دستان بسته کارگران در کارگاه‌های بسته‌بندی خرمای شادگان

خورنا: یکی از مشکلاتی که چندی‌ست بسیاری از کارگران شادگانی را در کارگاه‌های بسته بندی خرما با خود درگیر کرده است، عدم توجه مسئولان به وضعیت بهداشتی کارگاه‌ها و معیشتی کارگران است.

وقتی نگاهی به وضعیت اشتغال به برخی شهرهای استان خوزستان می‌اندازیم به حق نمی‌توان موقعیت آنها را با دیگر استان‌ها مقایسه کرد. با وجود همه ظرفیت‌هایی که در این استان یافت می‌شود و قابل مشاهده است اما وضعیت اشتغال و بیکاری آن چنان در هم گره خورده است که زندگی را برای مردم به معضلی پیچیده تبدیل می‌کند.

در شهرهای جنوبی استان که سراسر پوشیده از نخلستان‌هاست به ویژه در شهرهایی چون آبادان، خرمشهر و شادگان؛ توقع مردم از مسئولان در اشتغال بخش کشاورزی بیشتر است اما متاسفانه این روند همچنان کند و ضعیف و حرکتی لاک پشت‌وار را می‌پیماید.

یکی از مشکلاتی که چندی‌ست بسیاری از کارگران شادگانی را در کارگاه‌های بسته بندی خرما با خود درگیر کرده است، عدم توجه مسئولان به وضعیت بهداشتی کارگاه‌ها و معیشتی کارگران است. مشکلاتی که رفته رفته در حال تبدیل شدن به معضل هستند و همه زندگی این قشر زحمتکش را تحت تاثیر قرار داده است. اکثر این کارگران زن هستند و به سختی با این شرایط در حال گذران زندگی هستند.

به سراغ تنی چند از این کارگران رفته‌ایم و درددلشان را به گزارش کشیده‌ایم.

نه خبری از عیدی است نه پاداش

خانمی ۴۵ ساله که حاضر به معرفی خود نیست، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود دو سال است در این کارگاه مشغول کار هستم و شرایط کار در این مدت هیچ وضعیت رو به بهبودی نداشته است.

وی اضافه کرد: در تمام چند سالی که اینجا هستم نه خبری از پاداش بوده است و نه عیدی، هیچ اضافه کاری نداریم و تنها به حقوق روزانه ۱۲ – ۱۳ هزار تومان بسنده کرده‌ایم.

این شهروند شادگانی تصریح کرد: حتی برای بیمه ما هیچ اقدامی نشده است و اگر حرفی بزنیم به منزله اخراج ما از کارگاه است.

وی بیان کرد: رفت و آمد به کارگاه نیز برعهده خودمان است و تنها وسیله تردد ما وانت باری است که همه خانم‌ها در آن می‌نشینند.

این بانوی ۴۵ ساله شادگانی ادامه داد: امیدواریم مسئولان در این خصوص تعامل بیشتری داشته باشند و فکری به حال این کارگران کنند.

وضعیت بهداشتی نامناسب است

دیگر کارگری که در کارگاه بسته بندی خرمای مجاور مشغول کار است تصریح کرد: برای خواندن نماز و صرف صبحانه و غذا هیچ جایی در کارگاه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: وضعیت سرویس‌های بهداشتی کارگاه‌ها بسیار نامناسب است و هیچ نظارت بهداشتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

این بانوی ۳۵ ساله افزود: با توجه به اینکه این کارگاه عرضه خرمای بسته‌بندی و صادراتی را بر عهده دارد باید نظارت بهداشتی بیشتر و موثرتری در آن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در اصل هر کارگاه باید یک کارشناس بهداشت داشته باشد، اما متاسفانه کارگاه ما اینطور نیست!

این شهروند شادگانی گفت: می‌ترسیم حرف بزنیم تا مبادا اخراجمان کنند.

وی با بیان اینکه در کارگاه ما حدود ۴۰ خانم مشغول کار هستند، عنوان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که خانم‌ها را بیشتر استخدام می‌کنند، زیرا با کمترین حقوق بیشترین بازدهی و کار را به اجرا می‌گذارند.

این کارگر شادگانی ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم وضعیت این کارگاه‌ها را در شهرستان شادگان بیش از پیش مورد حمایت و توجه قرار دهند.

بیمه نداریم

یکی از رانندگان این کارگاه نیز چنین اظهار کرد: سال‌هاست در این کارگاه مشغول کار هستم اما هنوز بیمه نشده‌ام.

احمد ادامه داد: وضعیت زندگی بسیار سخت است و کار کردن به این شکل به هیچ وجه برای ما راضی کننده نیست.

وی با بیان اینکه اگر مجبور نبودم هیچ گاه مشغول به کار در این مکان نمی‌شدم، افزود: از مسئولان انتظار داریم کمی بیشتر به وضعیت این کارگران در کارگاه‌های بسته بندی خرما توجه کنند و بسیاری از سخنانی مشابه این امر که وضعیت نابه هنجار کار را در این کارگاه‌ها تشریح می‌کند.

در ادامه این گفت‌وگوها به سراغ معاون فرماندار شادگان رفتیم و توضیحات وی را در این خصوص شنیدیم.

هیچ شکایتی از کارگاه‌های بسته بندی خرما نداشته‌ایم/ موضوع را پیگیری می‌کنیم
نعمت‌الله آلبوغبیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار کرد: تاکنون گزارشی از شکایات در این خصوص به دست ما نرسیده است.

وی افزود: اخیرا در بازدیدهایی که از تعدادی از این کارگاه‌ها داشتیم وضعیت بخش‌های مختلف آنان را بررسی کردیم، اما در خصوص بیمه این کارگران هیچ اطلاعی نداشته‌ایم و اگر بیمه نباشند باید صاحب کارگاه پاسخگو باشد!

معاون فرماندار شادگان خاطرنشان کرد: جمعا در این شهرستان ۴۰ کارگاه بسته‌بندی خرما فعال و مشغول به کار است که هر کدام حدود ۱۰۰ کارگر در اختیار دارند.

وی ادامه داد: از کارگرانی که این وضعیت را تحمل می‌کنند، انتظار داریم با تماس و یا حضور در فرمانداری ما را از مشکلات خود مطلع کنند تا نسبت به رفع آنها اقدامی عاجل کنیم، زیرا تا گزارشی به ما داده نشود ما نیز از شرایط و وضعیت آنها خبر نخواهیم داشت.

آلبوغبیش عنوان کرد: البته تیم بازرسی را به این کارگاه‌ها ارسال خواهیم کرد تا وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه گفت: همه تلاش ما در راستای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان و تعالی رفاه حال آنهاست و در این زمینه از سوی مدیران و دستگاه‌های اجرایی شهرستان هیچ تعللی پذیرفتنی نخواهد بود.

امیدواریم با این گزارش بتوان مرهمی بر زخم‌های کهنه و دیرینه این کارگران نهاد و آنها را برای تامین معیشتی حلال و رزق و روزی مکفی یاری بیشتری رساند.

گزارش از مریم خبازی/ فارس