چهارمین عمل اهدا عضو از یک بیمار مرگ مغزی در اهواز انجام شد

خورنا: پزشک پیوند بیمارستان گلستان اهواز گفت: جا افتادن فرهنگ اهداء عضو در خوزستان، امری است که با تلاش و یاری اصحاب رسانه در شرف وقوع است.

دکتر امین بحرینی، فوق تخصص پیوند کبد، کلیه و پانکراس، امروز( ۶ شهریورماه) پس از انجام عمل در اتاق عمل پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز؛ گفت: به یاری خدا کم کم شاهد بهبود آمار رضایت برای اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی در استان خوزستان هستیم و می بینیم که علی رغم وجود شرایط خاص قومیتی در میان خانواده ها، به تدریج مردم با فکری بازتر و دیدی وسیع تر با موضوع اهداء عضو برخورد می کنند و ما امروز برای چهارمین بار در ماه گذشته شاهد رضایت خانواده ای دیگر برای اهدای اعضای فرزندشان به بیماران نیازمند بودیم.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تلاش مضاعفی برای هرچه آشنا تر نمودن مردم با این فرهنگ خداپسندانه و خیرخواهانه داشته ایم و البته چه بسا این همه تلاش ما بدون یاری بی دریغ و گاه شبانه روزی اصحاب محترم رسانه ها و خبرگزاری ها، خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان گرامی میسر نبود و قدردانی از این عزیزان را بر خود فرض می دانیم و استمرار حمایت و پشتیبانی آنان را می طلبیم.

بحرینی افزود: کلیه‌ای که توسط بیمار دیالیزی دریافت می‌شود باید مناسب بدن او باشد زیرا هر چه کلیه جدید به بدن بیمار دریافت‌کننده شبیه باشد احتمال اینکه دستگاه ایمنی بدن وی کلیه را نپذیرد،‌ کمتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: در صورتی که کلیۀ دریافت شده از سوی سیستم ایمنی بدن ناشناس تشخیص داده شود این سیستم به آن حمله می‌کند؛ در مقابل فرد پذیرنده کلیه باید داروهای خاصی را مصرف کند تا از پس زدن کلیه به وسیله سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند.

دکتر عباس چنانه، مسئول مرکز مدیریت پیوند و فراهم آوری اعضاء بیمارستان گلستان اهواز، نیز گفت: اگر فرهنگ اهدا عضو در استان خوزستان گسترش یابد، بستگان بیمار دیالیزی بیشتر به اهدا عضو مبادرت خواهند کرد. متاسفانه در حال حاضر اهدا کلیه از سوی بستگان و آشنایان به بیمار دیالیزی به ندرت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیوند اعضاء در خوزستان باید اهمیت خود را را پیدا کند، افزود: به دلیل عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به پیوند اعضاء، هنوز بیشتر پیوندهای کلیه توسط افراد سالم به بیماران دیالیزی اهدا می‌شود اما در صورتی که اولیاء بیماران مرگ مغزی به پیوند اعضاء رضایت دهند دیگر به پیوند کلیه از افراد سالم به بیمار دیالیزی نیازی نیست.