نظر ۶۲ درصد جوانان درباره «ازدواج موقت»

خورنا: رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق نتایج یک مطالعه جوانان نسبت به پذیرش یا نفی پدیده «ازدواج موقت» دچار تعارض و سردرگمی هستند، به نحوی که ۸۴.۵ درصد از جوانان مورد مطالعه در حالی موافق این امر هستند که ۶۲ درصدشان از ترس آبروی خود از آن اجتناب می‌کنند.

محمدتقی حسن‌زاده گفت: طبق پژوهشی که مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۸۷ در بین ۳۰۰۰ نفر از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله در ۱۴ شهر کشور انجام داده است، ۶۲.۹ از جوانان جامعه آماری از ترس آبروی خود از ازدواج موقت اجتناب می‌کنند و آن را نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آورند.

وی تصریح کرد: جوانان نسبت به ازدواج موقت دچار ابهام هستند به شکلی که نظرات ۶۸ درصد از جوانان مورد مطالعه این است که ازدواج موقت مانعی برای تصمیم‌گیری عجولانه در ازدواج است و در نهایت موجب تشویق به ازدواج دایم می‌شود؛ اما از سوی دیگر در پرسشی دیگر ۷۷.۳ درصد نیز بر این عقیده‌اند که ازدواج موقت مضراتی دارد و به طور پنهانی تهدیدی برای خانواده تلقی می‌شود.

وی افزود: این آشفتگی تا آنجا ادامه می‌یابد که در نهایت ۷۴.۳ درصد از جامعه آماری، فرهنگ‌سازی را لازمه پیش درآمد طرح ازدواج موقت می‌شناسند و معتقد هستند که فرهنگ‌سازی می‌تواند مشوقی برای ازدواج دایم باشد.

اعتقاد ۶۰ درصد ازجوانان به تاثیرازدواج موقت در کاهش میزان تجاوز به عنف

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جوانان جامعه آماری ازدواج موقت را کمکی برای کاهش مشکلات جنسی جامعه می‌دانند و آن را برای جلوگیری از تجاوز به عنف و قتل موثر می‌دانند، اظهار کرد: پاسخگویان صحبت کردن مسئولان جامعه از ازدواج موقت را بیانگر فشار جامعه می‌دانند که هراز گاهی سرباز می‌کند و موجب می‌شود تا مسئولین له یا علیه آن وارد گفت‌وگو شوند.

دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند

وی افزود: بر اساس این پژوهش در مقایسه میزان اثربخشی جنسیت، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل مشاهده شد که تنها در این میان سن به عنوان عامل خنثی و بی‌اثر بر روی نگرش به ازدواج موقت مطرح است و می‌توان ادعا کرد از نظر جوانان جامعه آماری، مردان، مجردین و دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند.

گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت بیشتر است

به گزارش ایسنا،حسن‌زاده با اشاره به اینکه ازدواج موقت در بین تمام اقشار جامعه دیده می‌شود، تصریح کرد: اما جوانان معتقدند گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت به نسبت سایر اقشار بالاتر بوده است. وی با بیان اینکه بر اساس این پژوهش مردان گرایش بیشتری به ازدواج موقت دارند، اظهار کرد: به نظر جوانان ازدواج موقت در میان افرادی که از لحاظ مذهبی در سطح متوسطی هستند، بیشتر از سایرین وجود دارد.