منتجب‌نیا: تا بازگشت کروبی فعالیت غیررسمی می‌کنیم

خورنا: قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه “فعالیت این حزب به صورت غیررسمی آغاز شده است”، اظهار کرد: تا مشخص نشدن وضعیت دبیرکل، این حزب وارد فعالیت رسمی نمی‌شود.

 

رسول منتجب‌نیا همچنین با بیان اینکه “دوران فعالیت تندروها در کشور به پایان رسیده است”، گفت: منتظریم تا دولت پیگیر مشخص کردن وضعیت آقای کروبی شود.

 

گفت‌وگوی حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا با ایسنا درباره آخرین وضعیت حزب اعتماد ملی و وضعیت احزاب در کشور بدین شرح است:

 

 

فعالیت «رسمی» حزب اعتماد ملی، بعد از تعیین تکلیف کروبی

 

لطفا درباره آخرین وضعیت حزب اعتماد ملی توضیح دهید.

 

پاسخ: چندی پیش حزب اعتماد ملی در نشستی که با حضور اکثریت اعضای شورای مرکزی این حزب با مسئولان استان‌ها برگزار شد، به این تصمیم رسید که فعالیت خود را به صورت غیررسمی آغاز کند زیرا این حزب همچنان قانونی و مجاز به فعالیت است و شرایط فعلی هم شرایط مناسبی برای گرد آمدن اعضای این حزب است. ما تصمیم گرفتیم که فعالیت غیررسمی خود را تا زمان مشخص شدن وضعیت دقیق دبیرکل حزب ادامه دهیم و بعد از مشخص شدن تکلیف ایشان، حزب را با حضور آقای کروبی به صورت رسمی فعال کنیم. البته هنوز نسبت به برگزاری جلسه بعدی شورای مرکزی تصمیمی گرفته نشده است ولی احتمال برگزاری چنین جلسه‌ای وجود دارد.

 

 

امیدواریم در دولت یازدهم مشکل کروبی حل شود

 

یکی از انتقادهایی که به احزاب در ایران وارد می‌شود این است که قائم به فرد هستند. به نظر می‌رسد در حزب اعتماد ملی هم چنین آسیبی وجود دارد. چرا اصرار دارید که الزاماً با حضور دبیرکل قبلی ادامه مسیر دهید و پیش از مشخص شدن وضعیت ایشان، دبیرکل جدیدی را انتخاب نمی‌کنید؟

 

پاسخ: با اینکه حزب می‌تواند این کار را انجام دهد ولی به لحاظ مسائل اخلاقی و عاطفی و به این جهت که آقای کروبی مؤسس اولیه این حزب بوده و سال‌ها برای حزب تلاش کرده است، اعضای شورای مرکزی حزب مصلحت نمی‌دانند تا مشخص نشدن وضعیت ایشان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند. اعضای حزب امیدوارند با توجه به تغییر شرایط در دولت یازدهم، مشکل آقای کروبی هم حل شود تا حزب بتواند به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

 

در مورد مشخص شدن تکلیف آقای کروبی آیا پیغامی یا نشانه‌ای دریافت کردید یا منتظر اتفاق خاصی هستید؟

 

پاسخ: ما پیامی دریافت نکردیم و به صحبت‌ها و وعده‌های آقای روحانی در دوره تبلیغات انتخابات و سخنان ایشان بعد از برگزیده شدن به عنوان رییس‌جمهور تکیه کرده‌ایم. تصور می‌کنیم با تغییر شرایط و فضای جدیدی که در کشور بوجود آمده است، امکان حل این مساله بسیار زیاد است.

 

آیا بهتر نیست تا زمانی که تکلیف آقای کروبی مشخص نشده، اهدافی را که وی در پایه‌گذاری حزب مدنظر داشته است دنبال کنید و حزب را بصورت رسمی فعال کنید؟

 

پاسخ: در جلسه شورای مرکزی حزب تصمیم گرفته شد که فعالیت حزب به صورت غیررسمی آغاز شود. می‌شود نظری که شما داده‌اید هم مدنظر شورای مرکزی قرار بگیرد اما این امر منوط به تصمیم شورای مرکزی حزب است.

 

آیا پس از انتخاب شدن آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور، از دولت خواسته‌اید که وضعیت دبیرکل حزب را پیگیری کند؟

 

پاسخ: نه؛ ما منتظر هستیم که خود دولت این کار را در آینده انجام دهد. ما هیچ عجله و شتابی نداریم و می‌خواهیم طبق روال قانونی آقای روحانی این مساله را پیگیری کند. شورای عالی امنیت ملی و روسای قوا به خوبی می‌توانند این مساله را پیگیری کنند.

