محمد هاشمی: کشور در حال خروج از بحران است

خورنا: هفته نامه امید جوان؛ سعید شمس – محمد هاشمی با گفتن اینکه “رییس جمهور منتخب در شعارهای تبلیغاتی تاکید زیادی به اعتدال داشتند و با توجه به شناختی که از او وجود دارد، این امیدواری به وجود آمده است که کشور در حال خروج از بحران و حرکت در مسیر منطق و عقلگرایی است” به سؤالات پاسخ میگوید:

– این روزها اعتدال جای پررنگی در ادبیات جامعه دارد.اعتدال و اعتدال گرایی اصلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و باید این را هم در نظر گرفت که بی توجهی به این اصل، هزینههایی گزاف را به پیکر جامه تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل تاکید بنده است که همه افراد و گروهها، اعتدال را باید سرلوحه کار خود قرار بدهند.

– به هزینه های گزاف اشاره کردید؛ توضیح میدهید؟

هم افراط و هم تفریط باعث حاشیه نشینی منطق می شود و ناگفته پیداست که حرکت در خارج از چارچوب منطق باعث خواهد شد تا تصمیمات، تصمیمهایی هزینه ساز باشند. در ۸ سال اخیر همه دیدند که چه کارهایی صورت گرفت و کشور و البته مردم با چه مشکلاتی دست به گریبان شدند.

به همین دلیل با شرایط جدید، این امیدواری به وجود آمده است که فضای کشور به فضایی مطلوب تبدیل شود. البته اعتدال از همان اول انقلاب هم نادیده گرفته میشد.

– توضیح می دهید؟

انقلاب اسلامی در شرایطی پیروز شد که در روزهای اول بحث اسم نظام مطرح بود و عدهای دنبال بودند تا بحث جمهوریت را مطرح کنند و گروهی بخش اسلامگرایی را اولویت میدانستند. اما امام رحمته الله علیه اصرار داشتند که “جمهوری اسلامی” زیبنده نظام حاصل انقلاب مردم ایران است و همه میدانیم که بارها و بارها تاکید کردند که «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر».

– ریشه بی توجهی به اعتدال در کجاست؟

ببینید! گروهی که با عنوان محافظه کار شناخته میشوند در مواقعی که روی کار بودند بیشتر به فاکتور اسلامیت تاکید داشتند و به طور طبیعی به المانهای جمهوریت بیتفاوتی نشان میدادند. از طرفی گروه دیگر هم توجه ویژه ای به بایدها و نبایدهای جمهوریت نشان میدادند و به همین دلیل فراموش میکردند که دقت به اصول اسلامی و دینی لازم و واجب است و به همین دلیل فضا، فضایی میشد که رفتارهای دینی رنگ میباخت.

دقیقا به همین دلیل در مقاطع مختلف رفتارهایی مشاهده میشد که اعتدال را به هم میریخت و باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی در کشور شد.

– می توان گفت دولت روحانی نقطه پایانی بر افراط و تفریط ها خواهد بود؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد. رییس جمهور منتخب در شعارهای تبلیغاتی تاکید زیادی به اعتدال داشتند و با توجه به شناختی که از او وجود دارد، از روز اعلام نتیجه انتخابات این امیدواری به وجود آمده است که کشور در حال خروج از بحران و حرکت در مسیر منطق و عقلگرایی است.

باید قبول کرد که افراط هزینه هایی سنگین دارد و جبرن خسارتهای چنین روندی دشواریهای زیادی را طلب میکند.