انتخاب شهردار اهواز/ از کرباسچی شهردار سابق تهران تا گلمرادی شهردار بندر امام خمینی

خورنا: این نوشتار قصد توصیه و یا سفارش به منتخبان مردم که حالا مطابق قانون تعدادشان نسبت به شورای سوم ۲/۵ برابر شده و ورود به مصادیق را ندارد اما توجه آنان را برای مداقه، تامل و تحقیق و داشتن حجت شرعی و عقلی برای انتخاب شهردار اهواز را جلب می‌کند.

اخباری که تا به امروز از جلسات پیدا و پنهان شورای شهر بدست ما رسیده است حکایت از تشتت آرا و پراکندگی آرا شوراییان برای رسیدن به شهردار منتخب با اکثریت قریب به اتفاق حکایت دارد. در این میان اعمال نفوذ برخی از شخصیت‌های سیاسی استان و نقش برخی از صاحبان ثروت و قدرت در استان برای تاثیر گذاری بر انتخاب شهردار مورد نظر خود نیز اخباری ناخوشاینداست که امری مذموم و فشار روی این نهاد مردمی محسوب می‌شود.

در حالی که از دیگر کلانشهرهای کشور شوراییان با تشکیل کارگروه‌های تخصصی سعی در اجماع برای انتخاب شهرداری متخصص و متعهد دارند در کلانشهر اهواز خبری از اجماع و یا تشکیل کارگروه‌های تخصصی و اجتماعی به گوش نمی‌رسد، تا آنجایی که شش نفر از اعضای شورای چهارم اهواز خود را برای ریاست شورا کاندیدا کرده‌اند برخی از شورای شهر کلانشهر‌ها نه تنها بر روی رییس شورا که هرساله باید انتخاب آن تجدید شود اجماع کرده‌اند و شهردار منتخب خود را نیز برگزیده‌اند.

به نظر می‌رسد منتخبین شورای شهر همگام با سیاست‌های دولت اعتدال باید بدور از افراط و تفریط و تنها با ملاک عقلانیت و دوری از هیجانات سیاسی، قومی و باندی و فقط و تنها فقط بر اساس منافع عمومی شهروندان و شهر اهواز که به شهادت همه کار‌شناسان از بسیاری از شاخص‌ها و استانداردهای شهر عقب است شهردار منتخب خود را انتخاب کنند.

بدیهی است تنها با این فرآیند است که می‌توان پاسخ اقناعی و مستدلی برای شهروندان اهوازی که ثابت کرده‌اند مردمی صبور با نگاهی روشن به آینده هستند ارائه داد. اهمیت انتخاب شهردار اهوازی که برای توسعه و رسیدن به شاخص‌های شهری سایر کلانشهر نیاز به تلاش و برنامه ریزی مدون دارد بر هیچکس پوشیده نیست.

طی چند روز گذشته نام‌های چهره‌های متعددی در سایت و رسانه‌ها منتشر شده که در این میان نام افرادی چون کرباسچی شهردار سابق تهران، کتانباف شهردار فعلی اهواز، سیدخلف موسوی، سعید ممبینی، حمید زنگنه، اقبال محمدیان، محمد صفری، گلمرادی، محمدرضا شمسایی، علی نوذرپور، سیدحمزه حسینی، عیسی قلی احمدی نیا دیده می‌شود.

به گفته برخی اعضای شورا تعداد کمی از آن‌ها شانس قرار گرفتن در معرض رأی برای عهده‌دار شدن پست مدیریت شهر اهواز را دارا هستند و سایر افراد معرفی شده در مراحل اولیه بررسی، از دایره رقابت با گزینه‌های دیگر خارج می‌شوند.

از حال و هوای این روزهای شورایی‌ها برای انتخاب شهردار که گاهی امید‌ها در آن فزونی ‌می‌یابد و‌گاه کمرنگ‌ می‌شود که بگذریم به وظیفه‌ منتخبان مردم در پارلمان محلی یعنی شورای شهر می‌رسیم؛ اعضای شورا علاوه بر اینکه وظیفه سیاست‌گذاری در مدیریت شهری را دارا هستند، وظیفه مهم دیگری مبنی بر انتخاب شهردار را به عهده دارند که این انتخاب زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که قرار باشد شهردار برای کلانشهری مانند اهواز انتخاب شود.

در واقع می‌توان گفت برنامه‌ها و مصوبات شورا برای شهر زمانی به بار می‌نشیند که یک شهردار توانمند و شایسته انتخاب شده باشد بنابراین دقت در بررسی گزینه‌های موجود برای این انتخاب سرنوشت‌ساز بسیارحائز اهمیت است چراکه دیگر فرصت تجربه کار‌ها و تصمیمات با آزمون و خطا در اهواز وجود ندارد.

با یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که اگر در روند انتخاب شهردار روش‌های علمی و اصولی انتخاب یک مدیر جای خود را به نگاه‌های صرفاً قومی، باندی و شخصی بدهد، شهر و شهروندان با چالش رو به رو خواهند شد.

به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر بر اهمیت انتخاب شهردار و پستی که قرار است به فرد منتخبشان محول کنند، واقف‌ هستند و بیان ویژگی‌های شهردار طی مصاحبه‌ها ی آنان نشانگر این است که به زوایای گوناگونی از انتخاب شهردار توجه دارند و به نوعی می‌خواهند فردی انتخاب شود که همه خوبی‌ها را یکجا داشته باشد!

هرچند فردی که انتخاب می‌شود در برخی حوزه‌ها و عملکرد‌ها ضعف‌هایی خواهد داشت اما نکته مهم این است که فرد منتخب اعضای شورا حداکثر ویژگی‌هایی که به آن اشاره داشتند را دارا باشد. به طور حتم آنچه شهروندان از نمایندگان خود در شورا انتظار دارند نیز این است که همه نکات و ویژگی‌های مثبت لازم برای اداره یک شهر در شهردار آینده وجود داشته باشد تا مسیر پیشرفت و دستیابی به شهری در شأن دروازه تشیع ایران با سرعت و کیفیت بالاتری طی شود.

امید است هنگام انتخاب فرد اصلح برای مدیریت شهر اهواز ویژگی‌هایی که برای تعیین آن وقت گذاشتند زیر سایه نگاه‌های سیاسی، قومی، باندی و شخصی فراموش نشود و اعضای شورا نشان دهند جلب رضایت خداوند و مردم، سرنوشت شهر و شهروندان برایشان با اهمیت‌تر از سلیقه‌ها و نگاه‌های نگاه‌های سیاسی، قومی، باندی و شخصی است.

در این میان از نقش صداوسیمای مرکز استان خوزستان و رسانه‌های معتبر برای تبیین جایگاه و رسالت خطیر شوراییان به شهروندان نباید غافل شد. رسانه‌ها می‌تواند با دعوت از کار‌شناسان، ُ صاحب نظرانُ، نخبگان استان و منتخبین شورای شهر اهواز آنان را در انتخاب درست و منطقی شهردار اهواز یاری رسان باشد و با این حرکت از ورود فضای مجازی به این حوزه و تاثیرگذاری بر انتخاب شهردار جلوگیری شود.