بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ در خوزستان

خورنا: رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز بیماری‌های قلبی عروقی را شایع‌ترین علت مرگ در خوزستان عنوان کرد.

مهرداد شریفی بعدازظهر امروز در مراسم تقدیر از ۲۷ بهورز مرکز بهداشت شرق اهواز که ظهر امروز در سالن جلسات این مرکز برگزار شد اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ در خوزستان هستند.

وی تغذیه نادرست را یکی از علت‌های مهم بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد و گفت: بهورزان باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها بدهند.

این مقام مسئول بیماری فشار خون را یکی دیگر از بیماری‌های شایع در جامعه معرفی کرد و افزود: هم اکنون ۷ درصد بیماران ما بیماری فشار خون دارند.

وی مصرف بالای نمک را یکی از علت‌های شیوع بیماری فشار خون عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: متوسط سرانه مصرف نمک در جهان بین ۳ تا ۴ گرم است در حالی که این رقم در کشور و استان ما بین ۱۵ تا ۲۰ گرم است.

به گفته رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، سرانه مصرف نمک در اهواز نیز بالا است به همین خاطر فشار خون نیز یکی بیماری‌های شایع در این شهر است.

وی ماهی را یکی از غذاهای دارای ارزش غذایی بالا بیان کرد و متذکر شد: تنها ۸ درصد جمعیت خوزستان در هفته ۳ باز ماهی مصرف می‌کنند.

شریفی در ادامه تصریح کرد: یکی از بیماری‌ها دیابت است که به راحتی و با آموزش دادن قابل پیشگیری است ولی هم اکنون تعدادی از هموطنان ما به این بیماری مبتلا هستند.

وی پیشگیری را آسان‌تر و ارزان‌تر از درمان اعلام کرد و افزود: باید پیشگیری در راس کارهای ما قرار گیرد.

در این آیین از حمید مکوندی، مهوش نوروزی، ایران صمدی، عیسی حاجی‌زاده، شهناز بروایه، یوسف خنافره و زهرا زویدات از مرکز بهداشتی کریت برومی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در مراسم روز بهروز از شاکر مشکوری، سکینه عطیوی‌زاده، لیلا بنی رشید و حیدر حزباوی تجلیل شدند.

مرکز بهداشت شرق اهواز همچنین از زحمات سید جاسم موسوی، بدریه مجدم، مریم معمر، رحیم جامعی و سعاد سنجری از مرکز بهداشتی نزهه قدردانی کرد.

ماجده جامعی، صمد مقدم، دلبر کردزنگنه، سارا مطوری، زهرا مجدم و علی ضمانت محسنی نیز از دیگر بهورزانی بودند که به مناسبت روز بهورز از سوی مرکز بهداشت شرق اهواز تقدیر شدند.

در مراسم روز بهورز مرکز بهداشت شرق اهواز همچنین از عباس جامعی، نصرت مقدم، سیده رباب نبوی، کریم باوی و کافی دورقی از مرکز غیزانیه نیز تجلیل شد.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس از زحمات بهورزان مرکز بهداشت شرق اهواز تقدیر شد و هدایایی به رسم یادبود به آن‌ها اهدا شد.