اجرای ۸۰۰ کیلومتر خطوط شبکه فاضلاب در خوزستان

خورنا: مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان از اجرای ۸۰۰ کیلومتر خطوط شبکه فاضلاب در مناطق مختلف این استان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی آبفای استان خوزستان، محمدعلی صنیعی‌نژاد اظهار کرد: از زمان آغاز کلنگ زنی اجرای شبکه فاضلاب در ۱۶ شهر استان با اعتبار اوراق مشارکت، ۸۰۰ کیلومتر خطوط شبکه فاضلاب در نقاط مختلف استان اجرا شده است که این عمل شاخص بهره مندی مردم از خدمات فاضلاب در استان را از مرز حدود ۳۰ درصد به ۴۲ درصد افزایش داده است.

وی با تاکید بر تاثیر مثبت انتشار اوراق مشارکت در بهره‌گیری از شبکه‌های فاضلاب، بیان ‌کرد: با پیگیری‌هایی که از سال ۸۹ جهت انتشار اوراق مشارکت انجام شد، این اوراق به مدت سه سال با سقف ۹۰۰ میلیارد تومان برای استان تصویب شد و در سال اول ۲۷۰ میلیارد تومان به فروش رسید.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان تصریح کرد: با بهره‌گیری از این اوراق حجم وسیعی از شبکه فاضلاب در ۱۶ شهرستان خوزستان اجرا شد.

وی اضافه کرد: جهش بهره‌مندی خوزستان از ۳۰ درصد فاضلاب به ۴۲ درصد مرهون پشتوانه اوراق مشارکت است.

صنیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: چنانچه در صورتی که مرحله سوم یعنی امسال نیز اجرا شود، پیش‌بینی می‌کنیم که درصد احداث فاضلاب از ۴۲ درصد به ۸۵ درصد در کل استان و ۱۰۰ درصد در ۱۶ شهر برسد.

رئیس هیئت مدیره آبفای استان خوزستان، با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های شهرهای کشور به ویژه شهرهای استان خوزستان دارد، افزود: با عرضه اوراق مشارکت علاوه بر نقش موثری که در سالم سازی فضای اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور می‌شود، ارتقای شاخص‌های بهداشتی در شهرها را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات فاضلاب از محل اوراق مشارکت در ۱۶ شهر، حدود ۲۴ برابر متوسط اعتباری است که در طول سال‌های گذشته به بخش فاضلاب این شهرها اختصاص یافته، این افزایش اعتبار را، نشان از عزم جدی نظام جمهوری اسلامی به مجموعه آبفا خوزستان برای رفع مشکلات فاضلاب شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، بهبهان، بندرامام، اندیمشک، شوش، شوشتر، دزفول، ایذه، سوسنگرد، رفیع، بستان، هویزه، ماهشهر و رامهرمز دانست.

صنیعی‌نژاد با اعلام طی شدن یک فرآیند و تلاش پنج ماهه برای تحقق فروش اوراق مشارکت در مرحله دوم، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار اوراق مشارکت تامین شده و پروژه‌ها به سرعت و با فعالیت بیشتر در سطح ۱۶ شهر ادامه خواهد یافت.

عضو شورای اداری استان خوزستان در ادامه سخنان خود از تلاش برای دریافت مجوز برای آغاز مرحله سوم فروش اوراق مشارکت در سال جاری خبر داد و افزود: به منظور تامین مالی طرح‌های عمرانی وزارت نیرو در استان خوزستان مرحله سوم عرضه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت در موعد مناسب برای عرضه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها اجرای عملیات شبکه فاضلاب در مناطق بسیاری از شهرستان‌ها تا سال جاری به پایان می‌رسند، اولویت کاری در شهرستان‌ها را با مناطق حفاری شده دانست.

صنیعی‌نژاد در ادامه افزود: طی پنج سال اخیر در ۵۵ شهر از خوزستان ایستگاه پمپاژ احداث شده و از سوی دیگر ۴۵ هزار مترمکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب تاکنون افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح‌ کرد: علاوه بر شهرستان‌هایی که اخیرا قرارداد احداث شبکه فاضلاب آن‌ها منعقد شده، آمادگی اجرای شبکه فاضلاب برای ۱۳ شهرستان دیگر را نیز داریم که اعتبار مورد نیاز این شهرستان‌ها یک‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

صنیعی‌نژاد اضافه کرد: در زمینه ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در چند سال اخیر گام‌های خوبی برداشتیم؛ به طوری که علاوه بر تصفیه‌خانه فاضلاب شوشتر، دو تصفیه‌خانه دیگر به ترتیب با ظرفیت تصفیه ۴۰ هزار و ۱۲هزار مترمکعب در شبانه روز در فاز اول در دزفول و رامهرمز آماده بهره‌برداری است.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شده پنج تصفیه‌خانه واگذار شده به مشارکت شرکت ایرانی و شرکت چینی در طول سه سال طراحی و اجرا و هزینه احداث این تصفیه‌خانه‌ها ۱۹۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآور شد: ایجاد تصفیه‌خانه‌های بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه و بستان نیز در دست مناقصه بین‌المللی است.

وی گفت: ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها ۱۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این پنج تصفیه‌خانه است.

صنیعی‌نژاد با اشاره به اجرای شبکه‌های آب نیز بیان‌ کرد: در طول پنج سال اخیر ۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه آب در خوزستان ایجاد شد که هم‌اکنون علاوه بر ۵۸ شهرستان، پنج شهرستان دیگر نیز در آینده نزدیک تحویل خواهد شد.

وی ادامه ‌داد: سال ‌گذشته ۲۹۰ کیلومتر اصلاح شبکه در استان اجرا شد و ۲۰۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ظرفیت‌سازی برای تصفیه‌خانه‌های آب صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: از سوی دیگر حدود ۸۰ حلقه چاه حفاری و تجهیز شد و حدود ۱۲۵ کیلومتر خطوط انتقال آب‌رسانی داشتیم که با وجود محدودیت اعتباری شاهد افزایش ۱۰ درصدی نسبت به متوسط پنج سال اخیر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان ‌کرد: در زمینه اصلاح شبکه‌های فاضلاب در طول ۶ سال اخیر ۹۵ میلیارد تومان اعتبار جذب شده که برای احداث ۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب هزینه شده است.

وی اضافه کرد: این اقدام توسط نیروهای شرکت آب و فاضلاب در استان و شهرستان‌ها انجام شده است.

وی در پایان با تشکر از همه مسئولان استانی به‌ویژه استاندار و معاون عمرانی استاندار که در به ثمر رساندن فاینانس بین‌المللی نقش داشته‌اند تشکر کرد و از مردم خواست با مواجه با هرگونه مشکلی در زمینه آب و فاضلاب مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۲ اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.