شهردار آبادان تاکید کرد: پارکینگ طبقاتی از ضعف‌های شهرداری

خورنا: شهردار آبادان گفت: انتخاب پیمانکار با رتبه‌بندی پایین باعث شد که این شرکت از عهده پروژه بزرگ پارکینگ طبقاتی بر نیاید.

محمودرضا شیرازی عصر امروز در جلسه شورای اسلامی شهر آبادان ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت بنیانگذار مذهب شیعه و تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان به خاطر معرفی وی به عنوان گزینه تصدی پست شهرداری آبادان اظهار کرد: از رسانه‌های شهر آبادان به خاطر حضور در این جلسه تشکر می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کرد تا در خدمت مردم آبادان باشم.

وی ادامه داد: امروز یک برنامه متفاوت را آماده و اعلام خواهم کرد، چرا که شهر آبادان وضعیتی متفاوت از شرایط موجود در دو سال و هشت ماه قبل دارد و این شهر نیازمند برنامه‌ریزی مدون و مفصلی است که اعلام خواهم کرد.

شهردار آبادان تصریح کرد: در جلسه چند روز گذشته در آئین افتتاح پروژه‌های شهرداری آبادان، شرح مفصلی از اهم فعالیت‌های شهرداری آبادان در دو سال گذشته ارائه دادم که امروز نیز برنامه‌های آینده خود را اعلام خواهم کرد.

شیرازی افزود: اگر در گوشه و کنار شنیده می‌شود که شهردار آبادان عملکرد خوبی داشته است، باید عنوان کنم که در مدت خدمت خود در آبادان کاری جز وظیفه از من سر نزده است و هر چه بوده خدمت کوچکی به مردم آبادان بوده است که امیدوارم این مردم عزیز این خدمات را از شهرداری آبادان بپذیرند.

وی ابراز داشت: در سال گذشته با شکست تحریم‌ها و با حمایت مسئولان شهری موفق به ارتقای شاخص‌های شهری شدیم.

شهردار آبادان ادامه داد: امیدوارم شورای اسلامی شهر نیز عملکرد من را نقد و کارشناسی کند، چرا که این عملکرد و برنامه‌ به هیچ عنوان وحی منزل نبوده و بدون شک کاستی‌ها و خطاهایی در این کار وجود داشته است.

شیرازی اظهار کرد: امیدوارم بتوانم پس از اعلام برنامه‌ها، از نظرات کارشناسانه رسانه‌ها و شورای اسلامی شهر استفاده کنم تا در صورت حضور در مقام خدمت به مردم آبادان این پیشنهادات سازنده را به کار گیرم.

بهبود محیط شهری

وی برنامه‌های خود را برای تصدی پست شهرداری آبادان با اولویت‌های مختلف بیان داشت و عنوان کرد: بهبود محیط شهری که مشخصاً فضای سبز شهری را به عنوان یک شاخص مهم در نظر دارد، که سرانه چهار متر مربع و ۹۶ هکتار تا قبل از سال ۸۹ را به ۱۳۷ هکتار رسانده و امید می‌رود که این مقدار در پایان سال چهارم به ۱۴ متر مربع که فراتر از حد استاندار مناطق گرمسیر است برسد.

شهردار آبادان تصریح کرد: احداث پارک‌های تفریحی در نقاط مختلف شهر و ادامه استفاده از وسایل استاندارد در تمام پارک‌های آبادان در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

شیرازی تاکید کرد: توسعه شبکه آب و پارک را در برنامه‌های خود خواهیم داشت که به دلیل شوری آب رودخانه بهمنشیر خسارت‌های زیادی را به شهرداری آبادان وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: احداث کمربند فضای سبز شهری آبادان که در جبهه مقدم ذرات ریز گرد ورودی به کشور است، از مهم‌ترین برنامه‌های بهبود محیط شهری شهرداری آبادان است.

