مسن ترین ایرانی دریکی از روستاهای شوش زندگی می‌کند

خورنا: عدای عبدالخانی ، پیرمرد شوشی است که با زندگی سالم، استفاده از غذاهای سالم، کار و تلاش و پیاده روی توانسته به سن ۱۴۰ سالگی برسد/ اطلاعات شناسنامه ای عدای عبدالخانی می گوید متولد ۱۲۷۰ شمسی است ولی به گفته بعضی ازفرزندان و آشنایان، خودش بارها اظهار کرده است که در هنگام دریافت شناسنامه ۱۸ سال سن داشته است

این روزها صحبت از آن است که امید به زندگی در میان مردان و زنان ایرانی افزایش یافته وهمین امیدواری رمز طول عمر بسیاری از مردم است با این وجود در روستای بیت مشلوش از توابع بخش شاوور شهرستان شوش درخوزستان پیرمردی زندگی می کند که تاکنون ۱۴۰ بهار را دیده است.

عدای عبدالخانی ، پیرمرد شوشی است که با زندگی سالم، استفاده از غذاهای سالم، کار و تلاش و پیاده روی توانسته به سن ۱۴۰ سالگی برسد.
اطلاعات شناسنامه ای عدای عبدالخانی می گوید متولد ۱۲۷۰ شمسی است ولی به گفته بعضی ازفرزندان و آشنایان، خودش بارها اظهار کرده است که در هنگام دریافت شناسنامه ۱۸ سال سن داشته است.
با توجه به اینکه بسیاری از مردم در زمان شروع ثبت اطلاعات سجلی به دلایلی و از جمله ترس یا فرار از خدمت سربازی ، سن واقعی خود را به ماموران اعلام نمی کردند که اگر به این دلایل استناد کنیم او اکنون پیرمردی ۱۴۰ ساله است که می تواند پیرترین فرد ایران نیز لقب بگیرد.
اگر به اطلاعات شناسنامه ای او نیز بسنده کنیم او اکنون مسن ترین مرد ایرانی است.
وی همه عمر خود را چوپانی کرده است و از همین درآمد روزگار می گذرانده است.
عبدالخانی سه دختر و پنج پسر دارد.
وی که درروستای اطراف شهرالوان بخش شاوورشوش ساکن است در این سن در سلامت کامل به سر می برد و بنا به معاینات پزشکی، اکنون با توجه به کهولت سن ضربان قلب و نبض وی طبیعی است.
دراین دوران زندگی کارهای روزانه خود را به سختی انجام می دهد.
نزدیکان او رمز سلامتی وی را استفاده از شیر و لبنیات و کار کردن و به خصوص کشاورزی وپیاده روی های طولانی در هنگام چوپانی در طول یک عمر کار و زندگی می دانند.
همسرش درسن ۸۷سالگی وحدود ۱۳سال پیش فوت کرده وفرزند ارشد وی درسال ۱۳۳۹به خدمت سربازی رفته است.
رابطه وی با فرزندان و نوه هایش نیز بسیار صمیمانه است و به گفته آنها هر وقت حوصله کند به یادآوری خاطرات خود از دوران قدیم و به خصوص مساله کشف حجاب می پردازد.
هم اکنون عدای عبدالخانی دارای بیش ۱۵۰ نوه داردکه بزرگترین آنها۹۰سال وکوچکترین آنها ۲ماهه وچندنوه وی نیز فوت کرده اند.