فرماندار: آب هندیجان قابل مصرف نیست

خورنا: فرماندار هندیجان گفت: میزان شوری آب رودخانه زهره در هندیجان ۹ هزار و ۸۴۰ میکروموس است که این آب قابل استفاده و مصرف نیست.

بهروز فرج‌الهی اظهار کرد: وضعیت آب مصرفی در هندیجان خوب نیست؛ اگرچه از نظر کمی هم مشکل داریم اما در حال حاضر آب مصرفی از نظر کیفی در وضعیت حاد قرار دارد.
وی افزود: از یک هفته گذشته تاکنون وضعیت آب مصرفی در هندیجان حاد شده است و میزان شوری به حدود ۱۰ هزار میکروموث رسیده است. در حال حاضر آبی که از طریق خطوط چاه‌های زیدون و ماهشهر می‌آید استفاده می‌شود.
فرج‌الهی تصریح‌کرد: آب رودخانه زهره را حتی نمی‌توان برای بخش کشاورزی استفاده کرد و بخش کشاورزی ما عملاً در حال از بین رفتن است.
فرماندار هندیجان ادامه‌داد: مسؤولان باید این میزان شوری را به حد ۵ هزار میکروموث برسد تا قابل استفاده باشد و این میزان شوری فعلی ۲ برابر حد نرمال است.
وی اظهارکرد: از نظر کمیت نیز آب رودخانه زهره در حال خشک شدن است و عدم همکاری مدیران سد کوثر و به تبع عدم رهاسازی آب، علت خشکی رودخانه می‌باشد. سد کوثر در استان کهگیلویه است و به همین دلیل اقدامی جهت بهبود وضعیت آب صورت نمی‌گیرد و آبی رهاسازی نمی‌شود.
فرج‌الهی گفت: انتظار داریم در استان تهران، جلسه‌ای با حضور متولیان سد کوثر از ۲ استان خوزستان و کهگیلویه برگزار شود تا به اندازه کافی آب مورد نیاز برای هندیجان رهاسازی و رودخانه زهره مجدد احیاء شود.
وی افزود: از آنجایی که آب کوثر شیرین است، در صورت افزایش کمیت آب، کیفیت و شوری آب تغییر می‌یابد.