روایتی از جمهوری اسلامی مد نظر امام/ سید محمد خاتمی

خورنا: دولت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س) با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و به کوشش علی داستانی بیرکی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی مقدمه کوتاهی برای این اثر نگاشته‌اند که در ادامه می‌آید:

نزدیک به دو سده است که در ایران عزیز جنبش و حرکتی از متن وجدان، آگاهی و اراده مردم (ملت) برآمده است و در انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی‌(س) اوجی شکوهمند یافته و همچنان ادامه دارد.

مردم این مرز و بوم که از استبداد، استعمار و عقب‌ماندگی سخت رنجیده بودند با کسب آگاهی، خود را به قلّه‌ای نزدیک می‌کنند تا پرچم آزادی، استقلال و پیشرفت را بر آن بکوبند. امتیاز انقلاب اسلامی در این است که این خواست تاریخی را با هویت تاریخی – فرهنگی ملت همسو کرده است و توانسته است بر مبنای دین حرکت به سوی این سه مقصد گرانقدر جهت بدهد و شوری شگفت انگیز در تاریخ ما پدید آورد.

به نظر من جهت دادن خواست و حرکت مردم به سوی «جمهوری اسلامی» هم نشان‌دهنده درک درست امام از تاریخ و مقتضیات آن، هم حکایت‌گر بینشی است از اسلامی که در جهان معاصر نیز می‌تواند گره‌گشا باشد.

در نظر امام جمهوری اسلامی به همان معنی است که در جهان هست و البته می‌تواند با اسلامیت جمع شود و اساساً، اسلامی که در انقلاب ما ارائه شد اسلامی است فرا خواننده مردم به حاکمیت و سرنوشت خود که بنیاد جمهوریت هم هست.

ابهام آفرینی در مورد ترکیب جمهوری اسلامی، از سوی دو قطب مخالف در مبنا و هدف اما همسو در پندار ناسازگاری دین و دمکراسی، از مشکلات امروز ما است.

آنچه از مجموعه بیانات و مواضع حضرت امام برمی‌آید این است که این دو امر نه تنها باهم ناسازگار نیستند بلکه در عرصه حیات اجتماعی و با توجه به شرایط تاریخی و اعتقادی و نیازهای جامعه، یکی بدون دیگری نمی‌تواند پایدار شود.

امیدواریم که تلاش ارجمند عزیزان در تبیین نظرات امام در باب حکومت و بخصوص رفع این ابهام ویرانگر، عظمت پیشنهاد جمهوری اسلامی به ملت که مورد تأیید قاطع قرار گرفت، تبیین و منتج به این شود که دین را به گونه‌ای ببینیم که با مقومات جمهوریت ناسازگار نباشد و جمهوریت را چنان بنگریم که در برابر دینداری قرار نگیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • س آقای خاتمی و حضرت امام(ره)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • عبدالله رستگار گفتم که فایده ای ندارد تازه دردسر هم دارد اصلا بی خیال تو بردی
  • عبدالله رستگار حق با شماست نه آقای خاتمی ونه آقای هاشمی رفسنجانی ونه آقایان کروبی موسوی صانعی ونه هیچیک از کسانی که در زمان امام راحل ازاطرافیان آن بزرگواربودندحق ندارند در مورد نظرات امام سخنی بگوینداما کسانی که امام آنها را به حاشیه رانده بود حق دارند هرچه دلشان خواست بگویند افراد زیرسی سال که آن موقع بچه بودند فقط برشنیده های خود استناد میکنند ولی افرادسی سال به بالا خوب یادشان می آیداما افسوس که گفتن بی فایده است...
    • س اولا:به سن و سال نیست در اول اسلام هم افرادی بودند که کنار پیامبر(ص) بوده و گاهی پیامبر از آنها تعریف میکرد اما بعد از حیات پیامبر میدانیم که آن افراد چه عاقبتی پیدا کردند! ثانیا: افکار، فرمایشات،کتابها و وصیت نامه حضرت امام(ره) موجود و در دسترس همگان است
  • همت شیرمردی ولی واقعاً جالبه !!!!!!!!!! اگه یک روز این طرف باشند و یک روز آنطرف چه کسی گله ای میتواند بکند ، آیا از سال 88 خیلی گذشته ؟ یا فکر میکنند که مرد خیلی مشکل دارند و فراموش کردند ؟ آیا سکوت آقایان در برابر شعارهای ضد ولایت فقیه برخی شورشیان ضد انقلاب و نظام و ولایت فقیه نیز جز دولت و دولت مردان مد نظر امام (ره) بوده ؟ آیا حرفهای حضرت آقا خامنه ای برای مشخص کردن حد و مرز با آن آدمها و حرفها به گوش آقایان مقاله نویس متن فوق نرسید ؟ و آیا حرفی زدند و فاصله گرفتند؟