برنامه‌هایی که برای سازه‌های ثبت جهانی شوشتر در سال ۱۳۹۲ تدوین شده‌اند

خورنا: مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در خصوص برنامه‌های تدوین شده این پایگاه در سال ۱۳۹۲ گفت: این طرح‌ها که در چند بخش جداگانه پژوهشی، گردشگری، حفاظت و مرمت، تجهیزات و غیره برنامه‌ریزی شده‌اند براساس نیاز و امکانات پایگاه و آثار پیشنهاد و ارایه شده‌اند.

حسین عیدانی افزود: هدف پایگاه این است که با توجه به امکانات موجود و تامین اعتبار این طرح‌ها از جانب سازمان متبوع بتواند این برنامه‌ها را به مرحله اجرا درآورد.

وی بیان کرد: اهم برنامه‌های تدوین شده در حوزه‌های پژوهشی عبارتند از طرح مطالعاتی تثبیت جداره غربی آبشارها، طرح مطالعاتی حفاظت جامع از سیستم نظام آبی شوشتر، طرح خواناسازی محوطه قلعه سلاسل و سایر طرح‌ها.

به گفته عیدانی: این برنامه‌ها در حوزه حفاظت و مرمت عبارتند از: تثبیت جداره غربی آبشارها، مرمت و ساماندهی پل بندلشکر، آزمایش‌های حفاظت صخره، مرمت و ساماندهی آسیاب‌ها و آبشارها و محوطه‌های خانه مرعشی، قلعه سلاسل، پل بند شادروان، بند میزان، کلاه فرنگی، پل شاه علی، پل سنگبرون، بند خاک، بند عیار، بند ماهی بازان و بند شرابدار.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در خصوص برنامه‌های حوزه گردشگری توضیح داد: چاپ کتاب و تهیه بروشورهای معرفی آثار، تهیه لوح فشرده تصاویر سه بعدی سازه‌ها، تهیه تابلوهای معرفی، ایجاد غرفه‌های تولید و غرفه صنایع دستی و برپایی نمایشگاه‌های فصلی در شوشتر و در محوطه‌های تاریخی از سایر برنامه‌ها است.

عیدانی در خصوص سایر طرح‌ها افزود: برگزاری کارگاه‌ها و کارگروه‌های معماری و مرمت جهت تعامل با دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و تخصصی و همچنین تملک و آزادسازی عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی از سایر برنامه‌های مهم و در دست اقدام این پایگاه هستند.