختانه میزان دسترسی به آب سالم در روستاهای ما به عدد ۹۸ درصد رسیده است.

شریفی با اشاره بر اینکه در سال های قبل از دهه ۶۰ ، میزان مرگ و میر در کودکان زیر یک سال به ۱۵۰ مورد می رسد، تصریح کرد: در حال حاضر این عدد به ازای هر۱۵۰ مورد به عدد کمتر از ۱۸ رسیده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: یکی از برنامه های آتی مرکز بهداشت شرق این است که بهورزان به تدریس بپردازند و صحبت های مربیان تنها تکمیل کننده ی آموزش باشد.

وی با بیان اینکه بیماری مالاریا در استان در مرحله نگهداری قرار گرفته، عنوان داشت: ما در این زمینه بر روی یک بمب ساعتی قرار گرفته ایم و اگر بیماریابی در این زمینه صورت بگیرد به طور قطع هیچ موردی در استان نخواهیم داشت.

شریفی خصوص بیماری سل گفت: در این مورد هیچ پونه مشکل خاصی وجود ندارد واین بیماری در استان وجود ندارد.همچنین هیچ موردی تا کنون در خصوصو بیماری وبا نیز گزارش نشده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با تاکید بر اینکه بالاترین آمار مرگ و میر در استان به علت مشکلات قلبی عروقی است، گفت: برای جلوگیری از این مسئله باید برنامه غذایی جامعه را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف نمک در جهان ۳ تا ۵ گرم است، اظهار کرد: متاسفانه به علت عادات بد غذایی موجود در کشور این سرانه به ۱۵ تا ۲۰ گرم رسیده است.

شریفی با بیان اینکه در سال های گذشته ۸۰ درصد نانوای های استان از جوش شیرین استفاده می کردند، گفت: با پیگیری های که در هفت ماه گذشته در این زمینه صورت گرفت، این عدد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و در این خصوص ۲۳۰ مورد از افراد متخلف شناسایی و تحویل مراجع قضایی داده شدند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان اینکه ، بیماری گواتر دراثر کمبود ید در بدن اتفاق می افتد ، گفت: خوشبختانه این مشکل با یددار شدن نمک های موجود در بازار حل شده است. البته در صورتی که نمک ها بر روی هم انباشته شوند و در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند این خاصیت آنها از بین می رود.

در پایان این مراسم با دادن لوح تقدیر از بهورزان نمونه تجلیل به عمل آمد.