آخرین وضعیت طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان

خورنا: فرماندار شادگان گفت: اجرای طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان از یک‌ماه گذشته آغاز شده و امیدواریم این طرح در موعد مورد نظر به اجرا برسد.

عبدالزهرا سنواتی اظهارکرد: این طرح باید براساس مهلت دیوان محاسبات، سریعتر و تا آخر مهرماه تکمیل شود.

وی افزود: قرار است از طریق این طرح، آب کارون توسط کانال روستایی مسلمانه با ظرفیت ۵ مترمکعب بر ثانیه به بخش از تالاب شادگان منتقل شود.

سنواتی تصریح‌کرد: با این کانال، آب قسمت‌هایی از انتهای تالاب به سمت آبادان که به علت کم‌بی در حال خشک شدن است، تامین خواهد شد.

وی عنوان‌کرد: در حال حاضر در حال پیگیری حقوق معارضین احتمالی در اطراف منطقه کانال سلمانه هستیم و به معارضین اعلام شده که اسناد و مدارک خود را تحویل دهند.

سنواتی ادامه ‌داد: این کانال سنتی و اراضی آن اراضی ملی است و خدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و هیچ‌کس سند مالکیتی از این کانال ندارد.

وی افزود: سال ‌گذشته توسط رییس سازمان محیط زیست کشور اعتباری به مبلغ ۳ میلیارد تومان به پروژه‌های تالاب شادگان اختصاص یافت که بخشی از اعتبار صرف طرح انتقال آب کارون به شادگان خواهد شد و انتظار داریم که قبل از اتمام مهلت دیوان محاسبات، پروژه اجرایی و اعتبار مصوب جذب شود.

سنواتی گفت: این پروژه یکی از پروژه‌ها برای تامین آب تالاب شادگان است. منطقه‌ای بین محور اهواز ـ شادگان وجود دارد که درصدد هستیم آب آن را از طریق کانالی به سمت تالاب منتقل کنیم.

وی افزود: تالاب شادگان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد؛ مناطق کم‌آب تالاب شادگان همچون منطقه انتهایی به سمت آبادان در صورت عدم تامین آب کافی، احتمال تصرف آن توسط افراد سودجو می‌رود.