۱۰۰ هزار انشعاب جدید فاضلاب در خوزستان ایجاد می‌شود

خورنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان از ایجاد ۱۰۰ هزار انشعاب جدید فاضلاب در استان با استفاده از اوراق مشارکت خبرداد.

علیرضا صنیعی نژاد پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از احداث پنج تصفیه خانه دیگر در شهرستانهای بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه و بستان خبر داد و عنوان کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در این زمینه اجرای این طرح به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در طول شش سال گذشته دو هزار و ۳۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب برای حدود ۶۰ شهر در استان انجام شده است. همچنین با وجود، محدودیتهای اعتباری لحاظ شده در سال‌های گذشته، ۲۹۰ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب تنها در سال ۹۱ انجام پذیرفت.

صنیعی‌نژاد، با بیان اینکه، یکی از فعالیت‌های زیربنایی انجام شده، ذخیره سازی آب به عنوان پشتیبانی مورد اطمینان برای زندگی مردم است، تصریح کرد: در همین راستا توانسته‌ایم ۷۸ هزار متر مکعب ظرفیت مخزن سازی آب در استان را بازسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در همین خصوص اظهار کرد: همچنین ۲۷۰هزار مترمکعب ایجاد ظرفیت ذخیره آب در سطح شهرهای استان داشته ایم. ضمن اینکه در طول پنج سال گذشته، ۸۰ حلقه چاه در استان حفاری و تجهیزشده اند و عملیات مربوط به خطوط انتقال آنها نیز انجام شده است.

صنیعی نژاد افزود: با در نظر گرفتن این مسئله که در سالهای گذشته با محدودیت اعتبارات مواجه بودیم اما توانسته ایم ۱۳۵ کیلومتر خطوط انتقال آب در استان را احداث کنیم که در این مورد نسبت به متوسط پنج سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته ایم.

وی در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در مدت پیش گفته در بحث احداث شبکه فاضلاب گفت: هزار و ۱۰۰ کیلومتر اجرای شبکه فاضلاب در استان صورت گرفته است که البته ۸۰۰ کیلومتر آن در طول ۱۰ماه گذشته انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با بیان اینکه ساخت ۵۵ ایستگاه پمپاژ فاضلاب در شهرستانهای استان شروع به کار کرده است، گفت: همچنین ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان به ۴۵ هزار متر مکعب رسیده است.

صنیعی نژاد در مورد مشکلات پیش آمده در طول پنج سال گذشته نیز تصریح کرد: در این خصوص با۴۱۰ مورد رفع مشکلات و سوختگی پمپ مواجه بودیم.

وی در خصوص جذب اعتبارات در طول شش سال گذشته عنوان کرد: در زمینه اصلاح شبکه فاضلاب استان، ۹۵ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده ایم که البته به سرانجام رساندن دو هزار و ۳۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب را با بهره گیری از ظرفیت ادارات استان انجام داده ایم و قطعا اگر در این مورد از شرکتهای پیمانکاری کمک می گرفتیم به چهار برابر این اعتبارات نیاز داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای طرح آب رسانی استان دریافت کرده ایم، گفت: همچنین ۳۶۰ میلیارد تومان در مجموع ۱۰ سال گذشته در این مورد دریافت کرده ایم.

صنیعی نژاد با اشاره بر این امرکه،متوسط دریافت اعتبارات در بخش تملک و دارایی ۳۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: ما در سال گذشته در این خصوص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم.

وی اظهار ضمن خرسندی از اجرای طرح فروش اوراق مشارکت شرکت آبفای استان خوزستان عنوان کرد: این طرح به مدت سه سال و با سقف ۹۰۰ میلیارد تومان به مرحله اجرا در آمد که البته ازنتایج خوبی نیز برخوردار بود. همچنین طبق پیش بینی های صورت گرفته با فروش این اوراق مشارکت حدود ۱۰۰ هزار انشعاب جدید فاضلاب در استان خوزستان ایجاد می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوستان همچنین گفت: با صدور مجوز هیئت وزیران قرار است ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب به روش فاینانس در خوزستان احداث شود.

صنیعی‌نژاد با اشاره به برگزاری مراسم انعقاد قرارداد فاینانس بین‌المللی پنج تصفیه‌خانه فاضلاب استان خوزستان با همکاری یک شرکت پیمانکار چینی، اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی پنج تصفیه خانه با اعتباری در حدود ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و بندر ماهشهر به‌زودی آغاز می‌شود.