بیماری مالاریا در خوزستان کنترل شده است

خورنا: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماری مالاریا از دیرباز در خوزستان بیماری مهمی بوده است که در حال حاضر با تلاش کار‌شناسان بهداشت استان کنترل شده است.

سید محمد علوی اظهار کرد: سه بیماری مهم واگیر یعنی سل، ایدز و مالاریا امروزه در دنیا مطرح است و همیشه بر مبارزه با این بیماری تأکید می‌شود.

وی ادامه داد: هر ساله ۳ میلیون نفر در اثر بیماری سل، ۲ میلیون نفر در اثر ابتلا به ایدز و یک میلیون نفر در اثر مالاریا در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه بیماری مالاریا از دیرباز در خوزستان بیماری مهمی بوده است گفت: مالاریا سالانه مرگ‌های زیادی را قبل از انقلاب در استان باعث شده و خوشبختانه با تلاش و پیگیری کار‌شناسان این بیماری در استان کنترل شده است.

وی ادامه داد: گاهی تعدادی از مهاجران پاکستانی، افاعنه و بنگلادشی در خارج از ایران به این بیماری مبتلا می‌شوند و آن را وارد ایران می‌کنند که به آن مالاریای وارده گفته می‌شود.

علوی با اشاره به اینکه بیماری مالاریا یک بیماری پارازیتی است تصریح کرد: این بیماری توسط انگلی به نام پلاسمودیوم که در اثر نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود ایجاد می‌شود.

وی به تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون و دیدن پارازیت در زیر میکروسکوپ اشاره کرد و گفت: علائم بیماری مالاریا با تب و لرز و تعریق شدید همراه است که توسط داروهای ضد مالاریا قابل درمان است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در پایان با بیان اینکه بیماری مالاریا در خوزستان کنترل شده است خاطرنشان کرد: خوزستان به علت همجواری با عراق، گرمای هوا و رطوبت شرایط سختی به وجود می‌آورد بنابراین مراقبت از این بیماری در خوزستان لازم است.