شهردار آبادان آغاز فاز کمربند فضای سبز آبادان را خبر داد و ابراز داشت: درخواست اعتباری معادل یک میلیارد تومان برای انجام این پروژه درخواست شده است که استان نیز با این درخواست موافقت نموده است.

شیرازی همچنین از احداث پارک‌های ساحلی خبر داد و عنوان کرد: با دارا بودن دو رودخانه در این شهر کاشت نهال و احداث بلوار و جاده های ساحلی در دستور کار این شهرداری قرار خواهد داشت

بهبود عبور و مرور شهری

شهردار آبادان از اجرای طرح بهبود عبور و مرور شهری آبادان خبر داد و اظهار کرد: تهیه طرح جامع ترافیک شهری است، برنامه بر آن است که از حجم ترافیک شهری بکاهیم و این امر با توجه به برنامه‌ای که اعلام خواهم کرد این بار ترافیکی کم حجم‌تر خواهد شد.

شیرازی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرهای دیگر در مقیاس کوچک‌تری موفق به ساخت پل کابلی نشدند، پل کابلی امام رضا(ع) ضمن سبک کردن بار ترافیکی منطقه، با وجود تحریم‌ها و کمبودها به نحو احسن انجام و به بهره برداری رسید.

وی در خصوص برنامه‌های ترافیکی آینده شهرداری آبادان اظهار داشت: یک تقاطع غیر همسطح دیگر در آبادان و در میدان طیب در دستور کار شهرداری آبادان خواهد بود که سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار و نبود منابع مالی به امسال موکول شد و در سال ۹۲ قطعاً این پروژه کلید خواهد خورد.

شهردار آبادان اطمینان داد با عزم راسخی که در استان ایجاد شده است تقاطع غیر همسطح میدان طیب در سال جاری کلید بخورد و اضافه کرد: پارکینگ طبقاتی خلیج فارس نیز در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان و با تعیین پیمانکار مجرب کلید خواهد خورد.

شیرازی احداث جاده ساحلی خبر داد و خاطر نشان کرد: این بلوار نیز یکی از برنامه‌های ما خواهد بود و تا بلوار بهمنشیر ادامه خواهد داشت.

وی احداث بلوارهای جدید را ریه یک شهر خواند و عنوان کرد: بلوارها باعث تنفس فضای ترافیکی یک شهر می‌شود و تاکنون در کنار این کار حدود ۲۰۰۰ علائم راهنمایی و رانندگی در شهر آبادان ساخت و نصب شده است.

برنامه تأسیسات شهری

شهردار آبادان یکی از نقاط ضعف شهرداری آبادان را تعطیل شدن پارکینگ طبقاتی خلیج فارس خواند و یاد آور شد: پیمانکاری که برای این پروژه تعیین شده بود فاقد رتبه‌بندی مناسب بود و این پروژه با این حجم سنگین از توان این پیمانکار خارج بود که با تعیین پیمانکار و برآورد بودجه برابر با ۱۶ میلیارد تومان از پنجم مهر ماه همزمان با سالروز شکست حصر آبادان این پروژه کلید خواهد خورد و تقدیم مردم آبادان خواهد شد.

شیرازی از احداث یک پارکینگ دیگر در آبادان خبر داد و گفت: پارکینگ خیابان اروسیه نیز در دستور کار این شهرداری قرار دارد که جزئی از برنامه‌های تاسیساتی شهرداری آبادان خواهد بود

وی افزود: احداث فرهنگسرا نیز در برنامه چهار ساله شهرداری آبادان است و شمع کوبی سواحل آبادان را در احداث هر ساحلی در اولویت کار خود قرار خواهیم داد.

شهردار آبادان از جداره سازی‌های خیابان‌های آبادان به نیکی یاد کرد و ابراز داشت: این کار با وجود زیبایی که دارد بسیار دست و پا گیر است، این کار را پس از اجرا در خیابان امام خمینی(ره) و بازار جمشید آبادان قصد داریم در دو بازار قدیمی آبادان، کارون و کفیشه به مرحله اجرا در آوریم که این دو بازار از منابع به یاد ماندنی و آثار پر خاطره آبادان قدیم هستند.

