دیواره غربی محوطه آبشارهای شوشتر حفاظت‌ اضطراری می‌شود

خورنا: مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر گفت: اقدامات و حفاظت‌های اضطراری دیواره غربی محوطه آسیاب‌ها ادامه می‌یابد.

حسین عیدانی بیان کرد: دیواره غربی که یکی از بخش‌های بحرانی محوطه آسیاب‌های شوشتر می‌باشد با بررسی‌های کارشناسان و ارایه طرح مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت. این مرحله از عملیات حفاظت از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد.

وی توضیح داد: از آن جایی که دیواره مذکور مشرف به محوطه و یکی از راه‌های دسترسی به بخش میانی سایت بوده و در ایام سال گردشگران زیادی از این مسیر تردد می‌کنند گروه پایش و مانیتورینگ سایت بررسی طرح حفاظتی دیواره را در برنامه کار خود قرار داد. لذا بعد از شناسایی ترک‌ها و شکاف‌های عمیق در این دیواره شروع به داربست‌بندی تا ارتفاع ۱۷ متر نمود و بهترین و مفیدترین مصالح جهت این کار پرکننده سبک جهت پر کردن شکاف‌ها و در نهایت اندود کاهگل بر روی کل ترک مورد نظر تشخیص داده شد.

عیدانی افزود: در این کار هدف جلوگیری از نفوذ بیشتر نزولات جوی، آب‌های سطحی و تاثیرات دمایی بر ترک‌ها و ایجاد ساختار یکپارچه بدون مداخله ناهمگون بوده است.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: این دیواره ترکیبی از چند لایه مختلف سنگ با جنسیت‌های مختلف نظیر ماسه سنگ، رگه گل رسی و مارن است که به دلیل فرسایش در بیشتر ایام سال و به ویژه در ایام بارانی شاهد تخریب بخش‌هایی از آن بودیم.