سازمان ترافیک اهواز پس از سه سال هنوز تشکیل نشده‌است

خورنا: دبیر شورای ترافیک خوزستان گفت: با گذشت سه سال از مصوبه وزارت کشور، سازمان ترافیک شهرداری اهواز هنوز تشکیل نشده است.رضا اسکندری مکوند فقدان سازمان ترافیک را یکی از مشکلات اصلی شهر اهواز دانست.

وی با بیان اینکه تشکیل نشدن این سازمان باعث عدم تمرکز در حوزه حمل و نقل و ترافیک و کاهش عملکرد در بخش ترافیک شهر شده تصریح کرد: در حال حاضر حتی برخی از شهرهای کوچک نیز سازمان ترافیک تشکیل داده اند. سازمان شهرداری ها و وزارت کشور از شهرهایی که دارای سازمان ترافیک باشند در حوزه ترافیک و مطالعات حمایت بیشتری می‌کند.

به گفته اسکندری مکوند، به دلیل نبود سازمان ترافیک قراردادهای مربوط به حمل و نقل در دیگر سازمان‌های غیرمرتبط شهرداری اهواز منعقد می شود. از جمله مطالعات، اصلاح هندسی، اجرای دور برگردان‌ها و… .

وی افزود: اکنون مراکز معاینه فنی اهواز زیر نظر سازمان پایانه های شهرداری فعالیت می کنند، جایگاه های CNG زیر نظر سازمان اتوبوسرانی و مدیریت پارکهای خیابانی (پارکبان) زیر نظر سازمان تاکسیرانی، در حالی که همه این امور باید در سازمان ترافیک متمرکز شود.

ترویج فرهنگ ترافیک

دبیر شورای ترافیک همچنین با بیان اینکه شهرداری در حوزه ترویج «فرهنگ ترافیک» کم کار کرده است، گفت: این در حالیست که آموزش در این حوزه، کاهش تصادفات، کشته ها و بهبود عبور و مرور را در پی دارد.

وی افزود: به طور مثال بررسی های میدانی نشان می دهد که شهروندان به گذرگاه ها و چراغ های عابر پیاده که اخیرا نصب شده اند توجهی نشان نمی دهند. اغلب رانندگان راهنما زدن پیش از توقف را رعایت نمی کنند. در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رانندگان از فاصله ۱۰ متری خط عابر پیاده توقف کامل می کنند تا عابر با آرامش وارد پیاده رو شود اما در اینجا برعکس، راننده سرعت را بیشتر می کند. این ها رفتارهایی است که فقط با آموزش و تذکر اصلاح می شود.

اسکندری مکوند تاکید کرد: بهترین زمان برای آموزش فرهنگ ترافیک سنین کودکی و نوجوانی است. می‌توان از کتاب، سی‌دی‌های مناسب و بازدید برای مقاطع مهدکودک، ابتدایی و راهنمایی استفاده کرد. استفاده از دیگر راه های تبلیغاتی برای بزرگسلان مانند رسانه های گروهی، پلاکارد، بروشور، همایش‌ها و… نیز می‌تواند مفید باشد.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: همزمان با فرهنگسازی باید زیرساخت‌های ترافیک در کلان شهر اهواز نیز تکمیل شود.

وی با اشاره به راهکارهای متنوع برای آرام سازی ترافیک در شهرها اظهار کرد: به کارگیری تابلوهای پیام متغیر، علائم هشدار دهنده، استفاده از نوشتار و رنگ‌های تند روی جاده و شیارهای لرزاننده از روشهای تاثیرگذار برای آرام سازی ترافیک هستند.

اسکندری مکوند با بیان اینکه سرعت‌کاه‌های استاندارد با ارتفاع مناسب باید مدنظر قرار گیرد، افزود: اما می بینیم که هنوز سرعت کاه های غیراستانداردی ساخته شده که بیشتر به سرعت گیر شبیه هستند. ضمن اینکه سرعت گیرهای پلاستیکی که اکنون در معابر اهواز برای کاهش سرعت به وفور استفاده می شود مدت هاست که منسوخ شده است و باید جای خود را به سرعتکاه های آسفالتی و سنگفرش استاندارد دهد که آئین نامه دفتر حمل و نقل وزارت کشور در این خصوص ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: گذرگاه های عابر پیاده نیز مشکلاتی دارند. در برخی بلوارهای طولانی مانند خیابان چمران تعداد این گذرگاه‌ها زیاد و فاصله آنها خیلی کم است.

اسکندری مکوند تاکید کرد: خطوط عابر پیاده نیز به ندرت در معابر اهواز مشاهده می شود. در مقاطع زمانی محدود، خط کشی هایی انجام می شود که بعد از مدتی محو می شود. در حالی که به دلیل گرمای هوای اهواز عمر خط کشی ها کم تر است و باید به صورت مداوم شستشو یا تجدید شوند.