شیرازی از ادامه ساخت بازارچه‌های محلی خبر داد و افزود: احداث بازارچه خود اشتغالی و بازار تره بار ایستگاه ۵ ذوالفقاری از جمله این بازارها بود که به مردم آبادان و کمک به در آمد زایی این مردم شریف تقدیم شد.

ورزش و اماکن ورزشی

شهردار آبادان توسعه زمین‌های ورزشی را از برنامه‌های خود عنوان کرد و ابراز داشت: تا امروز هفت زمین چمن مصنوعی را به جوانان این خطه تقدیم کرده‌ایم که پس از این نیز هشت زمین دیگر آماده شده و در انتظار خریداری چمن مصنوعی ان هستیم.

وی مسابقات فوتبال محلات را از شیرین‌ترین خدمات شهرداری آبادان خواند و بیان داشت: با انجام مسابقات فوتبال محلات در دو دوره که دوره سوم آن را نیز در برنامه خود داریم که از مهر ماه آغاز خواهد شد جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال زیادی را مشغول به ورزش و دوری از هر گونه عمل خلاف دوری جستیم.

برنامه بهبود خدمات شهری

شهردار آبادان توسعه مبلمان شهری را از برنامه‌های خود خواهند و عنوان کرد: طرح جامع پسماند نیز شهری تدوین و اجرا شد.

وی افزود: در طول این مدت ۴ هزار مخزن زباله چیدمان و نصب شد و در مرحله دوم کارخانه ۱۵۰ تنی پردازش پسماند، حدود ۱۲۰ تن زباله را جمع آوری می‌کند و در این کارخانه پردازش می‌کند.

شیرازی از تولید کود کومپوس خبر داد و افزود: تولید کود کومپوس نیز که هم اکنون فراخوان ان را منتشر کرده‌ایم در نهایت منجر به تولید برق توسط شهرداری آبادان خواهد شد.

شهردار آبادان از طرح ساماندهی مشاغل مزاحم شهری خبر داد و اضافه کرد: با همکار نیروی انتظامی این مشاغل نیز ساماندهی خواهد شد تا برای کسب و کار این عزیزان مشکلی ایجاد نشود.

اعتلای ناوگان حمل و نقل

شیرازی از تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری به سیستم GPS خبر داد و ابراز داشت: خروج رانندگان از محل پردازش توسط این سیستم‌ها و تخلفات احتمالی آنان توسط این سیستم مخابره می‌شود.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی که در رأس ان تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی است در حال حاضر با ۷۸ دستگاه اتوبوس در حال اجرا است که سال گذشته به دلیل کمبود تولید اتوبوس در کشور موفق به اضافه کردن اتوبوس به این ناوگان نشدیم.

شهردار آبادان خاطر نشان کرد: اجرای طرح اتو بلیط در اتوبوس‌های شرکت واحد و تجهیز آنان به GPS از برنامه های ما خواهند بود، همچنین تجهیز دیگر مناطق تازه تاسیس شهر آبادان همانند امیر آباد به اتوبوس شرکت واحد در دستور کار شهرداری قرار خواهد داشت.

شیرازی تاکید کرد: تقویت ناوگان تاکسیرانی را از برنامه های شهردار آبادان است و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تاکسی در این شهر وجود دارد که توسعه پارک سوارها نیز در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

شهردار آبادان ساماندهی نخاله‌های ناشی از ساخت و ساز شهری را یک کار اساسی خواهند و عنوان کرد: این کار به صورت اساسی و مناسب جز برنامه ای کوتاه مدت شهرداری آبادان خواهد بود.

وی بیش از ۴ هزار منزل مسکونی را در دایره خدمات رسانی شهرداری آبادان عنوان کرد و بیان داشت: این تعداد منزل مسکونی در حوزه خدمات رسانی شهرداری آبادان است و فقط مناطق بریم و بوارده در این حوزه قرار ندارند.

