مراکز عرضه قلیان؛ دودی که به چشم جوانان ماهشهری می رود

خورنا: یکی از معضلاتی که اخیراً جوانان بسیاری را در ماهشهر متوجه خود کرده است استعمال قلیان در مراکز مختلف شهر به ویژه در پارک هاست ، مصرف دودی که به چشم سلامت جامعه می رود.

به گزارش خورنا از ماهشهر، روز به روز بر تعداد اماکن عرضه قلیان در ماهشهر افزوده می شود به طوری که محل کشیدن قلیان برای بعضی ها به عنوان شغلی غیر قانونی و بدون پروانه کسب تعریف شده است.

این در حالی است که این اماکن به محل هایی برای شیوع انواع بیماری ها همچنین نقطه آغاز ابتلای نوجوانان و جوانان به اعتیاد و مواد مخدر تبدیل شده است . با مراجعه به این پاتوق های دودی متوجه می شوید که نوجوانان و جوانان بسیاری با دست به دست کردن شیلنگ های فلیان دور هم گرد آمده اند تا زمینه ساز ابتلا به مواد بنیان کن اعتیاد باشند ؛ شیلنگ هایی که دهان به دهان می گردند و بدون در نظر گرفتن و رعایت نکات بهداشتی ناقل انواع بیماری ها نیز هستند.

+à+¦+º+¬+¦ +¦+¦+¦+ç +é+ä¦î+º+å +»+¦ +à+º+ç+¦+ç+¦1

با این تفاسیر استمرار این روند می تواند زمینه ساز آسیب های دیگری در نسل جوان باشد  که دود این نا به سامانی به چشم سلامت جامعه می رود.

استعمال دخانیات در مراکز مختلف

شهرستان بندر ماهشهر از شهرهای جنوبی استان است که با معضلات و مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کند ، این شهرستان با وجود صنایع عظیم پتروشیمی و وجود بزرگترین بندر اقتصادی و تجاری به نام مجتمع بندری امام خمینی (ره) همچنان جوانان بیکار زیادی را در خود گنجانده است .

یکی از معضلاتی که اخیراً خانواده و جوانان بسیاری را در این منطقه متوجه خود کرده است استعمال قلیان در مراکز مختلف شهرستان به ویژه پارک ها که مراکز تفریحات سالم خانواده ها می باشد . در این زمینه بر آن شدیم تا گزارشی از وضعیت این ماده خانمان سوز را که بلای جان خانواده ها شده را داشته باشیم .

دلمان را به قلیان خوش کرده ایم

جوان ۳۰ ساله ای فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسللامی واحد ماهشهر در حالی که از بیکاری می نالد در گفتگو با در گفتگو با خبرنگار ما در ماهشهر اظهار کرد : چند سالی است که درسم را تمام کرده ام و جویای شغل هستم ، به هر دری زده ام ولی همچنان بی نتیجه و دست از پا درازتر به بیکاری سلام دادم .

وی افزود : خجالت می کشم زیاد در خانه بمانم چون احساس می کنم سربار خانواده ام هستم ، این موضوع از زمانی که فارغ التحصیل شده ام شدت بیشتری پیدا کرده است و سعی می کنم بیشتر وقت خودم را با دوستانم بگذرانم.

این شهروند ماهشهری بیان کرد : ماهشهر از امکانات رفاهی و تفریحی بسیار ضعیفی برخوردار است و تنها محیطی که دلچسب است همین استعمال قلیان می باشد . وی ادامه داد : وقتی با دوستانمان دور هم جمع می شویم دلمان را به قلیانی خوش می کنیم که رفیق روز و شبمان شده است .

وی اضافه کرد : اگر جوانان تفریح و سرگرمی داشته باشند سراغ دود و دم نمی رون.

غافل شدن از پتانسیل IHD شهرستان ماهشهر

شهرستان بندر ماهشهر یکی از پردرآمدترین شهرهای کشور بوده که با وجود ظرفیت ها و پتانسیل بالای اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و … اما در بسیاری از بخش ها همچنان مانده است . استعدادها و پتانسیل های بسیار بزرگی در این شهرستان در بین جوانان این مرز و بوم مشاهده می شود اما مسئولان به راحتی از کنار آن می گذرند.

متاسفانه به دلیل آمار بالای بیکاری در این منطقه و عدم وجود اماکن مناسب در خور شأن برای این تفریح و ورزش مانند استخر شنا که در این فصل بسیار مهم می باشد .

جوانان بسیار زیادی به استفاده از قلیان و مصرف دخانیات روی می آورند

به وفور مشاهده می شود که جوانان به ویژه شب ها در پارک ها خصوصاً فضای سبزی که در کنار سینما دریای این شهر با وجود کیوسکی که معضل شهر شده است  به استعمال قلیان و مصرف دخانیات روی می آورند.

با وجود این که شهرداری بندر ماهشهر زمین چمن های مصنوعی را در شهر ایجاد نموده اما متأسفانه جوانان به سوی دود و قلیان و سیگار گرایش پیدا می کنند .

مسئولان شهرستان باید به طور جدی با معضل ایجاد شده در شهرستان برخورد و مراکز عرضه قلیان ها را جمع آوری کنند .

باوری اشتباه

بر خلاف تصور و باور عمومی که معتقدند ضرر قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی کمتر است و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می گیرد ولی با توجه به میزان و مدت مصرف قلیان باید گفت که ضرر و عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی نه کمتر نیست بلکه میزان و نوع عوارض آن بیشتر و متنوع تر است.  این در حالی است که وجود این باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در جامعه به ویژه ای قشر شده است.

گفته می شود که تنباکوی مصرفی در قلیان ۴۰۰ نوع ماده سمی و سرطان زا دارد و قلیان های میوه ای که از پوست میوه تخمیر شده یا مواد افزودنی تهیه می شوند نیز علاوه بر داشتن این ۴۰۰ نوع سم بدلیل وجود مواد افزودنی موجب آلرژی آسم و حساسیت نیز می شوند .

از سوی دیگر نیکوتین ماده ای اعتیاد آور است که در تنباکو وجود دارد ، این مطالب که چون دود قلیان از روی آب گرفته می شود ضرر ندارد ، باور غلطی است که در اذهان وجود دارد و آب قلیان نیکوتین آن را گرفته و کم می کند.

این در حالی است که کم شدن نیکوتین باعث می شود فرد قلیانی برای تأمین نیاز قلیان بیشتر مصرف کند و در نتیجه خطرات بیشتر و مضرات زیادتری بذای وی ایجاد می شود .

هر وعده مصرف قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار

مطابق  برخی تحقیقات هر وعده مصرف قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و قلیان، در هر بار مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می کند.

افراد سیگاری که بطور متداول تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می کنند به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پک که به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به طول می انجامد، حدود پنج تا شش لیتر دود استنشاق می کنند و این در حالی است که مصرف قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می کشد ، حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زند که هر پک به طور متوسط حاوی ۰.۱۵ تا یک لیتر دود است.

به گزارش خورنا، با این تفاسیر قلیان در شهرستان بندر ماهشهر هر روز برنگرانی مردم  می افزاید که مسئولان حوزه سلامت در شهرستان باید موضوعی را برای پیگیری و چاره اندیشی اثرات سوء و نامطلوب این ماده خانمانسوز را صورت دهند.

گزارش از: غلامرضا حیاتی – خورنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس یعنی مسوولین کورندونمیبینند
  • ماهشهری واقعاً مسئولین کورند و اینها را نمی بیند