 

 

تندروها بدانند که عمر فعالیت آنها تمام شده است

 

در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی شاهد فعالیت عده‌ای تندرو بودیم و حتی به زعم برخی افراد، اینها توانستند مانع رای‌آوری سه نفر از وزرای پیشنهادی شوند. به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که این افراد مانع پیگیری دولت در زمینه تعیین تکلیف آقای کروبی نشوند؟

 

پاسخ: تندروها باید بدانند که عمر فعالیت آنها تمام شده است و جامعه پذیرای حرکت‌های تند آنها نیست. سخنان آنها در مجلس موجب ایجاد نفرت از سوی مردم شده است و در واقع این مواضع به خود مجلس ضربه زد. در آن چهار روز با وجود اینکه مجلس به وظیفه خود عمل کرد، چون از برخی نمایندگان اظهارات ناصواب و غیراخلاقی شنیده شد مردم به آنها بدبین شدند. افراطیون باید بدانند که در بین مردم جایگاهی ندارند. همه امور باید به سرانگشت تدبیر هدایت شود. وقتی آقای ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری ابراز می‌کنند که مذاکره با آمریکا یک امر شدنی است، این امر نشان می‌دهد که تجدید نظری در گفتمان و برنامه‌ریزی‌ها در حال رخ دادن است و تندروی‌ها از بین رفته است. وقتی از سوی مشاور رهبری چنین چیزی مطرح می‌شود طبیعتا در دولت و مجلس هم می‌شود که این تغییرات بوجود آید.

 

تندروها باید پاسخ تندروی‌های گذشته و ضربه‌هایی که به حیثیت نظام زده‌اند و لطمه‌هایی را که به افراد مختلف وارد آورده‌اند، بدهند اما آنها به جای اینکه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند باز هم بر طبل افراط‌گرایی می‌کوبند و غافل از این هستند که تندروی در واقع نوعی خودزنی است.

 

 

در صورت تصمیم مراجع قانونی (برای حل مشکل کروبی)، حرکت‌های افراطی به نتیجه نمی‌رسد

 

ولی ممکن است این تندروها با ایجاد یک فضا و جو خاص در کشور بتوانند مانع فعالیت دولت در این رابطه شوند؟

 

پاسخ: آنها نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند چون اختیار امور با آنها نیست. وقتی مسئولان عالی نظام به یک تصمیم برسند، این حرکت‌های افراط‌گرایانه نمی‌تواند به نتیجه برسد. برای پیگیری وضعیت دبیرکل حزب اعتماد ملی، نهادها و مراجع قانونی وجود دارند که باید آنها تصمیم بگیرند.

 

 

اعتبار قانونی حزب اعتماد ملی محفوظ است

 

آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور اظهار کردند که جلسات دوره‌ای با احزاب برگزار می‌کنند. با توجه به اینکه شما گفتید که فعالیت رسمی خود را آغاز نمی‌کنید، آیا در این نشست‌ها شرکت خواهید داشت؟

 

پاسخ: بله؛ ما حتما در این نشست‌ها شرکت می‌کنیم زیرا اعتبار قانونی حزب محفوظ است و ما از هرگونه همکاری دولت با احزاب استقبال می‌کنیم.

 

 

صحبت‌های وزیر کشور درباره تقویت احزاب مطابق انتظار است

 

نظر شما در مورد مواضع اخیر وزیر کشور که گفته‌اند به دنبال تقویت احزاب هستند، چیست؟

 

پاسخ: صحبت‌های وزیر کشور در مورد تقویت احزاب، همان چیزی است که مردم و احزاب از دولت یازدهم انتظار دارند. سیاست دولت نهم و دهم حزب‌ستیزی یا حداقل نادیده گرفتن احزاب و تشکل‌های رسمی و پروانه‌دار بود که این امر خلاف قانون و به دور از انتظار از یک دولت در نظام جمهوری اسلامی است. انتظاری که از دولت یازدهم می‌رود این است که طرفدار و حامی احزاب باشد و بستر و زمینه شکل‌گیری و فعالیت گسترش احزاب را فراهم کند که البته خوشبختانه وزیر کشور چنین نویدی را دادند. ما انتظار داریم که خانه احزاب نیز مجدداً راه‌اندازی شود. در زمان دولت آقای خاتمی این حمایت به صورت گسترده‌ای وجود داشت و حتی علاوه بر حمایت معنوی، حمایت‌های مالی هم از احزاب صورت می‌گرفت و امکانات و یارانه به احزاب تعلق می‌گرفت. امیدواریم که این روند مجدداً پیگیری شود تا تحزب در کشور جا بیفتد و احزاب قانونی جایگاه خود را پیدا کنند و از این پس افراد بصورت غیرقانونی فعالیت نکنند یا اینکه از نهادهای انقلابی استفاده حزبی نشود.