شیرازی افزود: تملک زمین‌های فاقد مالکیت را برابر قانون تملک از برنامه های شهرداری آبادان خواند و گفت: بیش از ۲۰۰۰ زمین بدون صاحب در آبادان وجود دارد که بلا تکلیف هستند.

وی از ارائه یک طرح ضربتی جهت آسفالت معابر خبر داد و افزود: ادارات برق، آب، گاز و مخابرات حقیقتاً ما را باید در این امر یاری نمایند که اداره آبفا در این خصوص واقعاً قصور می‌کند و این سازمان کار شهرداری آبادان را چند برابر کرده است و وظایف خود را به هیچ عنوان به خوبی عمل نمی‌کند.

توجه ویژه به بافت‌های فرسوده شهری

شیرازی از مصوبه آخرین سفر دولت دهم به آبادان خبر داد و گفت: کل آبادان جزئی از بافت فرسوده به شمار می‌رود که بر اساس این قانون کارمزد تسهیلات بافت فرسوده از ۲۸ درصد به چهار درصد کاهش یافت.

شهردار آبادان ادامه داد: یک طرح جامع برای سکونت گاه‌های غیر رسمی که پس از جنگ ساخته شده است پیش بینی کرده‌ایم که آنها را ساماندهی خواهیم کرد.

توسعه سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی

شیرازی تشکیل واحد جذب سرمایه و مشارکت شهرداری آبادان را نقطه عطفی برای جذب سرمایه خواهد و ابراز داشت: پس از تشکیل این واحد اقدامات بسیار خوبی انجام شد که نمونه آن جذب ۱۶ میلیارد سرمایه پارکینگ طبقاتی بود.

وی از طرح بسته‌های جامع سرمایه گذاری شهرداری آبادان خبر داد و افزود: این بسته‌ها را به فراخوان خواهیم گذاشت تا از مشارکت بخش خصوصی استفاده شود.

شهردار آبادان تهیه طرح ملی جامع گردشگری خبر داد و عنوان کرد: سواحل بکر آبادان، اروند رود و بهمنشیر، بازارهای پر جاذبه این شهر از منابع غنی گردشگری در این شهر هستند.

شیرازی تاکید کرد: پیگیری عوارض ارزش افزوده و آلایندگی را از برنامه های این شهرداری در چهار سال آینده خواند.

وی از فعال کردن برنامه IT خبر داد و گفت: با فعال کردن این سیستم به سمت دولت الکترونیک گام خواهیم برداشت و با حذف کاغذ سیستم‌های اداری را دقیق‌تر خواهیم کرد.

شهردار آبادان از ساماندهی متکدیان خبر داد و اظهار کرد: تا کنون حدود ۴۲۰ متکدی را جمع آوری و به مراجع مرتبط و استان‌های خود اعزام کرده‌ایم.

وی توسعه فرهنگ شهادت و یادمان شهدا را از برنامه های ویژه این شهرداری خواند و ابراز داشت:در بحث یادمان‌های شهدا نیز برنامه‌هایی در ادامه کار تقدیم مردم شهید پرور آبادان خواهیم کرد.

شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر تداوم خدمت رسانی به مردم آبادان و محرومان این خطه، طرح جامع تجدید نظر که به تصویب رسیده، و طرح جامع تفضیلی نیز در حال تصویب است که یک طرح عملیاتی خروجی آن خواهد بود، به صورت حضوری از مناطق آبادان دیدن خواهیم کرد و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا خواهیم شد و لازم به ذکر می‌دانم که مجوز ساخت در آبادان از سه طبقه به هفت طبقه ارتقا یافت و امیدوارم که اگر توفیق خدمت در این شهر را مجدداً کسب کردم این شهر را به یک شهر زیبا و دوست داشتنی و گردشگری تبدیل کنیم.