فدعمی تشریح کرد: اعتبارات و پروژه‌های ۹۲ شهر اهواز

خورنا: فرماندار اهواز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان گفت: در عین حال که توسعه شهر باید همه‌جانبه و متوازن باشد؛ ولی در کنار توسعه شهر، نباید از توسعه روستاها غافل شد.

عبدالعزیز فدعمی در این جلسه که امروز، شنبه (نهم شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: در دولت‌های نهم و دهم تلاش‌های بسیاری در بحث توسعه شهری و روستایی در شهرستان اهواز صورت گرفت که این اقدامات همه در نتیجه پیگیری‌های مسئولان به خصوص نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی بوده است. البته اقدامات انجام شده کافی نیست و باید توسعه همه جانبه را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: تثبیت ساحل، احداث جاده‌های ساحلی و پارک‌های ساحلی، لایروبی رودخانه، سرمایه‌گذاری از محل فروش اوراق مشارکت و تکمیل پروژ‌ه پل‌های کارون بخشی از اقداماتی بود که در شهرستان اهواز انجام شد.

فرماندار اهواز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، احداث ۹ پروژه بر روی رودخانه کارون در دستور کار قرار گرفت که ساخت همه پل‌ها به سرانجام رسید. در خصوص پل نهم که عملیات آن در حال انجام است در تلاشیم یکی از مسیرهای آن را در سال جاری بازگشایی کنیم. میزان اعتباری که امسال برای پروژه پل نهم اهواز در نظر گرفته شده، ۵ میلیارد تومان است.

فدعمی افزود: از جمله اقداماتی که در حال انجام است می‌توان به عملیات ساخت بیمارستان‌های جایگزین، ۱۳ مجتمع آب روستایی که ۵ مجتمع از آن بهره‌برداری رسیده است و همچنین توسعه شبکه‌های فاضلاب در اهواز، اشاره کرد.

وی اظهار کرد: همچنین در بخش مصلی، مساجد و حوزه علمیه نیز در این شهرستان اقدامات خوبی انجام شد. مصلی مهدیه امام خمینی(ره) اهواز به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ در حال تکمیل است که ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافته و امسال ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد.

فرماندار اهواز تصریح کرد: در بخش راه‌ها نیز ۶۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۱۲۰ روستا بهسازی شدند. ۲۵۰ پروژه آموزشی نیز در سطح شهرستان اهواز انجام شد. همچنین یکی از مهمترین اقداماتی که در این شهرستان صورت گرفت حذف ۱۴۰ هزار انشعاب غیرمجاز برق بود.

فدعمی گفت: احداث جاده کمربندی شرق اهواز به طول ۴۸ کیلومتر از دیگر اقدامات مؤثری بود که در این شهرستان انجام شد. پروژه جاده کمربندی شرق اهواز از پروژه‌های باقی‌مانده از گذشته بود که به سرانجام رسید. همچنین عملیات اجرای جاده کمربندی غرب اهواز در حال انجام است. کمربند سبز اهواز نیز که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال ۹۰ آغاز شد تاکنون ۶۰۰ هکتار از آن درختکاری شده و تا پایان امسال درختکاری هزار و ۸۰۰ هکتار از آن در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ۳۷ درصد شاغلان در شهرستان اهواز در بخش کشاورزی، ۴۰ درصد در طرح‌های عمرانی و بقیه در بخش خدمات به ثبت رسیده که این آمار زمانی تنظیم شد که شهرستان‌های کارون و حمیدیه که سهم اعظم بخش کشاورزی را این شهرستان‌ها به خود اختصاص داده‌اند، از اهواز جدا نشده بود.

فرماندار اهواز افزود: اعتبارات سال گذشته شهرستان اهواز با احتساب دو شهرستان حمیدیه و کارون که با شهرستان اهواز بودند، ۱۲۶ میلیارد تومان بود و تخصیص اعتبارات نیز پایین بوده به طوری که تنها ۳۰ درصد از اعتبارات سال گذشته تخصیص یافت. این در حالی است که امسال با جدا شدن کارون و حمیدیه از شهرستان اهواز، اعتبارات سال جاری شهرستان اهواز ۱۲۰ میلیارد تومان تعیین شد و به صورت ویژه برای شهرستان کارون بیش از ۲۰ میلیارد تومان و برای شهرستان حمیدیه بیش از ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و همچنین امیدواریم ادارات هر چه سریع‌تر در این شهرستان‌ها مستقر شوند.

وی گفت: در سال جاری ۱۲۰ میلیارد تومان برای شهرستان اهواز در نظر گرفته شده که ۱۷.۶ درصد از کل اعتبارات استان را شامل می‌شود. البته در این میان، اعتبارات توزیع نشده‌ای نیز داریم که اعتبارات مساجد حدود ۱۴.۹ میلیارد تومان و اعتبارات زیرساخت شهرک‌های صنعتی حدود ۸ میلیارد تومان از جمله این اعتبارات توزیع نشده است.

فدعمی با بیان این‌که کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها موظف شده‌اند که پروژه‌های نیمه‌تمام را در اولویت قرار دهند، افزود: در شهرستان اهواز ۲۴۰ پروژه تکمیلی و ۶۰ پروژه تعمیرات و خرید تجهیزات در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته در خصوص پروژه‌ها با درخواست متعدد مدیران برای اعمال تغییراتی در پروژه‌ه‌ها مواجه می‌شدیم که بعضا مشکلاتی را به همراه داشت. امسال در نظر گرفته شد که مدیران می‌توانند تنها یک بار آن هم در بهمن‌ماه تغییر در پروژه‌ها، اضافه کردن یا کاستن بودجه را درخواست کنند. همچنین انتظار داریم از محل اعتبارات توزیع نشده، پروژه‌های تکمیل نشده مدنظر قرار بگیرند.