رودخانه زهره آرام آرام جان می‌سپارد / کشاورزی هندیجان قربانی خشکسالی

خورنا: رودخانه زهره هندیجان که به جرأت می‌توان گفت تنها دلیل زندگی برای حیات این منطقه بوده این روزها با آلودگی مفرط و خشکالی جدی روبه‌روست و آرام آرام در حال جان سپردن است.

در طول تاریخ هر کجا آب جریان داشته زندگی و حیات نیز کم کم شکل گرفته است. شهرستان هندیجان هم چنین سرنوشتی را به چشم دیده و پیدایش آن را می‌توان مدیون رودخانه پرآب زهره دانست.

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه از کنار شهرهای اردکان، سپیدان و ممسنی در استان فارس می‌گذرد و پس از خارج شدن از استان فارس به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می‌دهد و از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند. این رودخانه همچنین پس از ریخته شدن رودخانه‌های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت (زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می‌شود و با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر می‌دهد و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می‌ریزد.

دیربازی‌ست که کشاورزی این منطقه مدیون رودخانه پرآب زهره است و امرار معاش بسیاری از ساکنان روستایی اطراف این رودخانه را تامین می‌کند.

زهره که از آن به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور می‌توان نام برد این روزها حال و روز خوبی ندارد و زلالی‌اش را آلودگی و شوری ربوده است. کشاورزان هم با نارضایتی از این وضعیت درددل خود را به امواج ناپیدای این رودخانه می‌سپارند تا شاید بتوانند بار دیگر شفافیت و زلالی روزهای رونق کشاورزی‌شان را شاهد باشند.

* کشاورزی و دامداری هندیجان در حال نابودی‌ست

در این خصوص یکی از کشاورزان شهرستان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کشاورزی و دامداری این منطقه در حال نابودی‌ست و مسولان استانی هم فقط نظاره‌گر این وضعیت هستند.

علی ابوعلی عنوان کرد: آب به اراضی کشاورزی ما نمی‌رسد و همه این مشکلات از زمانی که دو سد آسک و کوثر را بر رودخانه زهره ایجاد کردند شکل گرفته است.

این کشاورز ساکن روستای حسین آباد هندیجان اضافه کرد: با کمترین آبیاری اراضی کشاورزی خود را زنده نگه داشته‌ایم و به سختی محصولات را بارور و کشت می‌کنیم.

وی همچنین افزود: از مسئولان استانی می‌خواهیم این موضوع را هر چه سریع‌تر پیگیری و مشکل را رفع کنند زیرا زندگی روستاهای اطراف رودخانه زهره به این امر بستگی دارد.

دیگر کشاورز ساکن چم خلف عیسی گفت: آب سدها را بسته‌اند و اجازه نمی‌دهند مردم شهرستان هندیجان و حتی کشاورزان از آن استفاده کنند.

قاسم راشدی ادامه داد: جای تاسف دارد که در بالادست سد کوثر کشاورزان مناطق زیدون و سردشت مشغول آبیاری اراضی کشاورزی خود هستند اما در پائین دست رودخانه کشاورزان با خشکسالی مواجه شده‌اند و با جزر و مد آب خلیج فارس باید شاهد سیاهی و شوری بیش از حد آب رودخانه زهره باشند.

وی اضافه کرد: حتی حیوانات هم از مشاهده رنگ رودخانه زهره که به سیاهی رفته است وحشت می‌کنند چه برسد به مردمی که با این رودخانه روزگار گذرانده‌اند و زندگی خود را مدیون آن هستند!

این کشاورز هندیجانی در ادامه بیان کرد: نزدیک ۲۰ سال است که این رودخانه لایروبی نشده است و همین امر موجبات کم آبی و خشکی آن را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۵ سال پیش که سدهای آسک و کوثر بر این رودخانه جا خوش کردند تا به امروز دل خوشی از وضعیت آبیاری کشاورزی نداریم.

این شهروند هندیجانی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان دلشان به رحم بیاید و فکری به حال رودخانه زهره و مردم این منطقه کنند.

*سازمان آب و برق بی‌توجه است

فرماندار هندیجان نیز در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در توزیع مناسب و مطلوب آب سدهای کوثر و آسک اظهار کرد: آب شرب و کشاورزی در این شهرستان در وضعیتی بسیار وخیم و بدی قرار دارند.

بهروز فرج الهی تصریح کرد: متاسفانه EC آب شهرستان بسیار بالاست و به ۹ هزار و ۷۰۰ رسیده است!

وی ادامه داد: آب این رودخانه حتی برای کشت تابستانه کشاورزان هم مناسب نیست و حیوانات هم از نوشیدن آن فراری هستند!

فرماندار هندیجان اضافه کرد: شهروندان نمی‌توانند با آب مصرفی حتی البسه خود را شست و شو دهند و برای نوشیدن، آب خریداری می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: درست نیست در بالادست این رودخانه که سردشت و در مسیر بهبهان است به دلیل توزیع آب مناسب از سدها، فراوانی آب باشد اما در این شهرستان که پائین دست سد محسوب می‌شود خشکسالی و کمبود آب حتی برای آبیاری اراضی کشاورزی بیداد کند.

*رودخانه زهره خشک است

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی نیز با اظهار نارضایتی از این وضعیت عنوان کرد: رودخانه زهره کاملا خشک شده است.

فتح‌الله الله‌یاری خاطرنشان کرد: تنها دلیل این امر را می‌توان بی تدبیری سازمان آب و برق استان در توزیع نامناسب آب عنوان کرد.

وی ادامه داد: دو سد بالا دست رودخانه زده‌اند اما فقط شهرهای همجوار این منطقه از آن بهره می‌برند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی بیان کرد: تاکنون نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان شهری و استانی صورت گرفته است اما همه آنها بی‌نتیجه مانده است!

وی در پایان از مسئولان مرتبط خواست در این زمینه کشاورزان و مردم را همراهی کنند و در راستای رفع مشکلات پیش آمده کمر همت ببندند.

*توزیع نامناسب آب تنها علت است

رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان نیز اظهار کرد: توزیع نامناسب آب سدهای کوثر و آسک چنین مشکلاتی را برای اراضی کشاورزی و شهروندان ایجاد کرده است.

کامبیز محسنی اضافه کرد: سازمان آب و برق باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کند زیرا امرار معاش روستائیان اطراف رودخانه زهره از راه کشاورزی و دامداری است.

این بار نیز مشکلات مربوط به آب گریبانگیر یکی دیگر از شهرهای استان شد و مردم این منطقه را درگیر مشکلات ریز و درشت کرده است.

امیدواریم مسئولان استانی با حداقل توجه کشاورزی نیمه جان این منطقه را از حالت رکود خارج کنند و نیم نگاهی به جنوبی و محروم‌ترین شهر استان زرخیز خوزستان بیندازند.