قصد افشاکننده‌های اسناد شهرداری اهواز به هم ریختن افکار عمومی است

خورنا: معاون شهردار اهواز در رابطه با انتشار اسنادی در بعضی از سایت‌های خبری گفت: این اسناد به صورت کتابچه آماده کرده‌ایم و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد این افراد مطلب جدیدی را کشف نکرده‌اند بلکه هدف آن‌ها به هم ریختن افکار عمومی است.

ابراهیم نوشادی در نشست خبری که ظهر امروز در شهرداری اهواز تشکیل شد اظهار کرد: دولت بخش عمده‌ای از هزینه‌های شهرداری را تا سال ۶۲ تامین می‌کرد اما بعد از آن در قانون بودجه شهرداری‌ها خودگردان شدند.

وی ادامه داد: دولت در آن سال موظف شد بعد از شش ماه لایحه بودجه شهرداری را به مجلس تقدیم ند اما متاسفانه بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز این امر اجرایی نشده است و این شش ماه فرا نرسیده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز درآمد این سازمان را در سال ۹۰ به هفت طبقه تقسیم کرد و گفت: مالیات بر املاک و دارایی‌ها یکی از حوزه‌های درآمدی شهرداری است که پنج درصد بودجه شهرداری اهواز را تشکیل می‌دهد این رقم در تهران ۱/۵ درصد، کشورهای در حال توسعه ۱۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۳۲ درصد است.

وی مالیات بر پروانه ساخت و تراکم را یکی دیگر از منابع درآمدی شهرداری بیان و عنوان کرد: این قسمت ۳۷ درصد از درآمد شهرداری اهواز را تشکیل می‌دهد و درتهران این رقم ۵ دهم است.

نوشادی دراین خصوص اضافه کرد: این در حالی است که میزان درآمد شهرداری کشورهای توسعه یافته از مالیات بر پروانه ساخت و تراکم ۱/۲۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه نیم درصد است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته امر ساخت و ساز را کاهش می‌دهند و به نوسازی می‌پردازند و همچنین مالیات بر املاک را افزایش می‌دهند تا از مهاجرت جلوگیری شود در حالی که در ایران برعکس این قضیه عمل می‌شود و جلوی نوسازی را می‌گیریم و مالیات را کاهش می‌دهیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز با بیان اینکه مالیات‌های محلی از دیگر منابع درآمدی شهرداری است اظهار کرد: مالیات‌های محلی دو درصد کل درآمد شهرداری اهواز را تشکیل داده است و این رقم در تهران، کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به ترتیب شش درصد، ۱۹ درصد و ۱۱ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: مالیات‌های انتقالی از دولت (ارزش افزوده) ۱۴ درصد درآمد شهرداری اهواز را تشکیل می‌دهد در حالی که این رقم در شهرداری تهران ۲/۷ درصد است.

نوشادی با اشاره به اینکه کمک‌های بلاعوض دولت هشت درصد درآمد شهرداری اهواز را تشکیل داده است گفت: دولت سهم خود را در زیرساخت‌ها پرداخت می‌کند و این کمک‌ها در تهران ۲/۷ درصد، کشورهای در حال توسعه ۱۸ درصد و کشورهای توسعه یافته ۱۲ درصد است.

وی بیان کرد: فروش خدمات شهری به شهروندان و سرمایه‌گذاری شهرداری و درامدهای متفرقه از دیگرمنابع درآمدی شهرداری است خدمات دو درصد درآمد شهرداری را تشکیل داد و سرمایه گذاری شهرداری در سال ۹۰ هیچ سهمی در درآمدزایی برای شهرداری اهواز نداشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز درآمد شهرداری در سال ۹۱ را ۳۹۷ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در بودجه سال ۹۱، ۳۶۰ میلیارد تومان درآمد پیش بینی کردیم که ۳۹۷ میلیارد تومان وصولی داشتیم یعنی ۱۱۰ درصد نسبت به بودجه دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه از دوران شهردار شدن کتانباف انضباط مالی در شهرداری ایجاد شده است تصریح کرد: در دورانی که کشوروضعیت اقتصادی خوبی ندارد ثبات مدیریتی در شهرداری باعث شد که ما رشد داشته باشیم.

نوشادی توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات درمناطق مختلف شهر را از اهداف شهرداری اهواز بیان کرد و گفت: در این طرح ابتدا محلات اهواز را شناسایی کردیم در حدود ۱۴۰ محله در اهواز وجود دارد.

وی در این رابطه ادامه داد: بعد از اینکه وضعیت موجود هر محله را بررسی شد در شاخص‌هایی که زیر استاندارد هستند سرمایه گذاری انجام می‌شود تا به استاندارد برسد و عدالت در توزیع منابع و امکانات فراهم شود.

اسناد شهرداری شفاف و صریح است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز در رابطه با اسنادی که در بعضی از سایت‌های خبری ارائه شده است عنوان کرد: این اسناد به صورت کتابچه و سی‌دی آماده کرده‌ایم و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این افراد مطلب جدیدی را کشف نکرده‌اند که بخواهند به آن افتخار کنند و هدف آن‌ها به هم ریختن افکار عمومی بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز افزود: تعاملات شهرداری با دستگاه‌ها و سازمان‌ها زیاد است واین یک روال عادی است و کاری خلاف قانون صورت نگرفته است.

وی به لزوم تعامل شهرداری با دستگاه‌ها تاکید و اذعان کرد: شهرداری ۳۰۰. ظیفه بر عهده دارد که هرکدام از این وظایف با یکدستگاه گره می‌خورد و اگر این تعاملات وجود نداشته باشد کار ما انجامنمی شود.

نوشادی در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری اهواز یکی ار نمونه‌های شهرداری‌های کلانشهر‌ها در شفاف سازی است و هر آن]ه که انجام می‌شود به صورت صریح و شفاف منتقل می‌شود.