صدور بیش از ۱۲۰۰ گواهینامه کالیبراسیون برای تجهیزات آزمایشگاهی خوزستان

خورنا: کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد خوزستان از صدور یک هزار و ۲۶۹ گواهینامه کالیبراسیون برای تجهیزات آزمایشگاهی استان در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد.

علی رکابی‌زاده اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری با توجه به نیاز جامعه به اندازه گیری‌های درست و جهت اطمینان از سلامت ابزار آزمایشگاهی، تعیین میزان خطا و تنظیم وسایل در مقایسه با استانداردهای ملی مربوطه، تعداد یک هزار و ۲۶۹ مورد کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه‌های همکار تایید صلاحیت شده توسط اداره کل استاندارد خوزستان بر اساس استانداردهای ملی مربوطه انجام شده که سطح دقت آزمون‌ها را تا حد قابل قبولی افزایش داده است.

وی افزود: دستگاه‌های اندازه‌گیری باید به صورت دوره‌ای کالیبراسیون شوند زیرا گذشت زمان، فرسودگی، حوادث غیرقابل پیش بینی و … باعث می‌شوند تا قابلیت ردیابی نتایج آن ها با استانداردها زیر سوال رفته و نیازمند تایید مجدد باشند.

کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد خوزستان اضافه کرد: برای تجهیزات کالیبره شده از سوی اداره کل استاندارد خوزستان گواهینامه کالیبراسیون یک ساله صادر شده و ضمیمه دستگاه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت و در راستای اجرای طرح آزمون ادواری وسایل توزین و سنجش تعداد ۷۷۷ نازل عرضه سوخت مایع نیز که شامل بنزین و گازوئیل است در سطح استان خوزستان توسط شرکت‌های مورد تایید صلاحیت قرار گرفته بر اساس دستورالعمل «آزمون دوره‌ای پمپ‌های توزیع سوخت مایع» مورد آزمون قرار گرفته‌اند که همه نتایج آزمون مورد قبول اعلام شده است.

رکابی‌زاده در پایان گفت: در خصوص کنترل باسکول‌های ثابت و همکف نیز تعداد ۲۳۲ دستگاه باسکول بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۲۷۴ «باسکول‌های وسایل نقلیه چرخ‌دار» توسط کارشناسان این اداره کل مورد بررسی قرار گرفت که ۲۲۳ مورد قابل قبول و تعداد ۹ نمونه مردود اعلام شده است.