نخستین موزه مسجد سلیمان افتتاح شد

خورنا: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از افتتاح نخستین موزه مسجدسلیمان خبر داد.

سید حکمت الله موسوی گفت: این موزه در یکی از ساختمان های موسوم به “بنگله” در مسجدسلیمان راه اندازی می‌شود.

وی افزود: این ساختمان که روی تپه تاریخی “کلگه زرین” احداث شده در فهرست آثار ملی نیز قرار دارد.

موسوی با بیان اینکه طرح مطالعات این موزه از حدود سه سال پیش آغاز شده اظهار کرد: مرمت ساختمان آن نیز پیش از سال ۸۷ انجام شده است.

وی اضافه کرد: طرح محتوایی این موزه بر اساس شاخص‌ها و ویژگی‌های منطقه در زمینه مردم شناسی و تاریخی و گیاهان دارویی تهیه شد. بر همین اساس قرار شد که موزه به صورت ترکیبی احداث شود.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه مسجدسلیمان یکی از مهمترین سکونت‌گاه‌های ایل بختیاری است، آداب و رسوم، نوع پوشش و مراودات اجتماعی از جاذبه هایی است که در این موزه به معرض نمایش در می آید. بر همین اساس مقداری اقلام مردم شناسی همچون فرش، گلیم و پوشاک بختیاری نیز تهیه شده است.

به گفته وی، موزه مسجدسلیمان شامل یک سالن با عنوان موزه مردم شناسی و دو سالن دیگر برای نمایش آثار منقول یافت شده در منطقه است.

موسوی تاکید کرد: هم اکنون طرح معماری موزه و چیدمان موزه انجام شده، تجهیزات ایمنی و دوربین‌های مدار بسته نصب شده و ساختمان در مرحله ویترین گذاری است و این موزه به زودی افتتاح می‌شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان همچنین از اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای “هتل قو” خبر داد.

وی گفت: این اعتبار برای مرمت، تهیه طرح مطالعاتی و حفاظت اضطراری این بنای تاریخی اختصاص یافته است. با مالک این بنا تفاهم نامه ای برای مشارکت در مرمت بنا منعقد می شود.

به گفته وی، در حال حاضر از این بنا هیچ استفاده ای نمی شود اما قرار است بعد از ترمیم به سفره خانه تبدیل شود.